30 ماده غذایی که نباید به صورت خام و نپخته مصرف شوند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، خطرات بالقوه خوردن خمیر شیرینی قبل از رفتن به فر، به همان میزان که وسوسه انگیز است، کاملاً شناخته شده است اما آیا می دانستید که در واقع غذاهایی وجود دارند که اگر خام مصرف شوند می توانند سمی باشند؟ به عنوان مثال، غذاهایی مانند لوبیا هنگام پختن برای شما بسیار خوب - اگر نگوییم عالی - هستند اما اگر خام و نپخته مصرف شوند، می توانند بسیار مضر باشند. بعلاوه سبزیجات چلیپایی نیز وجود دارند که هضم آنها بسیار آسان تر است، فواید سلامت بیشتری دارند و اگر آنها را به صورت پخته مصرف کنید طعم بهتری هم دارند. در اینجا 30 ماده غذایی را معرفی می کنیم که بهتر است به جای مصرف خام به صورت پخته مصرف شوند.

30 ماده غذایی که نباید به صورت خام و نپخته مصرف شوند

1. سیب زمینی

سیب زمینی یکی از غذاهای مورد علاقه و همه کاره ماست: آنها را می توان سرخ کرد، کباب کرد، پوره کرد یا پخت اما نباید به صورت خام مصرف گردد. سیب زمینی نپخته و سبز که هرگز نباید خورده گردد زیرا می تواند حاوی ترکیبات سمی به نام گلیکوآلکالوئید باشد که می تواند سیستم گوارشی را تحریک کند. ناگفته نماند که طعم و بافت آن نیز چندان اشتها آور نخواهد بود.

2. برگ ریواس

به گفته بیمارستان Mount Sinai شهر نیویورک، ساقه های گیاه ریواس خوراکی هستند اما برگ های آن در واقع می توانند سمی باشند و ممکن است منجر به مسائل تنفسی، سوزش دهان و گلو و حتی تشنج شوند. بیشتر اوقات ریواس بدون برگ فروخته می گردد اما اگر خودتان آن را پرورش می دهید حتما برگ آن را دور بریزید.

3. لوبیا لیما (لوبیا عروس)

ممکن است شما با اجبار به خوردن این حبوبات بزرگ شده باشید اما هرگز نباید آنها را خام بخورید. لوبیا لیما ترکیبی به نام لینامارین دارد که به سیانید تجزیه می گردد. خوشبختانه، پختن این لوبیا فقط به مدت 10 تا 20 دقیقه آنها را برای خوردن کاملا بی ضرر می نماید.

4. لوبیا قرمز

نوع دیگری از لوبیا که هرگز نباید به صورت خام مصرف گردد، لوبیا قرمز است حتی بیشتر از لوبیا سفید. فقط چهار یا پنج دانه از آنها می توانند حاوی سطوح بالایی از سم لکتین باشند که می تواند باعث مسمومیت شدید ناشی از غذا گردد. آنها باید به مدت نیم ساعت پخته شوند و پس از آن آبش باید کاملاً تخلیه گردد تا اطمینان حاصل گردد که تمام لکتین آن از بین رفته است.

5. قارچ وحشی

الکساندرا اوپنهایمر دلویتو، متخصص تغذیه ثبت شده در نیویورک می گوید: خوردن قارچ های وحشی، خام یا پخته، بدون متخصص آموزش دیده هرگز بی خطر نیست. دلویتو می گوید بیشتر گونه های قارچی که در سوپرمارکت ها پیدا می کنید برای خوردن به صورت خام بی خطر هستند اما طعم آن ها قطعاً با ریختن شان در تابه با مقداری ادویه بهتر می گردد.

6. تخم مرغ

احتمالاً برای شما تعجب آور نیست که تخم مرغ به علت آلودگی احتمالی باکتری سالمونلا نباید خام خورده گردد. دلویتو می گوید: برای اطمینان از از بین رفتن باکتری های موجود، تخم مرغ باید تا دمای ایمن که 145 درجه فارنهایت است، پخته گردد. اگر تخم مرغ ها با مواد دیگر مخلوط شوند، باید تا 160 درجه فارنهایت پخته شوند. او پیشنهاد می کند در صورتی که دستور غذا به تخم مرغ خام احتیاج دارد، از تخم مرغ پاستوریزه بهره ببرید.

7. گوشت گاو، خوک و مرغ

دلویتو می گوید: همواره باید به پاورقی های منوی رستوران ها توجه کنید که به شما در خصوص خوردن گوشت و مرغ خام یا نیم پز هشدار می دهند. گوشت ها باید تا حداقل دمای داخلی ایمن پخته شوند. برای گوشت چرخ نموده، این دما 160 درجه فارنهایت است. برای گوشت گاو یا بره استیک و کباب، این دما 145 درجه فارنهایت است و سپس اجازه دهید به مدت سه دقیقه استراحت کند و برای گوشت خوک، این مقدار دمای 145 درجه فارنهایت است و سپس اجازه دهید به مدت سه دقیقه استراحت کند. بوقلمون و مرغ باید به دمای داخلی 165 درجه فارنهایت برسند. زیر این دماها، شما ریسک بزرگی می کنید.

8. کاساوا

کاساوا یک سبزی ریشه ای و عنصر اصلی در بسیاری از غذاهای آمریکای جنوبی و آفریقایی است اما مانند لوبیا لیما، ریشه خام و برگ های آن حاوی مشتقاتی از سیانید هستند و برای طعم و مزه و ایمنی بهینه باید پخته یا برشته شوند.

9. الدربری (آقطی سیاه)

در حالی که این توت ها به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا و حتی آرام کردن آکنه و پوست تحریک شده معروفیت دارند، شکل خام آنها می تواند سمی باشد. به گفته مرکز ملی سلامت، بهتر است آنها را قبل از افزودن به شربت یا اسموتی مورد علاقه خود کاملا بجوشانید.

10. بادمجان

بادمجان، قبل از پخته شدن، دارای همان ترکیب گلیکوآلکالوئیدی است که سیب زمینی خام دارد یعنی سولانین که کشنده نیست اما مصرف خام آن هنوز ایده آل نیست. به علاوه، یک مطالعه از Food Chemistry نشان داد که بادمجان می تواند مزایای آنتی اکسیدانی بیشتری داشته باشد، زمانی که در روغن زیتون سرخ گردد، بنابراین یک امر دو سر برد است.

11. ماهی بادکنکی

ماهی بادکنکی هرگز نباید خام خورده گردد و حتی خطری برای خوردن در هنگام پخت هم وجود دارد. ماهی بادکنکی ترکیبی سمی به نام تترودوتوکسین می سازد که لزوماً در اثر حرارت از بین نمی رود. بنابراین قسمت هایی از ماهی که حاوی سم هستند باید با دقت و حرفه ای جدا شوند و مطمئن شوید که بقیه ماهی به سم آلوده نشده است. به علاوه، بر خلاف ژاپن، طبق گفته FDA، هیچ فرآیند آموزشی و گواهی برای سرآشپزهای آمریکایی برای پختن این ماهی بالقوه کشنده وجود ندارد، بنابراین مصرف آن در استان متحده حتی خطرناک تر است.

12. جوانه

جوانه های خام مانند ماش و یونجه می توانند ناامن باشند زیرا باکتری های بیماری زا حتی قبل از رشد به دانه ها نفوذ می نمایند. به گفته FDA، این می تواند برای زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک باشد.

13. بادام تلخ

بادام تلخ به عنوان یک گیاه سیانوژن رشد می نماید، یعنی حاوی سیانید است. بادام ها پس از پخته شدن یا برشته شدن خوب هستند اما خوردن آنها به صورت خام ایمن نیست. شکل خام نوع تلخ در واقع در ایالات متحده غیرقانونی است اما در منطقه ها خاصی از اروپا رایج تر است.

14. شیر

مهم است که شیر و فرآورده های شیر قبل از مصرف، مراحل فرآوری را طی نمایند. دنیس وال می گوید: محصولات لبنی برای از بین بردن پاتوژن ها پاستوریزه می شوند و این فرآیند در پیشگیری از بعضی مسومیت های جدی ناشی از غذا که باعث عفونت می شوند، بسیار مهم است.

15. عسل

عسل باید فرآیندهای مشابه شیر را طی کند تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید. عسل پاستوریزه می گردد زیرا در شکل خام خود می تواند حاوی اسپورهای سمی به نام کلستریدیوم بوتولینوم باشد که می تواند به زنان باردار و بچه ها زیر یک سال نیز آسیب برساند.

16. آرد

علاوه بر تخم مرغ خام در پخت و پز، آرد خام نیز می تواند شما را بیمار کند، بنابراین خوردن آن خمیر شیرینی خطری مضاعف دارد. با توجه به شیوع E. coli در سال 2016 که احتمال می رود از آرد خام باشد، CDC توصیه می نماید که از تمام غذاهایی که ممکن است حاوی آرد نپخته باشد خودداری گردد. دنیس وال می گوید: آرد خام بعلاوه دارای مقدار بیشتری از ترکیبات به نام فیتات یا اسید فیتیک است. فیتات ها به بعضی از مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم متصل می شوند و از جذب آنها جلوگیری می نمایند. او می گوید: بعضی از فیتات ها ممکن است با تخمیر تا حدی از بین بروند که زمانی اتفاق می افتد که مخمر در نان وجود دارد و رها می گردد تا ور بیاید یا با خیساندن قبل از پختن.

17. لوبیا سبز

لوبیا سبز خام لزوماً سمی نیست، همانطور که تصور می شد اما وقتی نپخته باشد، می تواند دارای سطوح بالاتری از پروتئین لکتین باشد که در بسیاری از لوبیاها وجود دارد و ممکن است باعث مسائل گوارشی گردد. بلانچ کردن لوبیا سبز سطح لکتین را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد و مطمئن ترین راه برای خوردن آن است.

18. برنج

برنج نپخته، اگر حتی بتوانید آن را بجوید، خوردن آن بی خطر نیست. بر اساس مطالعه ای در مجله بین المللی میکروبیولوژی مواد غذایی، می تواند حاوی یک باکتری عامل بیماری باشد. چیزی که معمولاً در برنج پخته شده وجود ندارد اما اگر بعد از پختن برنج کنار گذاشته گردد یا به درستی در یخچال نگهداری نگردد، می تواند آغاز به شکل گیری کند، بنابراین مهم است که هنگام تهیه آن ایمن بودن را در نظر بگیرید.

19 کلم بروکلی

آلیسون نات، متخصص تغذیه در شهر نیویورک می گوید: بروکلی یکی از سبزیجاتی است که پخت و پز آن فواید تغذیه ای دارد: اگر به درستی پخته گردد، می تواند ترکیبات ضد سرطان به نام گلوکوزینولات ها را افزایش دهد. نات می گوید: یک مطالعه تأثیر بخارپز کردن کلم بروکلی را در مقابل سرخ کردن یا جوشاندن آنالیز کرد و دریافت که بخارپز کردن گلوکوزینولات ها را حفظ یا افزایش می دهد، در حالی که سرخ کردن و جوشاندن باعث کاهش قابل توجه ترکیبات می گردد. و بعلاوه اگر کلم بروکلی پخته شده باشد تا خام، پردازش آن برای دستگاه گوارش شما بسیار آسان تر باشد.

20. گل کلم

این سبزی از خانواده کلم بروکلی نیز ممکن است برای تحمل و هضم به صورت خام سخت باشد. برشته کردن یا کباب کردن آن می تواند برای معده شما راحت تر باشد و طعم لذیذی را در گل کلم به ارمغان بیاورد. یک مطالعه از مؤسسه فناوری های مواد غذایی بعلاوه نشان داد که گل کلم کمترین مواد معدنی و مواد مغذی ضروری را با کباب کردن یا پختن آن در فر از دست می دهد، برخلاف جوشاندن.

21. مارچوبه

مارچوبه یکی از آن سبزیجاتی است که به احتمال زیاد با پخته شدن طعم بهتری دارد اگر به درستی پخته شده باشد، اما در واقع سالم تر نیز هست. تحقیقات موسسه فناوری های غذایی نشان داده است که پختن مارچوبه سبز محتوای آنتی اکسیدانی آن را در مقایسه با مصرف ساقه های خام آن افزایش می دهد.

22. کلم بروکسل

کلم بروکسل مطمئناً پخته خوشمزه تر است و در هنگام پختن مقداری از تلخی خود را از دست می دهد. ناگفته نماند، آنها ممکن است باعث آسیب به روده شوند و نفخ و گاز بیشتر است اگر خام مصرف گردد. به گفته دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، پختن جوانه ها باعث آزاد شدن یک ترکیب ضد سرطان به نام ایزوتیوسیانات می گردد که ممکن است به مهار رشد تومورها یاری کند.

23. کیل

البته، سالاد کیل یک وعده غذایی یا غذای جانبی کاملا مقوی است اما وقتی نوبت به هضم غذا می رسد، ممکن است دچار مشکل شوید. پختن کیل می تواند به نرم شدن فیبرها و یاری به هضم یاری کند. به علاوه، کیل پخته برای مبتلایان به بیماری تیروئید بهتر است، زیرا شکل خام آن می تواند جذب ید به وسیله غده تیروئید را مهار کند.

24. کلم پیچ

کلم پیچ نیز عضوی از خانواده صلیبی است. به گفته مگان ور، نه تنها هضم خام آن برای بعضی سخت است، بلکه پختن آن باعث افزایش ویتامین C، ویتامین K، منیزیم و فولات نیز می گردد.

25. سیب

ده ها سال است که گفته می گردد خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به پزشک بی احتیاج می نماید. هم سرشار از آنتی اکسیدان و هم فیبر است که می تواند هم یک موهبت و هم یک نفرین باشد. بعضی از افراد با غذاهای حاوی فیبر بیش از حد اذیت می شوند که می تواند باعث مسائل گوارشی گردد. سیب بعلاوه دارای فروکتوز بالایی است. فروکتوز یک FODMAP است، ترکیبی که بعضی افراد ممکن است برای از بین بردن نفخ، IBS (سندرم روده تحریک پذیر) یا سایر مسائل گوارشی احتیاج به کاهش آن در رژیم غذایی خود داشته باشند. پوست کندن و پختن سیب ها، مانند سس سیب یا کمپوت سیب پخته شده، ممکن است هضم آنها را آسان تر کند.

26. زیتون

پرهیز از خوردن زیتون درست کنار درخت، بیشتر یک ترجیح سلیقه ای و بهداشتی است. دکتر مایک روسل می گوید: زیتون باید طعم دار گردد، زیرا در غیر این صورت بسیار تلخ است و خوردن آن لذت بخش نیست.

27. اسفناج

اسفناج خام یا پخته حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. طبق گزارش Consumer Reports، وقتی بخارپز می گردد، ممکن است بتوانید آن را بهتر هضم کنید و آهن و کلسیم آن را راحت تر جذب کنید. اسید اگزالیک موجود در اسفناج که معمولاً جذب آهن و کلسیم را سخت می نماید، با گرما کاهش می یابد، بنابراین پختن آن در نهایت به بدن یاری می نماید تا سطح مواد مغذی خود را افزایش دهد.

28. کدو سبز

تحقیقات منتشر شده در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی نشان داد که جوشاندن کدو سبز در مقایسه با سرخ کردن یا بخارپز کردن، می تواند عوامل مغذی آن را افزایش دهد اما مطمئن شوید که پوست را دست نخورده نگه دارید، زیرا در آنجا مواد مغذی کدو سبز فراوان است.

29. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، تازه، پخته، کباب یا برشته شده در هر صورت خوشمزه است اما قرار دادن آنها در گرما ماده مغذی به نام لیکوپن را آزاد می نماید، آنتی اکسیدانی که ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. روسل می گوید: پخت و پز به شکستن دیواره های سلولی یاری می کند و مواد مغذی مانند لیکوپن را آزاد می کند. پختن غذاها معمولاً به همین علت هضم آنها را آسان تر می کند: شکستن دیواره های سلولی.

30. کدو تنبل

یکی از طعم های پاییزی مورد علاقه ما وقتی در نان، پای و سوپ پخته می گردد، طعم غنی تری به خود می گیرد و ممکن است برای شما هم بهتر باشد. به گفته ور، در حالی که احتمالاً نمی خواهید آن را به هرحال خام بخورید، کدو تنبل پخته، دارای سطوح بالایی از ویتامین های A و E است.

منبع:

eatthis

منبع: هفت گنج

به "30 ماده غذایی که نباید به صورت خام و نپخته مصرف شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 ماده غذایی که نباید به صورت خام و نپخته مصرف شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید