یادشان رفته وزارت صمت نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، رئیس شورای رقابت در واکنش به طرح انتقال قیمت گذاری خودرو از این شورا به سازمان حمایت گفت: بعضی شاید اطلاع ندارند زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مسئولیت قیمت گذاری خودرو را برعهده داشت، نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند. خودروسازان هم بهتر است همه چیز را گردن قیمت نینداخته و بروند از راه دیگر پول درآورده و زیانشان را جبران نمایند.

یادشان رفته وزارت صمت نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، اخیرا بعضی خبرها از این حکایت داشته که کمیته سیاست گذاری خودرو مقدمات انتقال قیمت گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت را فراهم نموده و قرار است برای نهایی شدن آن موضوع در شورای هماهنگی سران سه قوا به تصویب برسد.

ظاهرا در این ماجرا پای خودروسازان نیز در میان بوده و نسبت به زیانی که در حال حاضر دارند معترض شده و حتی گفته می گردد آنها درخواست قیمت گذاری براساس نرخ حاشیه بازار را داشته اند که با آن موافقت نشده است، ولی اینگونه مطرح شده تا زمانی که خودرو در بورس عرضه می گردد قیمت گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل گردد.

این در حالی است که شورای رقابت در ماه های گذشته مجددا به قیمت گذاری خودرو برگشته بود، چرا که در حدود دو سال پیش این شورا در نتیجه مصوبه هیات هماهنگی سران سه قوا به نوعی از مسئولیت قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، آن هم در شرایطی که مسئولان در شورای رقابت معتقد بودند برداشت نادرست وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) وقت از مصوبه سران سه قوا موجب کنار رفتن شورا از قیمت گذاری و انتقال به وزارت صمت شد،ولی در نهایت بعد از رایزنی های اجرا شده و به استناد قانون که تاکید دارد باید شورای رقابت به بازار انحصاری ورود و قیمت گذاری را بر عهده بگیرد بار دیگر در ابتدای امسال شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو برگشت.

اما با طرح کنار گذاشتن شورا و انتقال قیمت گذاری به سازمان حمایت،در گفت وگوی وبلاگ ورزشی چلسی با رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - موضوع مورد پرسش قرار دریافتد.

پس چرا وزارت صمت بازار را سامان نداد؟

وی در این باره به تجربه واگذاری قیمت گذاری به وزارت صمت اشاره نمود و گفت: از بهمن ماه سال 1397 تا اردیبهشت ماه امسال قیمت گذاری و به نوعی کنترل قیمت بر عهده وزارت صمت بود، پس چرا نتوانستند به بازار سروسامان داده و آشفته بازار خودرو را کنترل نمایند و شرایط به این سمت پیش رفت؟

رئیس شورای رقابت ادامه داد: شاید بعضی اطلاع ندارند از سابقه وزارت صمت در این باره که چه اتفاقی افتاده است و وزارتخانه پیروز نبوده که در نهایت به برگشت قیمت گذاری به شورای رقابت منتهی شد.

خودروسازها همه چیز را گردن قیمت نیاندازند

وی در ادامه به درخواست خودروسازها برای راهکاری به منظور جبران زیان انباشته و یا قیمت گذاری براساس حاشیه بازار اشاره نمود و گفت: قیمتی که در حال حاضر شورای رقابت براساس فرمول معین می نماید با در نظر دریافت تورم بخشی و همچنین ابعاد دیگر از جمله هزینه های اقتصادی، هزینه نقل و انتقال پول خودروسازان و سود هفت درصدی آنها است و از سوی دیگر باید قیمت برای مصرف نماینده واقعی نیز به صرفه باشد.

شیوا ادامه داد: این که خودروسازها دائم از زیان انباشته سخن گفته و به دلیل مسائل خود نمی توانند به قطعه سازان پول دهند، مشکل شورای رقابت نیست که بخواهند قیمت گذاری را از جای دیگر منتقل نمایند بلکه مشکل خودروساز باید به گونه ای دیگر حل گردد، بروند دارایی های غیر مولد و غیرمرتبط خود را فروخته و هزینه های غیرمتعارف خود را کاهش دهند نه این که همه چیز را بخواهند گردن قیمت انداخته و از محل آن جبران نمایند.

سازمان حمایت موافق قیمت حاشیه بازار است

اما شیوا درباره اینکه چرا بعضی اصرار دارند که قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت خارج و به سازمان حمایت منتقل گردد گفت:از گذشته سازمان حمایت هوادار قیمت گذاری بر مبنای پنج درصد زیر حاشیه بازار بوده و به هیچ عنوان موافق قیمت عادلانه ای که شورای رقابت معین می کرد نبود.

وی گفت: در این حالت اگر قیمت گذاری به سازمان حمایت واگذار گردد اتفاق خیلی خوبی برای خودروسازان است و آن زمان مابه التفاوتی که باید به مردم برسد به خودروسازان خواهد رسید.

سود بیشتری نصیب دولت و خودروسازان می گردد

رئیس شورای رقابت این را هم گفت که باید توجه داشت این نحوه قیمت گذاری خودرو می تواند برای سازمان حمایت و دولت که خود در خودرو سهم دارند نیز مهم باشد و سود بیشتری نصیب شان خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو حاشیه بازار آن جایی نیست که قیمت تعادلی در آن بدیت آید بلکه قیمت حاشیه به مراتب قیمت بالاتر از قیمت منصفانه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یادشان رفته وزارت صمت نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادشان رفته وزارت صمت نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید