بیماری های شایع در سفرهای نوروزی

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، با نزدیک شدن به نوروز، شور و نشاطی ما را فرا میگیرد و بعضی هم از هم اکنون در تدارک سفر هسیتم، بعضی در پی شهری نو هستیم تا از آن دیدن کنیم و همراه خانواده و یا دوستان اوقات خوشی را بگذارینم. اما سفر کردن می تواند رژیم غذایی ما را مختل کند. اگر حواسمان جمع نباشد. ناگهان متوجه می شویم بیشتر وعده های غذای مان را در

بیماری های شایع در سفرهای نوروزی

بیماری های شایع در سفرهای نوروزی

نویسنده: مهشید رعیت

با نزدیک شدن به نوروز، شور و نشاطی ما را فرا میگیرد و بعضی هم از هم اکنون در تدارک سفر هسیتم، بعضی در پی شهری تازه هستیم تا از آن دیدن کنیم و همراه خانواده و یا دوستان اوقات خوشی را بگذارینم. اما سفر کردن می تواند رژیم غذایی ما را مختل کند. اگر حواسمان جمع نباشد. ناگهان متوجه می شویم بیشتر وعده های غذای مان را در رستوارن های فست فود خورده ایم و وزنی را که با زحمت بسیار از دست داده بودیم، در عرض مدت کوتاهی اضافه کرده ایم. دلیل این چاقی هم مصرف غذاهای چرب و کم تحرکی است. واقعا سخت است که در این دوره سبزیجات، میوه جات، غلات و لبنیات کم چرب مصرف کنیم! از سوی دیگر یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در طی مسافرت رخ دهد، بیمار شدن است که بیشتر اوقات این بیماری اسهال مسافرتی است؛ مسئله ای بسیار آزار دهنده که در صورت عدم بهبود می تواند بالقوه کشنده باشد.

بهداشت آب:

مسأله بهداشت آب، قابل اغماض نیست روزانه 8 لیوان آب بخورید. سعی کنید بطری های کوچک آب مصرفی به همراه داشته باشید که در مواقع لزوم بتوانید آنها را دوباره از آب پر کنید. در غیر این صورت بهتر است آب جوشیده و نوشیدنی های گرم مثل چای بنوشید. هیچ گاه از آبی که از سالم بودنش مطمئن نیستید، برای شستن دندان ها و لنزهای طبی خود استفاده نکنید. حتی در این مواقع یخ نیز می تواند آلوده باشد؛ چرا که یخ نیز ممکن است از آب آلوده تهیه شده و منبع خوبی از میکروب ها باشد.

جوشاندن آب:

آب را به جوش آورده و اجازه دهید حداقل یک دقیقه کامل بجوشد. نکته دیگر اینکه در ارتفاعات بالا آب در دمای کمتری به جوش می آید. در نتیجه احتمال کشته شدن میکروب ها کمتر می شود؛ پس در این شرایط اجازه دهید آب حداقل 5-3 دقیقه بجوشد.

چاقی:

آیا می توانیم هم در رستوران های فست فود غذا بخوریم و هم چاق نشویم؟ بله، غذای خود را با دیگران شریک شوید. و حتی المقدور غذاهای گریل شده یا آب پز سفارش دهید.

همیشه مقداری آدامس به همراه داشته باشید. تا وسوسه شیرینی خوردنتان کم شود.

میوه ها و سبزیها را حتما در طی روز مصرف کنید؛ چون فیبر موجود در آنها، پس از ورود به بدن آب جذب کرده و همین جذب آب باعث افزایش حجم و احساس پری و سیری می شود.

می توانید در راستا از میوه هایی مثل سیب، موز، پرتقال، انگور، کشمش، پنیر و ساندویچ های کوچک استفاده کنید.

ماست، بیسکویت های شور، آجیل و دانه های سویا، ذرت بوداده.

شیرینی های کم شیرین، آبمیوه، برگه هلو و زرد آلو.

یبوست:

حتما در طول روز 8 لیوان آب بنوشید. کم آبی ممکن است باعث سردرد، خستگی و کاهش تمرکز شود. از مصرف مقادیر زیاد کافئین، مثل چای و قهوه خودداری کنید. کافئین موجب از دست رفتن آب بدن و کاهش حرکات روده ای شده و یبوست را تشدید می کند. سعی کنید حتما در طی روز فعالیت بدنی داشته باشید. این تحرک بدنی می تواند شامل چند تمرین ساده ورزشی تا پیاده روی باشد. در حد امکان وعده های غذایی خود را در فضای آزاد مصرف کنید.

حداقل دو وعده میوه و سبزیجات در یک روز از بروز یبوست جلوگیری می کند.

اسهال مسافرتی

حدود 50 درصد افراد در طول سفر به اسهال مبتلا می شوند که مهم ترین علایم آن عبارتند از: اسهال، حالت تهوع، بی قراری و نفخ شکم، این بیماری حدود 3-7 روز طول می کشد و در بین جوانان شایع تر از افراد مسن است. اول از همه باید به پزشک مراجعه کنید. برای درمان اسهال معمولا آنتی بیوتیک توصیه نمی شود. در عوض مصرف مایعاتی مثل آب و نوشیدنی های بدون کافئین، آبمیوه و کراکرهای نمکی مفید است.اسهال هایی که در طی چند روز بهبود نیابند، خونی و یا همراه تب و لرز باشند و همچنین اسهال در بچه ها ، نوزادان و خانم های باردار، به ویزیت اورژانس نیاز دارند.

وقتی به مکان تازهی می روید، اهمیت شستن دست ها از زمانی که درخانه هستید بیشتر می شود؛ چرا که در مکان های تازه با میکروب های تازه روبرو می شویم. که قبلا با آنها تماس نداشته ایم. ویروس های مختلف آنفلوانزا هم که در این میان جای خود دارند.!

فقط غذاهای کامل و پخته شده بخورید، غذاهای نیم پز می توانند منبع خوبی از میکروب ها باشد.

نکته مهم دیگر نگهداری غذاها در طول سفر است. بهتر است غذاهایی انتخاب شوند که به یخچال نیاز ندارند.

قبل از رفتن به غذاخوری ها حتما در مورد آنها تحقیق کنید و هیچ گاه به رستوران های ناشناس بین راه اطمینان نکنید.

از خوردن مواد غذایی نفاخ، به خصوص در طول راستا خودداری کنید.

اگر به رستوران می روید، به ظروف غذاخوری توجه خاصی داشته باشید تا تمیز و بدون لک باشند.

اگر بر روی آنها باقیمانده غذاهای خشک شده، جای انگشت و یا اثر روژ لب دیدید، مسلما مشکل اساسی در شستن ظروف وجود داشته است!

از مصرف شیر و لبنیات غافل نمانید. اما حتما در مورد شیر دقت کنید. از مصرف شیر غیر پاستوریزه جداً خودداری کنید؛ چرا که احتمال آلوده بودن آن بسیار بالاست.

بهتر است میوه و سبزیجاتی مصرف کنید که قابل پوست کندن باشند و غذاهایی بخورید که تازه پخته شده باشند. غذایی که بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند و سرد شود، می تواند بالقوه جایگاه باکتری ها شود!

غذاهای خام می تواند مسموم باشند. برای نوزادان کمتر از شش ماه، شیر مادر و یا شیرخشک که با آب جوشیده درست شود، بهترین غذاست.

اگر برای اولین بار راهی مکانی هستید، بد نیست در مورد محل اقامت و رستواران شهر مورد نظر، با پرس و جو از دیگران و یا از طریق اینترنت، تحقیقی انجام دهید.

از دستفروشانی که مواد غذایی می فروشند، چیزی نخرید. به احتمال زیاد این افراد از اصول اولیه بهداشتی هیچ اطلاعی ندارند و نمی توان از آنها انتظار مواد غذایی تازه و سالم داشت.

غذاهایی که حاوی تخم مرغ و ماهی و گوشت خام هستند، می توانند بالقوه خطرناک باشند.

اگر به آلرژی مبتلا هستید، حواستان جمع باشد که مواد حساسیت زا مصرف نکنید گاهی اوقات هم اصلا سابقه حساسیت نداریم، اما با خوردن غذایی خاص و یا در معرض ماده ای خاص، ناگهان بدن مان واکنش نشان می دهد و علائمی مثل التهاب، خارش، قرمزی پوست در التهاب های پوستی بروز می کند. در صورت شدید شدن این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است به جای مصرف برگرهایی که از گوشت قرمز تهیه می شوند، مرغ مصرف کنید در صورت امکان، سبزیجات بیشتری به همراه غذا سفارش دهید.

اگر مجبور هستید در طی سفر به مدت طولانی بنشینید و بی حرکت بمانید (مثلاً در هواپیما ویا ماشین سواری)، هر ساعت یکبار پاهای تان را حرکت دهید، در صورت امکان کمی قدم بزنید و از آویزان ماندن پاها جلوگیری کنید. این حرکات، از آماس کردن پاها و گرفتگی عضلات بدن جلوگیری می کنند.

در صورتی که به بیماری حرکت (motion sickness) مبتلا هستید، یعنی هنگام سوار شدن به کشتی، هواپیما و اتومبیل دچار حالت تهوع و استفراغ می شوید، می توانید داروهای مخصوص این بیماری ها را از داروخانه تهیه کنید. خوردن یک عدد آب نبات هم به کاهش حالت تهوع کمک می کند.

هنگام مسافرت، خوردن صبحانه را از قلم نیاندازید. نخوردن صبحانه باعث افت قند خون و این حالت باعث بروز علائمی مانند بی حالی، عدم تمرکز و تحریک پذیری عصبی می شود.

برای نگهداری غذاها آنها را در ظروف دربسته قرار دهید. غداهای خام و پخته را نیز از هم جدا کنید؛ چرا که آلودگی به راحتی از غذای خام به غذای پخته منتقل می شود.

گوشت قرمز می تواند ناقل بسکمک از انواع انگل ها باشد که برای از بین رفتن آنها به پخته شدن نیاز است؛ به این معنی که با سرخ شدن و یانیم پز شدن نمی تواند از شر این پارازیت ها خلاص شد! پس بهتر است، غذاهایی سفارش دهید که گوشت خام پخته شده باشد.

منبع:دنیای سلامت 54

منبع: راسخون

به "بیماری های شایع در سفرهای نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های شایع در سفرهای نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید