خواص درمانی میوه بالنگ

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، بالنگ نوعی از مرکبات است که پوستی ضخیم تر از باقی آن ها داشته و یکی از چهار محصول اصلی مرکبات است که مرکبات دیگر از آن به وجود می آیند. بیشتر ما طعم عالی و خوشمزه مربای بالنگ را چشیده ایم و شاید هیچگاه درباره خواص بالنگ چیزی نشنیده باشید در این مطلب مهمترین فواید درمانی بالنگ برای سلامتی را می خوانیم.

خواص درمانی میوه بالنگ بالنگ در کتب طب سنتی با ناماترج کبیر آمده است. میوه آنرا به فارسی بالنگ گویند و از نظر گیاه شناسی واریته از بادرنگ است. این درختچه دارای میوه های زشتی است که گاهی به وزن یک کیلو گرم نیز می رسد. نوع دیگری از بالنگ را به فارسی بادرنگ می نامند و در کتب طب سنتی با نام های بادرنج، باذرنج و اترج صغیر آمده است. بالنگ درختچه ای است به شکل غیرمنظم، برگ آن با کمی اختلاف شبیه سایر مرکبات ولی میوه آن به کلی متفاوت و نوع کبیر آن در ابعاد یک خربزه کوچک است.

شکل آن دراز از یک طرف متصل به شاخه کمی پهن و از طرف دیگر به نوک بارکی ختم می گردد. پوست آن به رنگ زرد طلایی خیلی ضخیم،موج دار و دارای برآمدگی هایی مانند تاول درشت است. قسمت عمده میوه را با پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست را گرفته و تقریبا جای برای پولپ ترش غیر خوراکی وسط آن باقی نگذارده است.

گل آن سفید است. بالنگ دارای پوست زرد رنگ طلایی، با بوی معطر، به خصوص نوع کوچک آن که پوستش صاف است، معطرتر است. قسمت گوشتی سفید متصل به پوست خارجی آن ضخیم و کمی شیرین و قسمت پولپ وسط آن که در میان پرده های ضخیم طولانی واقع شده است،دارای الیاف و غلاف های پر از مایعی است که در بعضی انواع شیرین و در بعضی ترش است. تخم های آن که در قسمت پولپ آن واقع است کمی دراز و در غلاف سفیدی واقع و مغز، سفید و کمی تلخ است.

ترکیبات شیمیاییبالنگ حاوی مقادیر زیادی سیترونلال است که یک ترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری های روانی کاربرد دارد. بعلاوه در پوست میوه بالنگ اسانس لیمونن، گاما، ترپینن، ژرانیال و نرال است.1

در ادامه این مطلب با خواص بالنگ برای سلامتی بیشتر آشنا می شویم.

یک مسکن بسیار موثراگر به دردهای عصبی دچار هستید، یک لیوان آب با چند قطره آب بالنگ بنوشید. بالنگ خاصیت آرام بخش و مسکن دارد که می تواند باعث بهبود میگرن گردد.

موثر برای ریفلاکس اسیدمی توانید از همان راه چاره بالا بهره ببرید: مقداری آب بالنگ را در آب ریخته و آن را به آرامی بنوشید. آب می تواند به پاک شدن گلو و اسیدی که بالا آمده یاری کند و آب بالنگ نیز می تواند برای مدت کوتاهی، درد را تسکین دهد.

مفید برای سرماخوردگیبالنگ سرشار از ویتامین C است و به همین علت به کاهش مسائل دستگاه تنفسی از جمله سرماخوردگی یاری نموده و باعث تسریع فرآیند بهبود می گردد. فقط کافی است چند قطره آب بالنگ را در مقداری چای گرم بریزید.

پیشگیری از سرطانبالنگ، منبعی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C مکملی که خطر تومور را مهار می نماید است. خوردن مواد تازه سرشار از ویتامین C ، مانند بالنگ ، می تواند باعث بهبود شرایط سلامت و جلوگیری از بیماری های بدخیمی مانند سرطان گردد.

یاری به سلامت دندان و لثه مقدار بالای ویتامین C در قسمت گوشتی بالنگ -ارگانیک و تازه- به سلامت دندان ها و لثه و بعلاوه جلوگیری از اسکوربوت یاری می نماید.

یاری به کاهش وزنآبی که چند قطره آب بالنگ ترش در آن ریخته شده باشد، برای کاهش وزن عالی است.خوردن آب گرم با چند قطره آب بالنگ ترش به صورت ناشتا، به شادابی بدن و کاهش وزن یاری می نماید.

یاری به حفظ سلامت قلبی عروقیبالنگ مقدار بالایی پتاسیم و منیزیم - دو ماده معدنی رژیمی که نقش مهمی در جلوگیری از بیماری عروق کرونر ایفا می کنند- دارد. منیزیم، قدرت عضله قلب را حفظ می نماید و پتاسیم از عملکرد درست دستگاه قلبی عروقی (پرفشاری خون) حمایت نموده و از عفونت های مرتبط با آن جلوگیری می نماید.

موثر در برابر نیش حشراتبالنگ بویی لیمویی دارد که به راحتی وارد لباس می گردد. علاوه بر این که بالنگ دارای خواص زیادی برای سلامتی است، عطر آن باعث دفع پشه ها، بیدها و خزنده های چندش آور نیز می گردد. مالیدن چند قطره آب بالنگ بر جای نیش حشرات باعث کاهش احساس سوزش آن می گردد.

ضد تهوعدر گذشته، بالنگ به علت داشتن مقادیر بالای ویتامین C، برای برطرف حالت تهوع، اسکوربوت و استفراغ به کار می رفته است. به علاوه، برای درمان عفونت های پوستی و بعلاوه هموروئید نیز مفید است.

حفظ فشار خوندر جنوب هندوستان، از آب بالنگ برای برطرف پرفشاری خون استفاده می گردد. مصرف ناشتای بالنگ با آب گرم می تواند پرفشاری خون را برطرف کند. بالنگ حاوی پتاسیم است که سلامت قلب را بهبود می بخشد. ترکیب آب بالنگ و آب گرم، تصفیه کننده و پاک کننده کبد است.2

فصل میوه بالنگفصل میوه بالنگ از شهریور تا بهمن ماه است.

ارزش غذایی میوه بالنگبالنگ دارای ارزش غذایی بالا و حاوی کلسیم و فسفر است که از عناصر مهم و حیاتی برای بدن محسوب می شوند. بعلاوه دارای اسید های ارگانیک، اسید سیتریک و فلاونوئیدها است.

آیا میوه بالنگ قند دارد؟قند موجود در بالنگ بسیار پایین بوده و مصرف آن در کاهش قند خون بالا ، موثر است.

فرق میوه بالنگ با بادرنگبالنگ و بادرنگ تقریبا مانند هم هستند و تنها تفاوت آن ها این است که مقدار تلخی بادرنگ از بالنگ کمتر است. به همین دلیل برای مصرف خود می توانید بادرنگ های رسیده را انتخاب کنید.3

عوارض مصرف میوه بالنگبعضی افراد ممکن است به بالنگ حساسیت داشته باشند که با علائمی مانند خارش، تورم، تاول، قرمزی و سوزش پوست معین می گردد.

طرز تهیه دمنوش بالنگ3 تا 4 میوه رسیده بالنگ را انتخاب کنید، از وسط به دو نیم تقسیم نموده و هسته های آن را خارج کنید.

حالا بالنگ ها را به چهار قاچ تقسیم کنید.

در یک ظرف دیگر 3/4 فنجان عسل طبیعی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید تا یک شربت غلیظ ایجاد گردد.

بالنگ ها را به این شربت اضافه کنید و در یک ظرف شیشه ای بریزید و درب آن را محکم ببندید. این مخلوط یوجا چانگ نام دارد.

برای تهیه یک فنجان دمنوش بالنگ، یک قاشق چای خوری یوجا چانگ را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، هم بزنید و بنوشید.

طرز تهیه مربا بالنگ

مواد لازمدو عدد بالنگ

شکر به مقدار تعداد بالنگ

گلاب و زعفران

روش تهیهابتدا پوست میوه بالنگ را جدا نموده و سعی کنید لایه ای از پوست، روی بالنگ نماند زیرا سبب تلخ شدن مربا می گردد. سپس، بالنگ ها را به دو نیم نموده و داخل آن را خالی کنید.

پس از آن، میوه بالنگ را برش داده و بهتر است که این برش ها زیاد کوچک نباشد. بالنگ ها را حدودا 12 ساعت در آب بخیسانید تا آب را به خود جذب کند.

سپس مقدار لازم شکر را در دو لیوان آب بجوشانید و بالنگ ها را از آب خارج نموده و با فشار، آب آن را خارج کنید. سپس، بالنگ ها را در آب ریخته و بگذارید بجوشد.

بهتر است دو بار این کار تکرار گردد تا تلخی آن گرفته گردد.

چند بار این کار تکرار نموده و سپس آن ها را از آب خارج نموده و از صافی رد کنید.

سپس، روی بالنگ ها آب سرد ریخته و آن ها را در شهد شکر بریزید پس از دو سه جوش زدن و قوام آمدن مربای بالنگ آماده است.4

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.bazdeh.org

3.www.nabzema.com

4.www.tebna.ir

منبع: راسخون

به "خواص درمانی میوه بالنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی میوه بالنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید