اگر مقاومت وزارتخانه نبود 90 درصد روستاها اینترنت نداشت

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، محمد جواد آذری جهرمی شنبه شب(6 دی) برای تحقق وعده و پیگیری تسریع پروژه های ارتباطی وارد شهر زاهدان شد تا در سفری 10روزه به حل مسائل اساسی ارتباطی این استان بپردازد.

اگر مقاومت وزارتخانه نبود 90 درصد روستاها اینترنت نداشت

گروه فناوری؛ شیوع کرونا در دنیا با آموزش از راه دور گره خورده و در بیشتر نقاط دنیا دانش آموزان و دانشجویان در میانه این بحران با تکنولوژی دوست و همراه شدند اما تنها وجود زیرساخت های ارتباطی مناسب است که می تواند یاری کند تا در این شرایط، آموزش تعطیل نگردد. در کشور ما نیز وزارت ارتباطات تا به امروز فعالیت های گسترده ای در راستای تأمین زیرساخت های ارتباطی انجام داده و این کوشش ها در بحبوحه کرونا دوچندان شده است. با وجود این کوشش ها، مدت هاست در شبکه های اجتماعی عکس هایی از مناطق کم برخوردار و روستایی منتشر می گردد که نشان می دهد دانش آموزان برای استفاده از شبکه شاد و آموزش آنلاین با مسائلی جدی روبرو هستند. یکی از این نقاط، سیستان و بلوچستان بود که در نهایت وزیر ارتباطات هفته گذشته در یک برنامه زنده اینستاگرامی با مردم این استان به گفت وگو نشست و به آنها وعده داد به صورت میدانی پیگیر تکمیل ارتباطات روستایی این استان خواهد شد.

به همین دلیل محمد جواد آذری جهرمی شنبه شب(6 دی) برای تحقق این وعده و پیگیری تسریع پروژه های ارتباطی وارد شهر زاهدان شد تا در سفری 10روزه به حل مسائل اساسی ارتباطی این استان بپردازد. وی البته در سفر به زهک در شمال استان با تأکید بر کوشش های وزارت ارتباطات در زمینه توسعه ارتباطات روستایی با اشاره به مخالفت بعضی با این توسعه گفت: اگر مقاومت وزارت ارتباطات در برابر مخالفین توسعه ارتباطات روستایی نبود هم اکنون 90 درصد روستاهای کشور به اینترنت دسترسی نداشتند. وی قرار است در این سفر 10 روزه که تا 15 دی ماه ادامه دارد به حل مسائل بپردازد و پس از آن نیز چند تن از معاونانش در منطقه حضور خواهند داشت تا زمانی که این پروژه ها به انتها برسد.

اتصال 1200 روستا به شبکه ارتباطی

وزیر ارتباطات در سفر 10روزه خود به سیستان و بلوچستان، اتصال 1200 روستا به شبکه ارتباطاتی، تقویت جاده ای و ایجاد ارتباطات پایدار را هدفگذاری نموده و آنها را از جمله برنامه های این سفر عنوان نموده است. در این گزارش نگاهی به این سفر داریم:

شنبه 6 دی: وزیر ارتباطات شنبه شب با استقبال احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان وارد شهر زاهدان شد. بر اساس برنامه های اعلامی وزارت ارتباطات، تا انتها امسال تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند و امکان دسترسی آنان به اینترنت پرسرعت فراهم خواهد شد. بااین حال هنوز چند استان از جمله سیستان و بلوچستان از این برنامه توسعه ارتباطات روستایی عقب هستند که این سفر در راستای حل همین مسائل انجام می گردد.

یکشنبه 7 دی: محمد جواد آذری جهرمی ایجاد دسترسی برای 1200 روستا، توسعه پوشش جاده ای و پایداری شبکه و کاهش اختلالات را از شاخص های هدف گذاری شده برای سفر خود به استان سیستان و بلوچستان گفت و در جلسه آنالیز شرایط ارتباطی این استان با اشاره به اینکه این استان در حدود 7700 روستا دارد، گفت: از این تعداد تا به امروز 2500 روستا به شبکه ارتباطی کشور دسترسی پیدا نموده اند که کار بزرگی صورت گرفته اما احتیاج به انجام کار بزرگتری داریم.

دوشنبه 8 دی: وزیر ارتباطات در بازدید از پارک علم و فناوری در سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت صنایع گروه های خلاق و نوآور در این پارک، توسعه دسترسی به اینترنت در این استان را یاری به بازار صنایع خلاق و نوآور عنوان نمود. آذری جهرمی همچنین از بودجه هزار میلیارد تومانی برای توسعه ارتباطات در روستاهای این استان اطلاع داد و گفت: فیبرگذاری عظیمی در این پروژه ها انجام می گردد و قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار مخابرات با تمام توان در این بخش حضور دارد.وی اضافه کرد: تا انتها اردیبهشت ماه تمام روستاهای پرجمعیت تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می گیرند و همچنین با اصلاح فیبر نوری بخش دیگری از مسائل مربوط به سرعت شبکه برطرف خواهد شد تا رضایت مردم کسب گردد.

سه شنبه 9 دی: آذری جهرمی در چهارمین روز سفر خود به سیستان و بلوچستان درجمع مردم روستای شورو بخش تورین از توابع زاهدان با اشاره به وجود 1700 کیلومتر فیبر نوری در سیستان و بلوچستان از تجهیز هزار کیلومتر دیگر از مناطق این استان به فیبر نوری در مدت کوتاهی اطلاع داد. وزیر ارتباطات در این روز همچنین در بازدید از روستای توحیدآباد خاش از تحقق وعده سه هفته ای برای برقراری اینترنت پرسرعت برای این روستا و بعضی از روستاهای منطقه اطلاع داد و گفت: تا 21 روز آینده روستای شما به نسل سوم و چهارم تلفن همراه مجهز می گردد و به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا خواهید کرد. وی با اشاره به آمار بالای روستاهای باقی مانده بالای 20 خانوار استان سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: تا انتها اردیبهشت ماه سال آینده 1200 روستای باقی مانده نیز به اینترنت مجهز می شوند.

چهارشنبه 10 دی: آذری جهرمی طی سفر به چابهار از نهایی شدن برنامه های توسعه ارتباطات در روستاهای سیستان و بلوچستان اطلاع داد. وی به تکلیف برنامه ششم توسعه در ارتباطات روستایی اشاره نمود و گفت: کرونا نیز اهمیت اینترنت و فضای مجازی را چندین برابر کرد و کسانی که تا به امروز ما را برای اینترنت پرسرعت در روستاها نکوهش می کردند هم اکنون برای اینکه در دورترین روستای کشور اینترنت نیست، ما را نکوهش می نمایند.

وزیر ارتباطات عدم آمادگی زیرساخت های اساسی در استان را دلیل عقب ماندگی در اتصال 1200 روستای بالای 20 خانوار استان عنوان نمود و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در چند روز گذشته، همراه اول 502 سایت با اعتباری بالغ بر 753 و ایرانسل 143 سایت با اعتباری معادل 214 میلیارد تومان راه اندازی می نمایند و مخابرات نیز دو پروژه را با مبلغ 170 میلیارد تومان در دست اجرا دارد که تمامی اعتبارات این پروژه ها از طرف وزارت ارتباطات پرداخت می گردد.

آذری جهرمی توضیح داد: همچنین شرکت مخابرات، توسعه تلفن خانگی را با مبلغ 30 میلیارد تومان با شبکه فیبر نوری انجام می دهد. وی اضافه کرد: فاز نخست توسعه ارتباطات در سیستان و بلوچستان یک ماهه و فاز دوم که وابسته به شبکه انتقال مخابرات است تا انتها اسفند ماه و فاز سوم که راه اندازی سایت های جدید است تا انتها اردیبهشت انجام می گردد. آذری جهرمی با اشاره به اهمیت زمان در این پروژه ها، تأکید کرد: سامانه ای طراحی می گردد که تمام روستاها و تاریخ اتصال آنان به شبکه تعیین شده و مسئول توسعه آن نیز قابل نمایش است و در صورت تأخیر علت آن و مسئول آن تعیین می گردد.

پنجشنبه 11 دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید میدانی از روستاهای شهرستان دشتیاری از تجهیز مناطق این شهرستان به 204 کیلومتر فیبرنوری و برطرف اساسی مشکل ارتباطی این منطقه اطلاع داد و پس از حضور در روستای بسوت بخش باهو کلات به صورت میدانی در جریان مسائل ارتباطی این روستا و روستاهای اطراف نهاده شد. آذری جهرمی به اهالی این روستا قول داد تا دو هفته آینده به وسیله اپراتور دوم، این روستا و روستاهای اطراف به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا نمایند.

آدینه 12 دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سفر خود در روز آدینه به روستاهای شهرستان های شمال این استان از جمله زابل، هامون، نیمروز، هیرمند و زهک رفت و در این بازدیدها به مردم این مناطق گفت تا 2هفته آینده روستای آنان به شبکه ملی اطلاعات متصل می گردد و می توانند از اینترنت پرسرعت استفاده نمایند. آذری جهرمی در شهرستان زهک سیستان و بلوچستان با اشاره به مخالفت بعضی با توسعه ارتباطات روستایی، گفت: مخالفین توسعه ارتباطات در روستاها از تهمت اجرای برنامه 2030 تا مسائل دیگر را مطرح کردند و وزارت ارتباطات برای این کار تحت فشار نهاده شد. وی با اشاره به اینکه دوران کرونا باعث تغییر دیدگاه مخالفین ارتباطات روستایی شد، گفت: این شرایط ثابت کرد این تفکر باطل بوده است. وزیر ارتباطات همچنین با هدف آنالیز شرایط ارتباطی و مخابراتی راهی بخش های جنوبی این استان شد و در جریان مسائل و موانع طرح توسعه ارتباطی این شهرستان نهاده شد.

شنبه 13 دی: وزیر ارتباطات در ادامه سفر 10 روزه خود راهی روستاهای بلوچستان شد تا از نزدیک در جریان طرح توسعه ارتباطات روستایی این منطقه قرار گیرد. وی ابتدا به همراه هیأت همراه از روستای حمید آباد بخش مرکزی شهرستان دلگان و در ادامه از روستای کسکان، از توابع بخش فنوج شهرستان نیک شهر بازدید کرد و در ادامه راهی روستای گروکان، از توابع بخش بم پشت شهرستان سراوان شد تا فرایند محرومیت زدایی ارتباطات روستایی و مناطق محروم این استان را پیگیری کند.

منبع: ایران آنلاین

به "اگر مقاومت وزارتخانه نبود 90 درصد روستاها اینترنت نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مقاومت وزارتخانه نبود 90 درصد روستاها اینترنت نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید