اینوتکس با طعم مجازی، در نخستین نمایشگاه مجازی کشور چه گذشت؟

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، نمایشگاه اینوتکس 2020 به دلیل شیوع کرونا در کشور و با هدف قطع زنجیره انتقال به صورت مجازی برگزار گشت.

اینوتکس با طعم مجازی، در نخستین نمایشگاه مجازی کشور چه گذشت؟

گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ ورزشی چلسی، بسکمک از رویدادها، نمایشگاه ها و همایش های بین المللی جهانی تحت شعاع کرونا لغو شدند یا به تعویق افتادند. شیوع ویروس کرونا در کشور برگزاری نمایشگاه ها را با چالش های بسیار روبرو کرد و درنهایت بسکمک را لغو و برخی دیگر را به تعویق چند ماهه انداخت. با این حال نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری یا اینوتکس راه حلی مبتکرانه برای این چالش ارائه داد: برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی.

اینوتکس که هر ساله برگزار می شود و نقش مهمی در زیست بوم علم و فناوری کشور دارد، میزبان استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان، صندوق های سرمایه گذاری، مخترعان، مراکز رشد، شتاب دهنده ها و... است. دبیرخانه این نمایشگاه با کمک چند شرکت دانش بنیان پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده و بخش بزرگی از نمایشگاه فیزیکی را به این بستر مجازی منتقل کرده است. اینوتکس 2020 که نهمین دوره از این نمایشگاه است، چهارشنبه هفته گذشته (22 مردادماه) شروع به کار کرد، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اجرای روبات آرش نیز به صورت آنلاین انجام شد تا هدف جلوگیری از تجمع انسانی غیرضروری تمام و کمال تحقق یابد.

اپلیکیشنی نیز برای نمایشگاه اینوتکس 2020 توسعه داده شده بود که در آخرین لحظات منتهی به افتتاحیه، تأییدیه گوگل پلی را گرفت. این اپلیکیشن که تازه ترین بخش نمایشگاه اینوتکس به شمار می رود، به کاربران اجازه بازدید از غرفه ها، صحبت با غرفه داران و ارائه اطلاعات رویدادها و برنامه های نمایشگاه را می داد.

هدف از برگزاری اینوتکس چیست؟

نمایشگاه اینوتکس با سه هدف اصلی ایجاد زمینه مناسب برای همکاری و مشارکت بازیگران مختلف زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، ارائه فرصت سرمایه گذاری نوین به سرمایه گذاران و شبکه سازی و ایجاد ارتباط میان بازیگران این زیست بوم برگزار می شود. نمایشگاه به تنهایی نمی توانست این اهداف را محقق کند بنابراین بخش های جانبی نیز به تدریج به آن اضافه شدند که می توان به استیج، اینوتکس پیچ، اینوجوان و پاویون منتورشیپ و... اشاره کرد.

اینوتکس به طور معمول شامل سه بخش نمایشگاهی، رویدادی و جانبی می شود.در بخش نمایشگاهی شرکت های دانش بنیان، فناور و استارت آپ ها محصولات خود را به نمایش می گذارند. بخش رویدادی شامل استیج، سخنرانی و پنل ها می شود و بخش جانبی نیز مختص شبکه سازی شرکت ها و آشنایی بازدیدکنندگان با فناوری های جدید است. در نمایشگاه اینوتکس 2020، بخش جانبی با استفاده از فناوری های روز به طور کامل در بستر مجازی پیاده سازی شد.

گردش در نمایشگاه مجازی

در بخش نمایشگاهی از شرکت ها، استارت آپ ها، شتاب دهنده ها و... خواسته شده محصولات و خدمات خود را در قالب کاتولوگ، بروشور، ویدئو و عکس در پلتفرم بارگزاری کنند تا بازدیدکنندگان بتوانند از آن استفاده کند. غرفه ها به شکل سه بعدی طراحی شده تا حس نمایشگاه فیزیکی به بازدیدکننده منتقل شود. در این بخش کاربر می تواند حوزه علاقه مندی خود را انتخاب کند تا شرکت ها و استارت آپ های فعال این حوزه معرفی شوند. همچنین در این بخش قابلیت گفتگو تعبیه شده که بازدیدکنندگان اجازه تعامل با غرفه دار مجازی را می دهد.

در نهمین دوره اینوتکس 12 رویداد جانبی برگزار شد که یکی از آنها استیج بود. تمایز اصلی استیج اینوتکس 2020 با سال های قبل در سخنرانان آن بود، به دلیل مجازی بودن نمایشگاه امسال سخنران بین المللی حضور پررنگ تری در این بخش داشتند. همچنین 350 جلسه در بخش کافه سرمایه برگزار شد که فرصتی برای آشنایی و معرفی استارت آپ ها و سرمایه گذارها با یکدیگر است. اینوتکس گیم نیز برای نخستین بار در نمایشگاه امسال برگزار شد. در پاویون منتورشیپ 150 جلسه مشاوره برنامه ریزی و برگزار شد.

از اینوتکس پیچ تا تجربه فناوری

مرحله نیمه نهایی و فینال اینوتکس پیچ نیز در آخرین روز این نمایشگاه به شیوه اینوتکس بتل برگزار شد که در آن دو تیم به مناظره با یکدیگر پرداختند و در خصوص مسائل مختلف از تیم رقیب سوالاتی پرسیدند. مراحل مقدماتی این رقابت از آذر ماه سال گذشته در 6 استان شامل مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی و تهران کشور برگزار شد. اینوتکس کوآپ یکی دیگر از رویدادهای نمایشگاه اینوتکس است که هدف آن ایجاد ارتباط میان استارت آپ ها و سازمان های بزرگ به منظور توسعه بازار است. در این بخش نیز 30 جلسه برگزار شد.

اینوتکس جوان رویدادی مخصوص بچه ها و نوجوانان علاقه مند به فناوری است که امسال در نمایشگاه مجازی برگزار شد. در این بخش علاوه بر بازی های سرگرم کننده، کارگاه های ویژه ای برای بچه ها و نوجوانان نیز برگزار شد و به طور کلی در این بخش هفت ساعت محتوای آموزشی ارائه شد. تجربه فناوری، رویدادی برای آشنایی مردم با فناوری های جدید و تجربه آنها از نزدیک بود که امسال امکان برگزاری نداشت که در عوض 30 مستند در خصوص فناوری و نوآوری در آن پخش شد.

مزایا و معایب نمایشگاه مجازی چیست؟

سال های گذشته تحریم های بین المللی مانع از حضور سخنرانان، شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در نمایشگاه اینوتکس می شد. با مجازی شدن نمایشگاه شرکت ها، بازدیدکنندگان و سخنرانان خارجی به راحتی توانستند در نمایشگاه اینوتکس 2020 شرکت کنند و با محصولات، خدمات، استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ایرانی آشنا شوند. این امر امکان ایجاد ارتباطات بین المللی را نیز آسان تر می کند.

از سوی دیگر بسکمک از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان داخلی برای شرکت در نمایشگاه از شهرهای دوری می آمدند و هزینه های بسکمک برای اقامت می کردند. با مجازی شدن نمایشگاه این هزینه های اضافی برچیده شد و بسکمک از آنها توانستند به راحتی در این رویداد شرکت کنند. براساس گزارش ها، تعداد استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان حاضر در نمایشگاه اینوتکس 2020 نسبت به سال قبل به شدت افزایش یافته است.

با این حال نمایشگاه فیزیکی مزایای خاصی دارد که نمایشگاه مجازی قادر به برآورده کردن آن نیست. حس و حال قدم زدن و بازدید از نمایشگاه فیزیکی، صحبت کردن با غرفه داران و دیدن فناوری های و نوآوری های جدید از جمله انتظاراتی است که در نمایشگاه مجازی برآورده نمی شود. ارتباط مجازی نمی تواند جایگزین حضور در برنامه ها و دیدوبازدیدهای فیزیکی باشد. از آنجایی که نمایشگاه مجازی بر بستر آنلاین تکیه دارد، امکان قطعی و اختلال وجود دارد که این اتفاق در آخرین ساعات نمایشگاه اینوتکس 2020 نیز رخ داد.

4021/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "اینوتکس با طعم مجازی، در نخستین نمایشگاه مجازی کشور چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینوتکس با طعم مجازی، در نخستین نمایشگاه مجازی کشور چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید