جاذبه گردشگری بانویزه: گودال هایی عجیب با اختلاف دما از سطح زمین

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، در منطقه بانویزه استان ایلام گودال هایی در سطح زمین وجود دارد که دمای هوای خروجی آنها مخالف هوای سطح زمین بوده و این موضوع جاذبه ای گردشگری به این منطقه بخشیده است.

جاذبه گردشگری بانویزه: گودال هایی عجیب با اختلاف دما از سطح زمین

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی به نقل از فارس، کره خاکی ما که بر روی آن زندگی می کنیم، سراسر شگفتی است. یکی از این پدیده ها در روستای بانویزه و سیاه کوه در استان ایلام است. در این منطقه گودال ها و شکاف هایی وجود دارد که در زمستان و فصول سرد باد گرم و در تابستان و هنگام گرما باد خنک از آنها خارج می گردد.

رضا محمدی، یکی از اهالی روستای بانویزه، درباره این پدیده طبیعی می گوید: در فصل زمستان، هنگامی که ما گوسفندان را به چراگاه می بردیم و با هوای سرد روبرو می شدیم، به وسیله این گودال می توانستیم خود را گرم نگه داریم. این موضوع به صورت عکس در فصل تابستان برای ما رخ می داد.

وی اضافه کرد: این موضوع را از پدرانمان نیز شنیده بودیم که چنین چیزی در این منطقه هست.

به گفته اهالی این منطقه، چنین اتفاقی همواره برای آنان جالب بوده و آنها مهمانان خود را به دیدن این گودال ها می برند.

شکاف هایی که به لایه های زیرین زمین متصلند

روح الله خدادادی، کارشناس زمین شناسی گفت: این گودال ها که مربوط به شاخه ژئومورفولوژی علم زمین شناسی هستند، از پدیده های رایجند و به لایه های پایین تر زمین اتصال دارند.

وی اضافه کرد: از آنجا که همواره دمای سطح و عمق زمین با یکدیگر متفاوت است، در زمستان که سطح زمین توسط عوامل جوی سریعا سرد می گردد، عمق زمین از این رخداد مصون است و دمای آن متفاوت با سطح زمین است و در تابستان نیز این موضوع برعکس خواهد بود.

خدادادی ادامه داد: این گودال ها و شکاف ها با توجه به ارتباطی که از یک سو با لایه های زیرین زمین و از سوی دیگر، با سوراخ های دیگر برای ورود هوا دارند، دمای عمق را به بیرون انتقال می دهند و به صورت تفاوت دمایی نه چندان زیاد خود را نشان می دهند. این پدیده بیشتر در نقاطی از کره زمین که شکستگی های سطحی در لایه های رسوبی به اعماق زمین متصل هستند پدیدار می گردد و از رخدادهای جالب علم زمین شناسی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "جاذبه گردشگری بانویزه: گودال هایی عجیب با اختلاف دما از سطح زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه گردشگری بانویزه: گودال هایی عجیب با اختلاف دما از سطح زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید