ترکیب ضد ویروسی که از ورود کرونا به سلول ها جلوگیری می نماید

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، دانشمندان دانشگاه واشنگتن پیروز به فراوری داروی ترکیبی ضد ویروسی شدند که می تواند از ورود ویروس کرونا به سلول ها جلوگیری کند.

ترکیب ضد ویروسی که از ورود کرونا به سلول ها جلوگیری می نماید

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ ورزشی چلسی، به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس یک ترکیب شیمیایی ایجاد نموده اند که با ویژگی اصلی بسیاری از ویروس ها تداخل دارد و به ویروس ها اجازه می دهد به سلول های انسان حمله نمایند. به گفته محققان، این ترکیب که MM 3122 نامیده می گردد، در سلول ها و موش ها مورد مطالعه نهاده شد و نویدبخش راه نوی برای جلوگیری از عفونت یا کاهش شدت کووید-19 است.

در یک پیچ و تاب جالب، این ترکیب پروتئین کلیدی انسانی به نام سرامین پروتئاز 2 غشایی (TMPRSS 2) را هدف قرار می دهد که کروناویروس ها از آن برای ورود به سلول های انسانی استفاده می نمایند.

این مطالعه 11 اکتبر به صورت آنلاین در مجموعه مقالات آموزشگاه ملی علوم منتشر شده است.

جیمز د. جنکتا، نویسنده ارشد، استاد بیوشیمی و بیوفیزیک مولکولی، می گوید: واکسن های بزرگ در حال حاضر برای سارس-کوو-2 در دسترس هستند، اما ما هنوز به دارو های ضد ویروسی موثر برای یاری به مهار شدت این بیماری همه گیر احتیاج داریم. ترکیبی که ما در حال توسعه آن هستیم از ورود ویروس به سلول ها جلوگیری می نماید. ما در حال آنالیز پنجره درمانی هستیم که در آن مولکول را می توان به موش ها تزریق و آن ها را در برابر بیماری ها محافظت کرد. هدف نهایی ما این است که مولکول ها را به یک مهار نماینده که می توان از آن ها استفاده کرد پیش برد. این می تواند به بخش موثری از تسلیحات مهارنماینده های کووید-19 تبدیل گردد.

ترکیب دارویی نو به طور قوی TMPRSS 2 و پروتئین مرتبط دیگر به نام ماتریپتاز را که در سطح ریه و سایر سلول ها یافت می گردد مسدود می نماید. بسیاری از ویروس ها-از جمله سارس-کوو-2 که باعث کووید-19 می گردد و سایر ویروس ها و آنفلوانزا به این پروتئین ها بستگی دارد تا سلول ها را آلوده نموده و در سراسر ریه پخش شوند. پس از چسبیدن ویروس به سلول در اپیتلیوم راه هوایی، پروتئین انسانی TMPRSS 2 پروتئین سنبله ویروس را قطع و آن را فعال می نماید تا واسطه ادغام غشا های ویروسی و سلولی گردد و فرآیند عفونت را شروع می نماید. MM 3122 فعالیت آنزیمی پروتئین انسانی TMPRSS 2 را مسدود می نماید. هنگامی که آنزیم مسدود می گردد، فعال شدن پروتئین سنبله را مختل و همجوشی غشا را سرکوب می نماید.

جانتکا می گوید: ویروس ساسارس-کوو-2 ماشین سلول های ریه ما را برای فعال کردن پروتئین سنبله خود که می تواند به سلول های ریه متصل شده و به آن حمله کند، ربوده است. در مسدود کردن TMPRSS 2، این دارو از ورود ویروس به سلول های دیگر بدن یا حمله به سلول های ریه در وهله اول جلوگیری می نماید، در صورتی که از نظر تئوری، می توان آن را به عنوان یک پیشگیری استفاده کرد. ما در حال آزمایش این ترکیب بر روی موش ها در ترکیبی از درمان های دیگر که سایر بخش های کلیدی ویروس را مورد هدف قرار می دهند، هستیم تا بتوانند یک درمان ضد ویروسی با طیف گسترده موثر ایجاد نمایند که در کووید-19 و سایر عفونت های ویروسی مفید باشد.

MM 3122 با مطالعه سلول های در حال رشد در آزمایشگاه آلوده به سارس-کوو-2، سلول ها را از آسیب ویروسی بسیار بهتر از رمدسیویر محافظت می نماید، درمانی که پیش از این به وسیله سازمان غذا و دارو برای بیماران مبتلا به کووید-19 تایید شده است. یک آزمایش ایمنی حاد بر روی موش ها نشان داد که دوز های زیاد این ترکیب به مدت هفت روز هیچ مشکل قابل توجهی ایجاد نمی نماید. محققان بعلاوه نشان دادند که این ترکیب در برابر سندرم تنفسی حاد شدید اولیه (سارس-کوو) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس-کوو) موثر است.

شون ویلان، نویسنده، استاد برجسته ماروین و رئیس گروه میکروبیولوژی مولکولی، می گوید: بیشتر مهار نماینده های عفونت ویروسی با مسدود کردن مراحل تکثیر هنگامی که ویروس در داخل سلول است کار می نمایند. دکتر جانتکا مولکولی را شناسایی و تصفیه نموده است که از ورود ویروس به سلول جلوگیری می نماید. از آنجا که هدف MM 3122 یک پروتئین میزبان است، این هم ممکن است مانع بزرگتری برای ظهور ویروس هایی باشد که در برابر ویروس مقاوم هستند.

جانتکا افزود که این ترکیب فقط برای کووید-19 نیست. این می تواند به طور بالقوه مانع از ورود ویروس برای سایر ویروس های کرونا و حتی ویروس آنفلوانزا گردد. این ویروس ها همه به پروتئین های یکسان انسان تکیه می نمایند تا به سلول های ریه حمله نمایند؛ بنابراین با مسدود کردن پروتئین های انسانی ما از ورود هرگونه ویروسی به پروتئین ها در سلول ها جلوگیری می کنیم.

جانتکا و همکارانش در حال حاضر با محققان موسسه ملی سلامت (NIH) همکاری می نمایند تا اثربخشی MM 3122 را در درمان و پیشگیری از کووید-19 در مدل های حیوانی این بیماری آزمایش نمایند. در مطالعات حیوانی، این دارو به صورت تزریقی استفاده می گردد، اما جانتکا می گوید که آن ها در حال توسعه یک ترکیب بهبود یافته هستند که می تواند به وسیله دهان مصرف گردد؛ او بعلاوه علاقمند به ایجاد راهی داخل بینی است که بتواند مستقیما دارو را به مجاری بینی و ریه ها برساند.

با همکاری دفتر مدیریت فناوری دانشگاه واشنگتن (OTM)، جانتکا یک شرکت نوپای بیوتکنولوژی به نام ProteXase Therapeutics تاسیس کرد که مجوز این فناوری را برای یاری به توسعه این ترکیب در درمان دارویی نو برای کروناویروس ها، از جمله سارس-کوو-2 گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترکیب ضد ویروسی که از ورود کرونا به سلول ها جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب ضد ویروسی که از ورود کرونا به سلول ها جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید