فقط 17 روز برای مقابله با اُمیکرون وقت داریم

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، تهران (پانا) - عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خطر اُمیکرون جدی است، تاکید کرد که اُمیکرون ظرف 17 روز می تواند کشور را درگیر کند.

فقط 17 روز برای مقابله با اُمیکرون وقت داریم

پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا درباره اندازه نگرانی از ورود سویه امیکرون به کشور اظهار کرد: شرایط کشورهای دنیا را می بینیم که روزبروز تعداد کشورهایی که امیکرون در آن ها شناسایی می شود، افزایش پیدا می کند. در کشور ما هم دور از فکر نیست که وارد شده باشد؛ زیرا بالاخره جلوی مرزها را نمی شود گرفت و هر روزه تعداد زیادی مسافر داریم که از کشورهای مختلف وارد کشورمان می شوند. چیزی که درباره امیکرون وجود دارد، این است که اگر امیکرون وارد شود، طی 17 روز تبدیل به سوش غالب می شود که این سرعت درباره دلتا 100 روز بوده است. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا 17 روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا اضافه نمود: بنابراین چیزی که اکنون مهم است، این است که حتما نکات بهداشتی و موارد مهم رعایت شود. در عین حال ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم که از هموطنان می خواهم حتما در حضور در اماکن سربسته خودداری کنند. امروز ما نگران شدیم از اینکه در بسکمک جاها کنسرت ها دارد باز می شود. در کنسرت فضا بسته است و ممکن است افراد ماسک شان را بردارند و اینها به شدت می تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی گفت: نکته مهم دیگر هم تزریق واکسن دز بوستر است که افراد بالای 18 سال که سه ماه از تزریق واکسن شان گذشته است، حتما برای تزریق دز بوستر اقدام کنند. زیرا ممکن است فرصت دیگری نداشته باشیم و ممکن است تا دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با امیکرون خواهد بود، بنابراین هرچه سیستم ایمنی افراد بالاتر رود و ایمنی جمعی بالاتر رود، ان شاءالله که بتوانیم پیروز باشیم. باید توجه کرد که خطر درباره امیکرون جدی است؛ زیرا همه جای دنیا گرفتار شده و ما هم مستثنی نیستیم. از آنجایی که طول مدت زمان آن هم خیلی کم است و طی دو سه روز تکثیر می یابد، حتما باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

طبرسی درباره شرایط مدارس و رعایت پروتکل ها در مدارس گفت: مدارس بحثی بسیار جدی است. امروز قرار شد نامه ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال کنیم و توصیه کنیم که یکسری محدودیت های جدی را ایجاد کنیم. یکسری کشورهای اروپایی که در مقابل محدودیت ها مقاومت کردند، مجددا محدودیت ها را برگرداندند. اکنون هلند در آستانه کریسمس وارد لاک داون شد. بسکمک از هموطنانمان برای ایام ژانویه بلیت اروپا گرفتند یا افرادی می خواهند به ایران بیایند. توصیه من این است که نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند. به هر حال این نگرانی جدی است. حداقل برای افراد خانواده خودمان احترام قائل شویم تا بیمار نشوند. طی چند روز اخیر با مواردی روبرویم که افرادی از خارج از کشور به ایران آمدند، حال در ایران بیماری کنترل شده اما آمدند و مادر یا پدرشان را بیمار کردند.

وی گفت: باید بر یک نکته تاکید کنیم، اگر می خواهیم برای مقابله با امیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم، اما زمانیکه وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده ای ندارد. ما همه این موارد را به ستاد هم اعلام می کنیم. بحث امروز این بود که باید با جدیت بیشتری روی محدودیت ها اقدام کنیم و الان موقع اقدام است. برای اُمیکرون فرصت 100 روزه دلتا را هم نداریم، بلکه 17 روز وقت داریم. اگر امروز شناسایی شد 17 روز دیگر با موج امیکرون روبرو خواهیم شد. اگر قرار است مرزی را ببندیم، محدودیت می خواهیم ایجاد کنیم و... الان وقتش است. این کمک به سلامت مردم است، اگر امیکرون شکل بگیرد با موجی که ایجاد خواهد کرد، مجددا سیستم درمانی و مردم درگیر شده و مجبوریم بسکمک از کسب وکارها را ببیندیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فقط 17 روز برای مقابله با اُمیکرون وقت داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط 17 روز برای مقابله با اُمیکرون وقت داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید