اعلام برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اعلام برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی صورت پذیرفت.

اعلام برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی

محیط طباطبایی (رئیس ایکوم) با اشاره به طرح قانون جامع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که وزیر میراث فرهنگی از ارائه آن به مجلس شورای اسلامی خبر داده، گفت: با توجه به صحبت های وزیر میراث فرهنگی احتمالا حدود یکسال است که روی آن کار شده است. این درحالی است که باید نگاهی به سیر قانونگذاری طی یک سده گذشته بیاندازیم و بعد با در نظر گرفتن موارد موجود در قوانین، آن را ارائه دهیم.

به گفته او، در سال 1309 اولین قوانین درخصوص عتیقات نوشته شد و بعد از آن حین ادغام، اساسنامه و قانون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی شد و به این وزارتخانه منتقل شد. در یکی از بندها آمد که ادغام چگونه اتفاق می افتد و شاکله این حوزه ها را حفظ نموده است.

محیط طباطبایی پیرامون اعلام برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی ادامه داد: قانونی که در سال 1364 منعقد و در نهایت در قانون ادغام در 1383 باقی ماند، قابل توجه است. حال آنکه قانون تازهی که وزیر از آن صحبت کرد در پی کاهش یا تغییر است یا آنکه می خواهد قوانینی بیافزاید جای سئوال دارد. با وجود آنکه گفته می گردد که این قانون با همکاری کارشناسان نوشته شد اما حداقل کارشناسان ما (ایکوم) هیچ اطلاعی در این خصوص ندارند و نیازمند آنالیز بیشتر است درحالیکه تا به امروز پیش نویس این قانون در اختیار ما قرار داده نشده است.

او با اشاره به آنکه بعضی از آیین نامه ها در قوانین گذشته اجرا نشده اند، گفت: آیین نامه اموال دولتی و عمومی و آیین نامه مجموعه داران که سبب بوجود آمدن و توسعه موزه های خصوصی می گردد، از آن جمله است. آیین نامه اموال دولتی و عمومی هنوز نیازمند افزوده شدن بندهایی بود که اتفاق نیفتاد و جدای از وزارتخانه بود و نظارت بر فعالیت های میراث داشت و تمام نهادهایی که بخشی از میراث را در اختیار دارند باید جوابگو می بودند. بطور مثال وزارت خارجه بیش از 30 هزار نقشه و سند در اختیار دارد و نگهداری میکند. عدم اجرای این اداره و آن قانون قدرت میراث را در این حوزه کاهش داد. این مهم درخصوص سایر ارگان ها و نهادها نیز صدق می نماید.

به گفته رئیس ایکوم، شورای عالی میراث فرهنگی یکی دیگر از مواردی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و بجای آنکه بخشهای مختلف را آنالیز کنیم و بدانیم در کدام بخشها ضعف داریم درصدد طرح قانون تازه هستیم . بطور مثال، کنوانسیون 1959 لاهه می گوید که باید به بخشهای مختلف و بخشهای نظامی در زمان صلح آموزش دهیم اگر چنین کاری انجام میشد از مشکلاتی که در کوه خواجه و فلک الافلاک با آن روبرو هستیم کاسته می شد.

محیط طباطبایی تاکید نمود: دانستن اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است و بالاترین گردش مالی در عرصه بین الملل اقتصاد خاطرات و فرهنگ است. اقتصاد فرهنگ وضعی است نه نقطه ای. اگر تخت جمشید یا حافظیه و سعدیه را از شیراز خارج کنیم گردش مالی و اقتصاد آنجا بسته می گردد. میراث فرهنگی و خاطره سازی که برای ما می نمایند عایدی حوزه اقتصاد را رقم می زند. در جوامع مالی ما مانند یزدی ها و تبریزی ها با دیدگاهی که دارند با حفظ میراث عایدیزایی می نمایند. استفاده از سرمایه ها در نهایت به فقر می رسد همچون آنچه که در حوزه استفاده از آبهای زیرزمینی شاهد هستیم. این میراث است که برای ما می ماند و این مهم را موزه ها می توانند نشان دهند . با مصرف سرمایه ها چیزی برای آیندگان نمی ماند.

محیط طباطبایی بعلاوه درخصوص جایگاه موزه و شعار قدرت موزه گفت: شورای بین المللی موزه ها هر سال محوری برای فعالیت موزه ها تعریف می نماید. قدرت موزه در حوزه استفاده از تکنولوژی، قدرت موزه در پایداری، امری آموزشی و... اما فراتر از این، از شروع دهه 80 میلادی وارد دوره باشکوه انقلاب ارتباطات شدیم که تمام پدیده های اجتماعی را تغییر داد. استمرار این فرایند را در قرن 20 و 21 نیز شاهد بودیم و در نهایت با هوش مصنوعی و شکل گیری فضای متاورس روبرو شدیم.

او ادامه داد: موزه در چنین فرایندی نهاد روشنفکری است. موزه تاملی در فرایند شتابان امروز ایجاد می نماید و گذشته و آینده را به هم وصل می نماید. حتی بعضی معتقد هستند که موزه ها آینده را شکل می دهند در تعریف ایکوم ما، حفاظت از اندیشه انسانی به شکل ملموس و ناملموس.

او با اشاره به آنکه در سالهای گذشته با همکاری نهادهای دیگر در پی انجام برنامه ها و کارهایی برآمدیم، ادامه داد: در پی این شعار در 14 شاخص موزه ها را مورد آنالیز قرار دادیم تا موزه برتر را معرفی کنیم . 110 موزه در این چالش شرکت کردند که در روز 28 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر موزه برتر معرفی خواهند شد. معتقد هستیم موزه خوب موزه ای است که موزه دار خوب داشته باشد. سال جاری موزه هنرهای معاصر قراره موزه گردد و سایت آن رونمایی گردد. 6 تا 7 گالری موزه ای و چند گالری ادواری می گردد.

او در مورد برنامه هایی که برای هفته میراث فرهنگی از سوی ایکوم در نظر گرفته شده، گفت: موزه گرافیک ایران از 22 اردیبهشت آثار بزرگان گرافیک را به نمایش گذاشته است. نشست های ادبی در خانه اخوان ثالت، خانه سیمین و جلال، خانه نیما برگزار می گردد. موزه سینما نیز نشست هایی خواهد داشت و مجموعه داران هم در موزه ملی گردهم خواهند آمد. روز 30 اردیبهشت نیز در کتابکده افسانه و خیال نشست غول چراغ جادو برگزار می گردد که به درخواست بچه ها برای داشتن موزه ای درخور بچه ها توجه دارد . موزه کلیمیان و موزه موسیقی نیز برنامه هایی خواهد داشت.

او ادامه داد: برگزاری نشست موزه های خصوصی و نمایشگاه از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی خواهد بود. برگزاری پاراتور و نشست با یونسکو درخصوص ثبت میراث در nft نیز از دیگر برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی است. نشان خورشید یونسکو نیز به ارفعی اهدا خواهد شد.

محیط طباطبایی گفت: موزه ملی ارتباطات باید موزه باقی بماند و آمدن بخش هایی از هدایای ریاست جمهوری به ساختمان این موزه نگران نماینده است که این بخش هم امنیتی گردد و رسالت میدان مشق به فراموشی برود.

منبع: همگردی

به "اعلام برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام برنامه های ایکوم برای هفته میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید