آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار گردد

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده و خبرهای بدست رسیده، آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار گردد.

آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار گردد

احمد امیری، یک دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: در کشور ما سالهاست که به آیین فرهنگی و مذهبی گرگیعان، آن چنان که باید و شاید پرداخته نشده است .

وی با تاکید بر اینکه گرگیعان رسمی زیبا و سنتی است که برای فرهنگ سازی باید بیشتر به آن توجه کرد، گفت: این آیین فرهنگی و مذهبی در مقابله با هجمه های فرهنگی و رسانه ای دشمنان می تواند یاری و اثرگذاری بسیاری داشته باشد.

امیری افزود: نهادهای فعال در حوزه گردشگری خوزستان نیز در صورت مدیریت و همکاری با یکدیگر و توجه هر چه بیشتر به اهمیت این آیین فرهنگی و مذهبی می توانند روز برگزاری آیین گرگیعان را به عنوان جاذبه ای گردشگری تبدیل نمایند، به طوری که هر سال این آیین اصیل به همه گردشگران معرفی گردد.

این دوستدار میراث فرهنگی آبادان با بیان اینکه آیین گرگیعان میراث معنوی بچه ها است، گفت: گرگیعان آیینی مردمی و خودجوش است و خوشبختانه مردم آبادان به واسطه علاقه و فرهنگ شیعی اسلامی توانستند این آیین را به خوبی حفظ نمایند.

وی با بیان این که گرگیعان آیینی قدیمی و اصیل است یادآور شد: در بیشتر منطقه ها خوزستان بچه ها با پوشیدن لباس های محلی رنگارنگ دست به دست در شب نیمه ماه مبارک رمضان به خیابان ها می روند و به در خانه ها رفته و برای اهل خانه با ترانه ای از خداوند طلب رزق و روزی می نمایند و صاحب خانه ها نیز به بچه ها شیرینی و عیدی می دهند.

امیری با بیان اینکه در شهر آبادان میتوان تازگی و دور نبودن از آیین گرگیعان را حس کرد، گفت: در این شهر قبل از افطار در بازار غوغایی است، زیرا همگی مشغول خرید هدیه، شیرینی و خوراکی برای پذیرایی از بچه های هستند که قرار است به خانه هایشان بیایند. در آیین گرگیعان شور و شور نه تنها بین بچه ها بلکه آن را در میان بزرگترها هم میتوان دید.

منبع: همگردی

به "آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید