اینفلوئنسرها کجای صنعت گردشگری ایستاده اند؟

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، اگر تجربه استفاده از فضای مجازی و گشت وگذار در شبکه های اجتماعی را داشته باشید، حتما بارها و بارها مفهوم اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ به گوشتان خورده است. اینفلوئنسرها در لغت به افراد تاثیرگذار تلقی می گردد و به فرآیند بازاریابی به وسیله این افراد اینفلوئنسر مارکتینگ می گویند. در حقیقت اینفلوئنسر مارکتینگ از زیرمجموعه های بازاریابی ارتباطات است. در این نوع از بازاریابی فرد از ارتباطات خود با دیگران برای رسیدن به هدف خود که همان تبلیغ و اطلاع رسانی پیرامون محصولات و خدمات یک صنعت، سازمان یا کسب وکاری خاص است، استفاده می نماید، مثل حضور اینفلوئنسرها در گردشگری.

اینفلوئنسرها کجای صنعت گردشگری ایستاده اند؟

از سوی دیگر، به واسطه ارتباطات گسترده ای که افراد می توانند در شبکه های اجتماعی با هم داشته باشند، مفاهیم اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ به سرعت با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عجین شده اند.

اینفلوئنسرها در معنای اصلی خود در هر حوزه ای که فعالیت داشته باشند، متخصص و صاحب سبک و ایده هستند. آنها غالبا افرادی هستند که مهارت خاصی در فراوری محتوا و معرفی یک محصول دارند و می توانند روی دیگران تاثیر فوق العاده ای بگذارند.

با توجه به این مقدمه و از آنجاکه، یکی از حوزه هایی که در چند سال اخیر مورد توجه اینفلوئنسرها قرار گرفته، صنعت جهانگردی است، در این گزارش از مجله جهانگردی وبلاگ ورزشی چلسی سعی کردیم به این موضوع بپردازیم که اینفلوئنسرهای فعال در حوزه جهانگردی کشورمان چقدر حرفه ای عمل نموده اند و در کجای این صنعت نوپا ایستاده اند؟

آیا اینفلوئنسرها در حوزه جهانگردی دغدغه مند هستند؟

بسیاری از متخصصان و فعالان صنعت جهانگردی معتقد هستند اینفلوئنسرهای فعال در این حوزه نه تنها شناخت چندانی از صنعت جهانگردی ندارند، بلکه حتی کوچک ترین آموزشی هم پیرامون فعالیت در این حوزه ندیده اند.

منتقدان نسبت به عملکرد بسیاری از اینفلوئنسرهای فعال در صنعت جهانگردی می گویند این افراد بیشتر از آنکه دغدغه معرفی جاذبه های جهانگردی کشور را داشته باشند، به فکر معرفی صفحات خود در شبکه های اجتماعی و جذب فالوئر هستند.

البته مسئولان وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی کشور باور دارند که گرچه اشکالاتی به فرایند فعالیت این افراد وارد است، اما به هرحال اینفلوئنسرها تعدادی دنبال نماینده دارند. به ویژه اگر این افراد خارجی بوده و دنبال نمایندگانی از سایر کشورهای جهان داشته باشند، با مشاهده تصاویری از ایران ممکن است به سفر به ایران علاقه مند شوند.

محمد ابراهیم لاریجانی، مدیرکل سابق بازاریابی و تبلیغات جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نیز پیرامون این موضوع عنوان نمود: در هرحال این ماجرا شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال جهانگردی است که اگر به صورت هدفمند، به ویژه در آن سوی مرزهای کشور دنبال گردد، می تواند در ورود جهانگرد به ایران نقش بسزایی را ایفا نماید.

اینفلوئنسر مارکتینگ تیغ دولبه صنعت جهانگردی

قطعا امروزه در سرتاسر جهان، اینفلوئنسرهای فعال در حوزه جهانگردی به عنوان تاثیرگذارترین کانال های ارتباطی کسب وکارهای صنعت جهانگردی و جهانگردان مطرح هستند و تاثیر آنها بر کسی پوشیده نیست. اما سوالی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که این تاثیرات تا چه اندازه مثبت و به نفع صنعت جهانگردی است؟

یک کارشناس سیاست گذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در تبادل نظر با خبرنگار ما، در پاسخ به این سوال با بیان اینکه در سال های اخیر موضوع اقتصاد تجربه به موضوع مهمی تبدیل شده است، گفت: در اقتصاد تجربه کسب وکارها به افراد فرصتی می دهند تا بتوانند چیزهایی را تجربه نمایند. در این فرآیند، همه چیز به مثابه میزبان و میهمان است و از این منظر صنعت جهانگردی در دل اقتصاد تجربه قرار گرفته است. بدیهی است که هرقدر اقتصاد تجربه رشد کند، به موازات آن صنعت جهانگردی هم توسعه می یابد.

حمیدرضا ششجوانی توضیح داد: یکی از شیوه هایی که همراه با اقتصاد تجربه بزرگ شده و رشد می نماید، مفهوم اقتصاد دیجیتال است. اگر این دو مقوله را کنار بگذاریم، به مفهوم دیگری تحت عنوان اقتصاد فرهنگ می رسیم که طی این سال ها همواره درگیر آن بودیم و در آینده ای نزدیک قطعا رشد بیشتری هم پیدا می نماید.

وی ادامه داد: بنابراین، کشورها سیاست های خود را طوری انتخاب می نمایند که بتوانند گرانیگاه این سه اقتصاد را با توجه به شرایط خودشان پیدا نموده و در مرکز آن بایستند. حال برای کشوری مانند ایران که مزیت های رقابتی آن در بخش فرهنگ، هنر و جهانگردی بی شمار است، این موضوع بسیار مهم تلقی می گردد.

ششجوانی اظهار کرد: این بدان معناست که یک اینفلوئنسر که در اقتصاد تجربه ایستاده و به وسیله فضای مجازی در اقتصاد دیجیتال هم مشارکت دارد و امری فرهنگی را تبلیغ می نماید، پدیده ای سه گانه را در اختیار دارد. بنابراین، نمی توانیم به راحتی از کنار فعالیت های این افراد عبور کنیم.

وی در ادامه صحبت هایش عنوان نمود: از سوی دیگر، در آنالیز فرایند توسعه مالی سایر جوامع متوجه شدیم که اندازه نرخ رشد صنایع مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، اقتصاد فرهنگ و اقتصاد تجربه بیشتر از سایر صنایع است، از این جهت فکر کردیم شاید در ایران هم شرایط به همین منوال باشد، البته در این حوزه ها هیچ آمار رسمی از کشورمان در دست نداریم.

ششجوانی ادامه داد: بنابراین، اینفلوئنسر مشخصا در جایی ایستاده که تقاضای اجتماعی پیرامون آن وجود داشته، فرصت ها را شناسایی نموده و اکنون دقیقا در گرانیگاه ایستاده است. از این رو، می توان گفت در آینده ای نزدیک جدال سنگینی برای اینکه چه کسانی در حوزه های فرهنگ، هنر و جهانگردی اینفلوئنسر باشند، خواهیم داشت.

این کارشناس سیاست گذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ اضافه کرد: اکنون اینفلوئنسرها شیوه های رسانه ای را پیدا نموده اند و اگر هم پیدا ننموده باشند، با یاری فضای دیجیتال مدل های تجاری اینفلوئنسر بودن را به راحتی ترجمه و مطالعه نموده اند. چراکه، همه فعالیت های این چنینی در جهان مشابه هم حرکت رو به جلویی را تجربه می نمایند.

وی ادامه داد: علاوه براین، هرقدر تکنیک های ساخت ویدئو و پهنای باند بیشتر گردد، تعداد فعالان این عرصه هم بیشتر خواهد شد. البته در این میان تعدادی از افراد پول زیادی به دست می آورند و بقیه کسانی که کوشش دارند اینفلوئنسر باشند، بی بهره خواهند ماند.

موافقت یا مخالفت کاری از پیش نمی برد

ششجوانی تاکید نمود: همه این موارد نشان دهنده آن است که این موضوع اجتناب ناپذیر است و موافقت و مخالفت دیگران با آن فرقی در فرایند این ماجرا ندارد؛ این پدیده ای است که رخ داده و ما تنها می توانیم آن را توصیف کنیم.

وی بیان نمود: اما، تفاوت کشور ما با کشورهایی مانند دانمارک، هلند و حتی ترکیه در زیرساخت های جهانگردی و فرهنگی موجود است. به عنوان مثال اینفلوئنسرها با معرفی مکان های مختلف جهانگردی که گاها بکر و دورافتاده هم هستند، منجر به بروز اتفاقاتی در این صنعت می شوند که لزوما نمی توان آنها را مثبت ارزیابی کرد.

ششجوانی اعلام نمود: یکی از مهمترین پیامدهای فعالیت اینفلوئنسرها تضعیف و تغییر ارزش های اجتماعی در جوامع محلی است. اینکه با ورود جهانگردان پول به این جوامع تزریق می گردد، لزوما به معنای خوشبخت تر شدن آنها نخواهد بود. بنابراین، ممکن است شاهد آن باشیم که اقتصاد فرهنگ با این شیوه ای که در رابطه با آن صحبت کردیم، تبعاتی منفی بسیار بیشتر از اثرات مثبتی که مد نظرمان است، در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: در جامعه شناسی بحثی وجود دارد تحت عنوان عقب ماندگی فرهنگی به این معنا که گاه به همان نسبت که بخش مادی فرهنگ رشد می نماید، بخش غیرمادی آن رشد نمی نماید. به عنوان مثال وقتی کشورهای پیشرفته قاعده ای مبنی بر روشن نکردن آتش دارند، بیشتر افراد از آن تبعیت می نمایند. اما در کشور ما فردی که وارد طبیعت می گردد، می خواهد نهایت استفاده را از آن ببرد. گاهی این استفاده حدبیشتری نه تنها به نفع صنعت جهانگردی و جوامع محلی نیست، بلکه در بلند مدت به ضرر آنها هم تمام می گردد.

ششجوانی اضافه کرد: حال این موضوع را در کنار تبلیغات اینفلوئنسرها از منطقه ها بکر و دور از دسترس کشور بگذارید، خودتان درمی یابید که چه اتفاقی برای طبیعت و محیط زیست این منطقه ها خواهد افتاد. ضمن اینکه بسیاری از اینفلوئنسرها خود با تبلیغات غلط موجب برهم زدن نظم طبیعت و تبلیغ محیط زیست می شوند. اینکه هرشخصی با یک ماشین به دل کوه و جنگل بزند، لزوما به معنای توسعه صنعت جهانگردی نیست.

اینفلوئنسرها به نفع شخصی خود فکر می نمایند تا رونق صنعت جهانگردی

وی در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: نکته دیگر اینکه اغلب اینفلوئنسرهای فعال در این حوزه به نفع شخصی خود فکر می نمایند تا رونق صنعت جهانگردی؛ این موضوع را خیلی ساده می توان از روی تبلیغاتی که این افراد می گیرند، دریافت. در بسیاری از پست ها و استوری ها شاهد هستیم که هیچ اصولی پشت فعالیت های این افراد نیست.

ششجوانی اضافه کرد: بعلاوه، افراد دنبال نماینده اینفلوئنسرها هم بدون آگاهی از جهانگردی مسئولانه صرفا برای گذران اوقات فراغت و گاه برای پز دادن به دیگران، به منطقه ها طبیعی و تاریخی سفر می نمایند که همین اقدام منشاء بروز مسائل بسیاری می گردد.

وی با بیان اینکه با توجه به وضع موجود، جهتی که پیش رو داریم جهت انحطاط است، گفت: وقتی به راحتی آثار باستانی، منابع طبیعی و جنگل های کشور از بین می رود، یعنی ما در جهت انحطاط قرار داریم. بنابراین، راه حلی برای رهایی از این شرایط وجود ندارد. چون این یک مساله شخصی نیست، یک مساله اجتماعی است که افراد قادر به حل آن نیستند.

ششجوانی ادامه داد: اغلب اینفلوئنسرهای فعال در صنعت جهانگردی کشورمان در پی کسب عایدی شخصی هستند و زیرساخت فرهنگی، فنی و آموزشی هم برای دنبال نمایندگان آنها به موازات این فعالیت ها انجام نمی گیرد. این در حالیست که برای رسیدن به نقطه مطلوب در این مورد خاص، احتیاج به سیاست هایی داریم که بتواند با بهره گیری از علم داخلی و بین المللی، همگرایی، صلح و بهزیستی بین اقتصاد و فرهنگ توازن ایجاد کند. تنها در چنین شرایطی است می توان نگاه مثبتی به فعالیت اینفلوئنسرها داشت.

منبع: علی بابا

به "اینفلوئنسرها کجای صنعت گردشگری ایستاده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینفلوئنسرها کجای صنعت گردشگری ایستاده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید