کشف قبرستان تمدن ها در یک روستای مازندران

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به تازگی با برآورد در یک محوطه تاریخی کوچک در مازندران، به آثار و یافته هایی از پیش از تاریخ تا دوره اسلامی دست یافته اند که نشان می دهد این منطقه در واقع قبرستان تمدن ها بوده است.

کشف قبرستان تمدن ها در یک روستای مازندران

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی به نقل از ایرنا، نتایج این حدس روی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه میراث فرهنگی منتشر شده است.

این پژوهش را گروهی از باستان شناسان به سرپرستی سراله قاسمی گرجی در محوطه معصومی واقع در روستای آسیابسر بهشهر انجام داده اند. این محوطه تاریخی سال 97 و پس از آن که مالکان یک باغ اقدام به خاک برداری بخشی از آن کردند کشف و تحت حفاظت میراث فرهنگی نهاده شد.

سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی معصومی در این باره گفت: محوطه معصومی واقع در روستای آسیابسر از توابع شهرستان بهشهر در استان مازندران با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد حدس نهاده شده و طی آن 16 گمانه در داخل و پیرامون محوطه ایجاد شد.

سراله قاسمی گرجی با بیان اینکه از این تعداد، هفت گمانه بدون آثار بود اضافه نمود: در 9 گمانه آثار غیرمنقول به صورت معماری و آثار منقول شامل قطعات سفال، ظروف سفالی کامل یا ناقص، تکه های شیشه، اشیای آهنی و مفرغی، تیغه سنگی و دوک نخریسی به دست آمد.

وی با اعلام این که محوطه معصومی، پیشتر در زمستان 97 طی انجام تسطیح و خاکبرداری از یک قطعه باغ و گزارش های مردمی مبنی بر تخریب آثار فرهنگی توسط مالکین، مورد بازدید و شناسایی نهاده شد و بلافاصله از ادامه این فعالیت جلوگیری شد، اضافه نمود: در مجموع با وجود اینکه بخش زیادی از این محوطه تخریب شده ولی شواهدی از آثار پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی در این محوطه مورد شناسایی نهاده شده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی، آثار و شواهد پیش از تاریخی به دست آمده از این محوطه را مربوط به گمانه شماره 10 دانست که شامل بقایای معماری سنگی، اجاق، قطعات سفال خاکستری تیره و روشن و همچنین یک نمونه تیغه سنگی بوده که با توجه به مجموعه یافته های سفالی در سطح محوطه به دوره آهن تعلق دارند.

او گفت: یافته های تاریخی نیز متعلق به بقایای تدفین بوده که آثار و شواهد آن در اثر خاکبرداری و همچنین حفاری های غیرمجاز در قسمت سطح و دامنه های شرقی و شمالی پراکنده شده است.

قاسمی اضافه نمود: آثار و شواهد به دست آمده از دوران اسلامی نیز از بقایای خاکبرداری و همچنین تعدادی گمانه شناسایی شده شامل آثار معماری و مواد فرهنگی منقول است.

وی گفت: از دوره اسلامی علاوه بر آثار دوران صفوی تا قاجار، شواهد قابل توجهی نیز از قرون اولیه اسلامی (قرن 4 تا 5 ه. ق) و همچنین دوره ایلخانی به دست آمده است.

این باستان شناس از میان یافته های قرون اولیه اسلامی به کشف سه قطعه از گونه ظروف سفالی گلابه ای منقوش رنگارنگ با نقش پرنده، گل و نقوش شبه کتیبه ای اشاره نمود و گفت: این یافته ها به همراه آثار شیشه ای و فلزی از این نظر حائز اهمیت است که تا کنون تمرکز مطالعات باستان شناسی حوزه اسلامی در بهشهر عمدتاً بر روی آثار معماری دوره صفوی بوده و از سطح تکنولوژیکی صنایع مختلف از جمله سفالگری، شیشه گری و فلزکاری به ویژه از قرون اولیه اسلامی اطلاع چندانی در دست نبوده است.

سرپرست هیات باستان شناسی اظهار کرد: این یافته ها به عنوان قدیمی ترین آثار دوره اسلامی منطقه، علاوه بر شناخت ابعاد تکنولوژیکی، تجاری و مالی، می تواند نقش ارزشمندی را در ترسیم توالی فرهنگی و خوانش وقایع ادوار مختلف اسلامی در پیوند با مرکز اولیه اسلام در مناطق همجوار نظیر جرجان، ساری و آمل ایفا نماید.

وی گفت: ماهیت برنامه کاوش جهت پاسخگویی به استعلام درخواستی مالک و در حد حدس با بودجه محدود بوده و شناخت و نجات بخشی آثار به جامانده نیازمند به انجام کاوش گسترده علمی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف قبرستان تمدن ها در یک روستای مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قبرستان تمدن ها در یک روستای مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید