تکرار ادعاهای آژانس علیه ایران، گروسی: درباره برنامه هسته ای سعودی ها نگران نیستیم

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست مطبوعاتی بعد از جلسه شورای حکام ضمن طرح ادعاهایی درباره برنامه هسته ای ایران، گفت که در خصوص فعالیت های هسته ای عربستان سعودی نگرانی وجود ندارد.

تکرار ادعاهای آژانس علیه ایران، گروسی: درباره برنامه هسته ای سعودی ها نگران نیستیم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ورزشی چلسی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست مطبوعاتی بعد از جلسه شورای حکام به سوالات وبلاگ ورزشی چلسی درباره ایران پاسخ داد.

وی گفت: از آنجا که به اطلاعات بیشتر نیاز داریم، تقاضای دسترسی به سایت ها (در ایران) را ارائه کرده ایم. بنابراین قطعاً امیدواریم این تلاش ها نتیجه بدهد و ما اجازه دسترسی پیدا کنیم. درباره این سایت ها همانطور که در گزارش ماه مارس و به تازگی گفتیم، اطلاعاتی داریم که سالهاست تایید شده و نشان می دهد در آن ها احتمال وجود مواد هسته ای یا فعالیت هایی وجود دارد که دلیل تلاش ما برای دسترسی به آنها و درخواست برای شفاف سازی بیشتر ایران را توجیه می کند. در واقع موضوع سه سایت است یک سایت دیگر مورد بحث نیست و این سایت هایی است که در حال حاضر اساس علاقه ما است.

وی در ادامه مدعی شد: آژانس فرایند ارزیابی نظام مندی دارد، این بخشی از استاندارد آژانس است، بنابراین هیچ ابهام قانونی وقتی آژانس درخواست دسترسی می دهد، وجود ندارد. وقتی کارشناسان ما بعد از بررسی اطلاعات احساس کنند نیاز به تمرکز خاصی هست، سوالاتی مطرح می کنند و در این مورد ما با سوال شروع کردیم، جوابی نگرفتیم، بنابراین درخواست دسترسی را برای دریافت اطلاعات بیشتر ارائه کردیم.

گروسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تمایل آژانس برای دسترسی به سایت های بیشتر در ایران گفت: در این مرحله چنین قصدی نداریم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اینکه آیا آژانس به دنبال صدور قطعنامه ای علیه ایران است گفت: این امر مطلقا به شورای حکام مربوط است که تصمیم بگیرند چگونه به گزارش ما پاسخ دهند. من به دنبال جهت خاصی نیستم که شورای حکام از آن طریق به ایران پاسخ بدهد. مسئولیت من آن است که وقتی می بینم مساله ای مرتبط و مهم وجود دارد که باید در پیشگاه شورای حکام قرار گیرد، این کار را انجام دهم.

او در پاسخ به سوالی درباره شرایط کنونی تعامل با ایران گفت: همانطور که در بیانیه ام که حدس می زنم تا الان منتشر شده باشد، گفته ام همکاری ما در حال ادامه است. اما در بخش هایی به طور واضح با هم اختلاف داریم. بنابراین یک بسته ترکیبی است. امیدوارم بتوانیم بهتر عمل کنیم.

وی در ادامه خواستار عدم برآورد درباره برنامه هسته ای تهران شد. گروسی گفت: ما با ایران در حال همکاری هستیم اما در عین حال اختلاف نظر در این مورد خاص دسترسی هست. فعالیت های راستی آزمایی دیگری در این کشور در حال انجام است. بنابراین باید این را درک کرد و برای برآورد خیز برنداشت.

این مقام ارشد آژانس در پاسخ به سوالی درباره انتظار رسیدن به نتیجه ای در روزهای آینده گفت: با شناختی که از رئیس شورای حکام دارم، مشورت در جهت سازنده ادامه می یابد تا مطمئن بشویم شورا کارش را به صورت مجازی یا هر روش دیگری در چند روز آینده انجام می دهد. البته ما انتظار مذاکرات فعال را در خصوص مسائل مرتبط با ایران داریم. در ارتباط با نتایج، این در حوزه (فعالیت) کشورهاست. بنابراین وظیف آنهاست که مشاهده، ارزیابی و در آن ارتباط اقدامی انجام دهند.

مدیرکل آژانس در خصوص فعالیت های استخراج اورانیوم در عربستان و فعالیت های هسته ای این کشور گفت: هر زمان هر گونه فعالیت هسته ای در جریان باشد، آژانس نیز باید در آنجا در زمینه آموزش، آماده سازی و کمک رسانی حضور داشته باشد.

او در سوالی درباره نگرانی ها در خصوص این که عربستان هنوز با رژیم بازرسی های گسترده تر موافقت نکرده و همچنین پروتکل مقادیر کم را لغو نکرده، گفت امیدوار است عربستان سعودی اقدامات درست را اتخاذ کند. وی تاکید کرد تصور نمی کند مسئله ای در این خصوص وجود داشته باشد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این نشست مطبوعاتی هم با تکرار اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده بود تهران اجازه بازرسی از برخی مکان ها را نمی دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تکرار ادعاهای آژانس علیه ایران، گروسی: درباره برنامه هسته ای سعودی ها نگران نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار ادعاهای آژانس علیه ایران، گروسی: درباره برنامه هسته ای سعودی ها نگران نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید