بازگشت دوباره مجسمه موآی به موزه بریتانیا

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، شهردار جزیره ایستر قصد دارد یکی از مجسمه های موآی این جزیره را بار دیگر به موزه بریتانیا واگذار کند.

بازگشت دوباره مجسمه موآی به موزه بریتانیا

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی به نقل از رویترز، شهردار جزیره ایستر - جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی- اعلام نموده که احتمالا موزه بریتانیا مکان بهتری برای نگهداری از مجسمه بزرگ اهل جزایر پلی نزی است که 150 سال پیش توسط ملوان انگلیسی به لندن برده شد.

شهردار جزیره ایستر بیان نموده: این جزیره هزاران نمونه مجسمه نمادین اینگونه داشته که با نام موآی شناخته شده اند. در حال حاضر تعداد زیادی از این مجسمه ها در زیر خاک دفن شده، نادیده گرفته شده و یا دور انداخته شده اند و از آنها حفاظتی صورت نگرفته است. از آنجایی که این مجسمه ها از سنگ آتشفشان ساخته شده اند و وزن سنگینی ندارند به دلیل باد و باران از یک دیگر جدا شده و ما برای حفاظت از آنها به تکنولوژی های روز دنیای احتیاج داریم.

او همچنین اظهار نموده که چهار یا پنج سال پیش یکی از مجسمه ها از بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین به جزیره بازگردانده شد و درحال حاضر در یکی از میادین شهر نگه داری می گردد که حیوانات ولگرد بر روی آن ادرار می نمایند.

اظهارت شهردار جزیره ایستر نیز به موضوع نگهداری آثار هنری از ملیت های مختلف در موزه بریتانیای لندن که با دقت انتخاب شده و در نمایشگاه های پرطرفدار با مخاطبانی از سراسر دنیا به نمایش گذاشته می شوند، تاکید می نماید.

ماه گذشته یک هیئت از مقامات شیلی و مقامات جزیره ایستر به لندن سفر کردند تا برای بازگرداندن مجسمه بلند 2 متر و 13 سانتی متری به نام هوآ هاکانانایی -به معنی دوستان گم شده یا دزدیده شده در زبان محلی- به موزه بریتانیا درخواست نمایند.

این مجسمه در بین 900 مجسمه یا موآی -به معنای اجداد- در بین 1100 و 1600 سال قبل از میلاد مسیح توسط بومی نشین های جزیره حک کاری شده اند.

این مجسمه در جزیره ایستر در فاصله 3990 کیلومتری غرب پایتخت شیلی سانتیاگو قرار داشته و در سال 1868 توسط ریچارد پاول به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد که بعدها به موزه بریتانیا سپرده شد.

در حال حاضر بازگردانده شدن این مجسمه به موزه بریتانیا در حال رایزنی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بازگشت دوباره مجسمه موآی به موزه بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت دوباره مجسمه موآی به موزه بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید