تامین بیش از 70 درصد شکر مورد احتیاج کشور از فراوری داخل

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی فراوری نزدیک به هفت میلیون تن چغندرقند بهاره و پاییزه در سال زراعی جاری، گفت: با توجه به خشکسالی سال جاری بیش از 70 درصد شکر مورد احتیاج کشور در داخل فراوری و تامین می گردد.

تامین بیش از 70 درصد شکر مورد احتیاج کشور از فراوری داخل

به گزارش گروه مالی وبلاگ ورزشی چلسی، پیمان حصادی اضافه نمود: امسال با فراوری 1.4 میلیون تن چغندر پاییزه و حدود 5.5 میلیون تن چغندرقند بهاره در مجموع برداشت هفت میلیون تن چغندرقند برآورد می گردد که انتظار می رود از این مقدار فراوری، نزدیک 950 هزار تن شکر استحصال و فراوری گردد.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: بعلاوه امسال از فراوری نیشکر، حداقل یک میلیون و 800 هزارتن شکر در کشور فراوری خواهد شد.

قیمت مصوب شکر کفاف هزینه های فراوری را نمی دهد

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی کشور در بحث شکر منوط به تامین احتیاج زارعین است، توضیح داد: امسال شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اینکه نرخ محصولات پاییزه را سریعتر اعلام کند، قیمت چغندرقند را بر مبنای هزینه های فراوری و در رقابت با محصولات دیگر اعلام ننموده است.

وی اظهارداشت: براساس مصوبه این شورا قیمت هر کیلوگرم چغندرقند یک هزار و 475 تومان معین شده درحالی که قیمت واقعی این محصول با توجه به هزینه های تمام شده فراوری، یک هزا رو 875 تومان باید باشد تا کفاف هزینه های فراوری را بدهد.

حصادی گفت: اگر بخواهیم قیمت سایر محصولات را در مقایسه با گندم در نظر بگیریم در طول 20 سال گذشته قمیت چغندرقند 23 تا 25 درصد قیمت گندم بوده است.

به گفته وی، امسال شورای قیمت گذاری نرخ هرکیلوگرم گندم معمولی را 7500 تومان معین نموده است.

وی اضافه نمود: البته محدودیت قیمت چغندرقند، قیمت نهایی شکر است که به طور معمول محدودیت هایی را برای قیمت چغندرقند ایجاد می نماید، اما اگر بخواهیم فراوری خوب و مستمر داشته باشیم حداقل ها را باید برای زارعین در نظر بگیریم تا متضرر نشوند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: فراوری برای سال زراعی نو و افق 1404 بیش از 95 درصد خودکفایی شکر است.

سرانه مصرف شکر ایران دو کیلوگرم بیشتر از مصرف جهانی

حصادی گفت: اکنون سرانه مصرف شکر در ایران بیش از 27 کیلوگرم است درحالی که سرانه مصرف آن در جهان 25 کیلوگرم است که باید این موضوع به وسیله وزارت بهداشت مورد آنالیز قرار بگیرد.

وی اضافه نمود: کاهش سرانه مصرف در کشور می تواند با افزایش فراوری ما را به خود اتکایی در فراوری شکر برساند.

لازم به ذکر است، طبق آمار ها احتیاج سالانه شکر کشور حدود 2.2 تا 2.3 میلیون تن است.

به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای امسال تا تاریخ 21 تیرماه 1400 حدود 714 هزار تن شکر خام وارد کشور شده که این مقدار نسبت به سال گذشته افزایش حدود 154 درصدی داشته است.

در سال 1396 حدود یک میلیون و 123 هزار تن شکر چغندری و حدود 872 هزار تن شکر نیشکری، در مجموع به مقدار دو میلیون و 15 هزار تن در کشور فراوری شد و ایران به رکورد تاریخی در فراوری این محصول راهبردی دست یافت.

در سال 1397 حدود 947 هزار تن شکر چغندری و حدود 453 هزار تن شکر نیشکری، در مجموع به مقدار یک میلیون و 400 هزار تن شکر فراوری شد که این مقدار فراوری شکر در مقایسه با سال 96 حدود 43 درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تامین بیش از 70 درصد شکر مورد احتیاج کشور از فراوری داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین بیش از 70 درصد شکر مورد احتیاج کشور از فراوری داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید