استارتاپ های بازی به زودی نابودمی شوند، بنیادحمایت حداقلی هم ندارد

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، هادی نوروزیان بازی ساز و یکی از اعضای استودیو بازی سازی بامشی است که بازی خاکستری محصول این گروه در دومین نمایشگاه بین المللی TGC در بین سه تیزر منتخب بازی های ساخته شده ایرانی، به نمایش درآمد. همچنین نوروزیان به عنوان یکی از بهترین بازی های داخلی در حال ساخت در پلتفرم کامپیوترهای شخصی یاد شده است و ناشران بین المللی از جمله کشورهایی نظیر هند و چین علاقه به انتشار این محصول را دارند. اما تیم بامشی با مسائل فراوان مالی پیش رو، امید خود را برای تکمیل فرآیند ساخت و انتشار محصول خود در بازارهای داخلی و خارجی را از دست داده و شرایط نامناسبی را تجربه می نماید.

استارتاپ های بازی به زودی نابودمی شوند، بنیادحمایت حداقلی هم ندارد

درباره فعالیت هایی که در حوزه بازی سازی انجام می دهید، شرح بدهید که نوع فعالیت هایتان به چه صورت است و استودیو بازی سازی بامشی چه آثاری را فراوری نموده و قرار است ادامه راهی که آغاز نموده چگونه برود؟ با توجه به اینکه بازی خاکستری فراوری مجموعه استودیو شما در فستیوال تی جی سی به خوبی دیده شد چه موقعیتی را در این راه کسب کردید؟

استودیو بازی سازی بامشی متشکل از جوانان با انگیزه و متخصص داخلی با تجربه یک دهه بازی سازی و ساخت شبیه سازهای نظامی است. هر فرد در تیم بامشی در زمینه تخصصی خود تجربه سال ها کار تجاری و تحقیقاتی را به دوش می کشد. امروزه صنعت بازی سازی داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی، مسائل فراوانی نظیر نبود بازی مناسب و کاربر پسند، نبود اعتماد کافی از سوی بازی بازان داخلی به بازی های ساخته شده داخلی، کیفیت پایین بازی های فراوری شده در این پلتفرم و ... را همراه خود دارد. به همین خاطر بازی نمایندگان داخلی علاقه مند به پلتفرم کامپیوترهای شخصی معمولا به سمت بازی های خارجی تمایل بیشتری دارند و این امر خواسته یا ناخواسته بازی نمایندگان داخلی که عمدتا در نوجوانی و جوانی هستند را با فرهنگ های دیگر کشورها گره زده است. لذا استودیو بازی سازی بامشی با آنالیز و شناسایی سلایق بازی نمایندگان داخلی، سعی در ایجاد شرایطی برای آشتی دوباره بازی نمایندگان داخلی با این صنعت رو به رشد، نموده است. از این رو طرح فراوری بازی سوم شخص خاکستری با هدف انقلابی در زمینه گرافیک و داستان سرایی و روند تجربی بازی مد نظر نهاده شد. بازی خاکستری با تکیه بر سلایق بازی نمایندگان و استانداردهای اصولی صنعت بازی سازی جهانی، داستان سرایی منطبق بر فرهنگ بومی را در اولویت خود قرار داده است.

این بازی با سرمایه گذاری به مراتب کمتر نسبت به نمونه دیگر بازی های موجود داخلی به گونه ای ساخته شده است که توجه بازی نمایندگان و کارشناسان فعال در این حوزه را به خود جلب نموده است.

نظرتان درباره وضعیت بازی های ایرانی در بازارجهانی چیست؟

تعداد بازی های ایرانی موفق که در بازاهای جهانی ورود داشته اند، در قیاس با مجموع بازی های ساخته شده در کشور، کسر قابل ملاحظه ای نیست، این امر حاکی از آن است که صنعت بازی های ویدئویی ایران مسیر معینی برای حضور در بازارهای جهانی طی ننموده است.

همایش ها و نمایشگاه های داخلی تا چه اندازه به بازی سازان در پیشرفت کارشان یاری نموده است؟

با نگاهی کلان همایش ها و نمایشگاه های داخلی، بستر مناسبی در جهت ارتباط بازی سازان با یکدیگر و بازی نمایندگان است که می تواند زمینه مناسبی جهت شناسایی سلایق بازار داخلی و معرفی محصول (بازی ویدئویی) باشد. این در حالی است که در سال های اخیر نمایشگاه های داخلی با هدف ارتباط بازی سازان داخلی و ناشران خارجی شکل گرفته و متاسفانه بدلیل نبود زیر ساخت های مناسب در جهت ارتباط موثر با ناشران خارجی این اهداف نتیجه مناسبی را در بر نداشته است.

تا چه اندازه با بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ارتباط هستید و این بنیاد تا چه اندازه توانسته در راستای پیشرفت بازی های رایانه ای، در پیشبرد اهدافتان در راه بازی سازی یاری کند؟

بعد از طی مراحل ساخت بازی و تهیه نسخه ویدئویی جهت ارائه به ناشران و نمایشگاه ها، تیم بامشی سعی در ایجاد ارتباط موثر با بنیاد ملی بازی های رایانه ای کرد. این ارتباط در نهایت به تشکیل دو جلسه در جهت معرفی مسیر طی شده و بیان مسائل پیش روی تیم در جهت ساخت بازی با کیفیت ایرانی منجر شد. در نهایت مسیر معینی برای احیای تیم بامشی و ایجاد انگیزه در جهت ادامه فرآیند ساخت حاصل نشده است. متاسفانه بنیاد ملی بازی های رایانه ای مسیر معینی برای برون رفت از شرایط پیش رو، به تیم بامشی ارائه نداده و این امید در بین اعضای تیم در حال نابودی است. در شرایط پیش رو، تیم بامشی همانند بسیاری از تیم های بازی سازی داخلی با مسائل مالی فراوانی روبرو بوده است و متاسفانه این مسیر به زودی منجر به توقف پروژه ساخت بازی خاکستری همانند بسیاری از پروژه های دیگر در این حوزه خواهد شد و با توجه به سرمایه گذاری های اجرا شده در این پروژه، اعضای تیم بامشی با سخت ترین فشارهای مالی، خاطره تلخی را از این صنعت خواهند داشت. صنعتی که می تواند با مدیریت دلسوزانه و هدفمند، با کمترین میزان سرمایه گذاری، بیشترین بازده را در زمینه فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

امروز مسیری را در حوزه بازی سازی طی می کنیم که در نهایت به نابودی استارت آپ های جوان و فعال در این حوزه منجر خواهد شد. این موضوع آن هم در سال 1397 که با نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده بسیار ناخوشایند است و انتظار می رود مسئولان مربوطه با نظارت دلسوزانه خود برنامه ای برای برون رفت از وضعیت موجود فراهم آورند.

با توجه به نقدهایی که به بنیاد داشتید، گفتید این ارگان نتوانسته در زمینه بازی های رایانه ای مسیر معین و راه برون رفتی برای مسائل بازی سازان ارائه دهد، در حالیکه بنیاد ساختار حمایتی همگرا را راه اندازی نموده، این ساختار تا چه اندازه می تواند حمایت بازی سازان را به دنبال داشته باشد و برای شما که به عنوان تیمی جوان اما پویا هستید راهگشا باشد؟

بله، تیم بازی سازی بامشی در جلسه ای که در اواسط تابستان گذشته با معاونت حمایتی بنیاد داشته، با این ساختار آشنا شده است. در حالت کلی همواره ساختارهای حمایتی که با هدف حمایت از بازی سازان باشد مورد استقبال همگان قرار می گیرد، اما ساختار حمایتی همگرا به گونه ای برنامه ریزی شده است، تا تیم های بازی سازی تازه کار که در حال تشکیل استارت آپ های جدید و بعضا قوی در این حوزه هستند شانسی برای حضور و یا حتی ثبت نام در این سامانه ندارند. قطعا وقتی هدف حمایت از تیم ها و شرکت ها در حوزه بازی سازی باشد، باید برنامه ای در جهت حفظ تیم های متخصص و بعضا تازه کار در این صنعت وجود داشته باشد تا شاهد عرضه بازی های با کیفیت در پلتفرم های مختلف به بازارهای داخلی و خارجی باشیم. این در حالی است که ساختار همگرا طوری برنامه ریزی شده است که تیم های کوچک را پس زده و در مقابل آن شرکت هایی را که بودجه های مناسبی در جهت ساخت بازی دارند را جذب می نماید، این امر در طولانی مدت منجر به حذف تیم های نوپا که بعضا در کوشش برای ساخت بازی های با کیفیت هستند، می گردد و قطعا این مسیر مناسبی برای عرضه بازی های ایرانی قوی در بازارهای جهانی نیست.

با نگاه به عملکرد بنیاد بازی های رایانه ای در سه سال گذشته در پلتفرم کامپیوترهای شخصی به وضوح می توان جای خالی بازی های ایرانی را حس کرد و این امر در ارتباط مستقیم با برنامه ریزی های نامناسب است. حمایت مالی مستقیم بنیاد ملی بازی های رایانه ای در دوره مدیریت پیشین خود منجر به عرضه بازی های با کیفیتی همچون ارتش های فرازمینی، شتاب در شهر و ... شده است. بسیاری از این شرکت ها با حمایت مالی بنیاد ملی بازی های رایانه ای آن هم در شرایط سخت مالی و بازگشت سرمایه به وسیله عرضه فیزیکی بازی های ساخته شده خود، توانسته اند در این صنعت به شکل موثر و ادامه دار حضور پیدا نمایند و امروزه شرکت هایی را با درآمد قابل قبول ایجاد نمایند. اما در سال های گذشته عملا با حذف عرضه فیزیکی بازی و تغییر رویکرد در حمایت مالی حداقلی از بازی های ساخته شده مسائل فراوانی برای تیم های بازی سازی ایجاد شده است.

پر واضح است که با حذف عرضه فیزیکی محصول، ارتباط سازندگان بازی های داخلی با خریداران حذف می گردد و این امر برگشت سرمایه برای بازی سازان را سخت و بعضا ناممکن می نماید. البته باید این را هم بگویم بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال های اخیر در کوشش برای جایگزینی عرضه دیجیتال بازی های رایانه ای داخلی بوده و سایت هایی را نیز برای این منظور مورد حمایت قرار داده است تا با عرضه دیجیتال بازی های ساخته شده داخلی، بازگشت سرمایه ای را برای شرکت های سازنده به همراه داشته باشد. اما با نگاهی به این سایت ها که با گذشت چندین سال همچنان کاربران محدودی را جذب نموده اند به خوبی میتوان درک کرد که این سایت ها محلی برای فروش بازی های خارجی تبدیل شده اند و عملا بازی سازان داخلی نمی توانند برای برگشت سرمایه به سایت های ایجاد شده نگاه مطلوبی داشته باشند.

پس با توجه به تمام این ساختارها و حمایت هایی که قرار است از بازی سازان داخلی انجام گردد هنوز مسائل و موانع زیادی برای ساخت بازی وجود دارد، در نگاهی کلان و کلی این نقاط ضعف در کجا است؟

با توجه به تجربه ای که در این صنعت داشته ایم، متاسفانه بازی سازان داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی به شکل ناعادلانه ای رها شده اند و آن ها با وجود کوشش هایی که برای ارتقا این صنعت و فرهنگ بومی انجام می دهند محکوم به شکست سنگین و درگیری های ناعادلانه مالی هستند. نبود سازوکار مناسب در جهت عرضه بازی های ساخته شده به شبکه بازار فروش داخلی و عدم حمایت حداقلی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازی های ساخته شده با کیفیت فراوری داخل، دو عامل مهم در ایجاد فضای نامتعادل در صنعت بازی های داخلی در پلتفرم های کامپیوترهای شخصی است. برای درک این موضوع می توان نگاهی به عرضه بازی های ساخته شده داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی در سه سال گذشته داشت. تصمیم گیری های نامناسب در حوزه مدیریتی برای این صنعت در نهایت منجر به ورود هرچه بیشتر بازی های نامناسب خارجی منطبق با فرهنگ غرب و هجمه آن ها بر روی نوجوانان و جوانان کشور و حذف بازی های ایرانی خواهد شد. تمامی نقدها و امیدهای در حال از دست رفتن تیم بازی سازی بامشی در حالی است که بازی خاکستری در دومین نمایشگاه بین المللی TGC در بین سه تیزر منتخب بازی های ساخته شده ایرانی در بین سیل بازی های ساخته شده داخلی در مراسم اختتامیه این نمایشگاه، به نمایش گذاشته شده و مورد تشویق و تمجید حضار نهاده شده است.

بازی خاکستری در مصاحبه های مجلات و سایت های خبری تخصصی بازی سازی و همینطور بازدید وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از غرفه تیم بازیسازی بامشی، با عنوان یکی از بهترین بازی های داخلی در حال ساخت در پلتفرم کامپیوترهای شخصی یاد شده است و ناشران بین المللی از جمله کشورهایی نظیر هند و چین علاقه به انتشار این محصول را دارند. اما امروز تیم بامشی با مسائل فراوان مالی پیش رو، امید خود را برای تکمیل فرآیند ساخت و انتشار محصول خود در بازارهای داخلی و خارجی را از دست داده و شرایط نامناسبی را تجربه می نماید. امید است با لطف و درایت مسئولان دلسوز در این حوزه تیم بازیسازی بامشی مسیر معین در ارتقا صنعت بازی سازی و فرهنگی کشور را طی کند و سهم خود را در ارتقاع فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به خاتمه مطلوب برساند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "استارتاپ های بازی به زودی نابودمی شوند، بنیادحمایت حداقلی هم ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپ های بازی به زودی نابودمی شوند، بنیادحمایت حداقلی هم ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید