دلیل خم شدن کاکتوسم چیست؟

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، کاکتوس ها آنقدر سرسخت هستند که حتی وقتی نشانه های بیماری یا ناراحتی را از خود نشان می دهند هم باور نمی کنیم حال شان بد است! اما اینطور نیست! یکی از مشکلاتی که برای کاکتوس ها پیش می آید همین خم شدن به یک طرف است. اما مشکل چیست و چگونه باید آنها را درمان کرد؟

دلیل خم شدن کاکتوسم چیست؟

کاکتوسی که تا به حال به طور قائم و راست رشد می کرده اما حالا دارد مانند برج پیزا به یک طرف خم می شود ممکن است مسئله ای داشته باشد! این گیاه ممکن است مریض باشد و یا برعکس کاملا سالم باشد. برای آنکه بفهمید مشکل احتمالی کجاست باید شرایط گیاه را به خوبی بررسی کنید. هر چه دلیل را زودتر بفهمید درمان گیاه راحت تر خواهد بود. اگر هم این خم شدن در اثر شرایط محیطی رخ داده بود که چه بهتر، جای نگرانی نیست!

نور خورشید

حتی اگر گیاه تان را در مکانی با نور مستقیم کاشته اید هم ممکن است گیاه خم شود. همانطور که می دانید گیاهان به طور طبیعی به سمت نور خورشید خم می شوند. کاکتوس های بشکه ای به سمت جنوب رشد می کنند پس در نهایت خم می شوند. اگر کاکتوس از دیگر نظرها سالم است این خم شدن به سمت نور طبیعی است و خطری کاکتوس را تهدید نمی کند. البته اگر کاکتوس تان را در مکانی سایه دار نگه می دارید و حالا خم شده بهتر است گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید چون در پی نور است. کاکتوسی که در نور کم نگهداری می شود به تدریج رشدی لاغر، ناسالم و زرد رنگ دارد؛ این گیاه باید به تدریج در معرض نور بیشتر قرار بگیرد تا دچار آفتاب سوختگی نشود.

اگر می خواهید گیاه تان به یک سمت (سمت نور) خم نشود و رشدش در همه جهات یکنواخت باشد، هفته ای یک بار گیاه را 180 درجه بچرخانید، به این ترتیب گیاه خم نمی شود و رشد قائمش را ادامه می دهد.

کاشت نامناسب

اگر کاکتوس از سطح خاک خم شده (نه فقط قسمت بالایی آن) دلیل می تواند این باشد که گیاه در خاک به خوبی مستقر نشده و ریشه های در خاک استحکام ندارند. ممکن است دلیل آبیاری نامناسب باشد. بعد از آبیاری خاک کاکتوس باید اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود سپس آبیاری بعدی را انجام دهید. آبیاری بیش از حد موجب شل شدن خاک اطراف ریشه گیاه شده و از سفت ماندن خاک و استحکام ریشه های گیاه در خاک جلوگیری می کند. اگر مطمئن هستید کاکتوس تان به پوسیدگی ریشه دچار نشده و مشکل عدم استحکام خاک است، خاک بیشتری اطراف طوقه گیاه بریزید، همچنین می توانید اندازهی سنگریزه هم بر روی خاک بریزید تا گیاه را نگه دارند.

پوسیدگی

پوسیدگی در نتیجه رشد باکتری و قارچ بر روی گیاه به وقوع می پیوندد. معمول ترین دلیل پوسیدگی آبیاری پشت سر هم کاکتوس است. قسمت آلوده گیاه ظاهری آبکی، لزج و سیاه یا قهوه ای دارد. پوسیدگی از قسمت طوقه کاکتوس شروع شده و راه خود را به سمت بالای گیاه باز می کند. گیاهان پوسیده شروع به خم شدن می کنند، سپس متلاشی شده، می شکنند و می میرند.

اگر پوسیدگی را سریع تشخیص دهید راهی برای نجات گیاه هست. برای این کار ابتدا کاکتوس را از گلدانش خارج کنید و خاک اطراف ریشه ها را بتکانید. حتما مشاهده می کنید که ریشه ها هم گندیده و نرم شده اند و به راحتی از گیاه جدا می شوند. با استفاده از چاقو یا تیغی تیز و تمیز که قبلا آن را استریل کرده اید (برای استریل کردن چاقو می توانید آن را با الکل پاک کنید و یا بهتر است آن را با آب گرم و صابون بشویید و سپس با پارچه یا دستمالی تمیز خشک کنید)، بدنه خراب شده کاکتوس را از قسمت های سبز و سالم آن جدا کنید. قسمت های قهوه ای و زرد را با چاقو ببرید. برش را تا جایی ادامه دهید که در مقطع عرضی بریده شده هیچ نشانی از خرابی باقی نماند و به قسمت های سالم و سبز ساقه برسید. گاهی در سطح پوست کاکتوس تان علائمی دیده نمی شود اما با گاهی به مقطع عرضی برسده شده علائمی از زردی و خرابی را مشاهده می کنید. در بین برش ها چاقو را با الکل تمیز کنید و سپس برش بعدی را بزنید.

قسمت سالم کاکتوس را با محلول قارچ کش بشویید. سپس آن را برای چند روز روی یک تکه دستمال کاغذی تمیز و به درو از نور خورشید نگه دارید تا در محل برش و زخم کالوس تشکیل شود و به اصطلاح زخم پینه ببندد. بعد از چند روز گیاه را در گلدانی تازه و تمیز که با خاکی استریل و با زهکشی خوب پر شده، بکارید. برای چند روز کاکتوس را آبیاری نکنید و بعد اندازه کمی آن را آبیاری کنید. فاصله بین آبیاری هاتان را نسبت به قبل بیشتر کنید. در روزهای اول گیاه را در مکانی با نور کمتر قرار دهید و سپس به تدریج نور محل را بیشتر کنید.

حشرات

حشراتی که از طوقه گیاه کاکتوس تان تغذیه می کنند موجب ضعف گیاه و خم شدن آن می شوند. اگر گیاه مبتلا به شپشک آرد آلود باشد رشدش متوقف خواهد شد و ظاهری بیمار و دفورمه به خود می گیرد. این آفات بدنی نرم و بیضی شکل دارند، کوچک هستند و با ماده ای مومی و کرک مانند (یا پنبه مانند) پوشیده شده است. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که تکه ای پنبه یا کرک روی گیاه تان افتاده اما باید دقت کنید تا آفت را با ذرات غبار اشتباه نگیرید و سریعا آن را درمان کنید. این حشرات هم مانند شته ها شیره گیاه را می مکند و گیاه را تضعیف می کنند.

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن این حشرات از روی گیاه آن است که تکه ای پنبه را به الکل آغشته کنید و به وسیله آن این آفات موذی را از روی گیاه بردارید. البته این روش زمانی جواب می دهد که تعداد حشرات کم باشد. اگر حمله شدیدتر است می توانید از سموم آفت کش استفاده کنید. برای این کار هم از سموم شیمیایی و هم از سموم ارگانیک می توان استفاده کرد. بسته به شدت حمله از یکی از این دو نوع سم استفاده کنید. برای درست کردن سموم ارگانیک به مطلب آفت کش خانگی درست کنید! مراجعه کنید.

یکی دیگر از حشراتی که به کاکتوس مان حمله می کنند، مورچه هایی هستند که در خاک آن لانه درست می کنند و ساقه گیاه را می خورند و در نهایت موجب خم شدن گیاه می شوند. این مورچه ها را با فشار آب ولرم بشویید و از گیاه دور کنید. اگر کاکتوس تان را با حشراتی که به آن حمله کرده اند به حال خود رها کنید این حشرات رفته رفته موجب ابتلای گیاه به قارچ و در نهایت پوسیدگی و مرگ می شوند!

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "دلیل خم شدن کاکتوسم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خم شدن کاکتوسم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید