حذف کارگردانان زن از جشنواره گلدن گلوب ، جایزه ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، دیشب گلدن گلوب نامزد های بخش های مختلف را گفت و یک بار دیگر بخش کارگردانان تنها به مردان تعلق داشت.

حذف کارگردانان زن از جشنواره گلدن گلوب ، جایزه ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ ورزشی چلسی، در سالی که زنان کارگردان رکورد فیلم های سینمایی موفقی همچون کلاهبرداران و وداع را به ثبت رسانده اند، گلدن گلوب یک بار دیگر پنج مرد را در بخش بهترین کارگردانی به عنوان نامزد گفت.

در بخش کارگردانی هیچ زنی نامزد دریافت جایزه تشخیص داده نشده است. این فهرست شامل مارتین اسکورسیزی برای فیلم مرد ایرلندی، کوئنتین تارانتینو برای فیلم روزی روزگاری در هالیوود، بونگ جون هو برای فیلم انگل، سَم مِندِز برای فیلم 1917 و تاد فیلیپس برای فیلم جوکر می گردد.

حذف کامل کارگردانان زن از لیست نامزد های جایزه تعجب آور است، اما شاید شوکه نماینده نباشد! چرا که در تاریخ 77 ساله گلدن گلوب تنها 5 زن به عنوان نامزد تشخیص داده شده و در این میان تنها یک زن برنده شده و او باربارا استرِیسان بود که در سال 1984 برای ساخت فیلم ینتل برنده گلدن گلوب شد. این کارگردان و هنرپیشه در سال 1992 مجددا برای کارگردانی شاهزاده جزر و مد نامزد این جایزه شد.

جِین کمپیون برای کارگردانی فیلم پیانو در سال 1994، سوفیا کاپولا برای ساخت گمگشته در ترجمه در سال 2004، کاترین بیگِلو برای ساخت مهلکه در سال 2010 و سی دقیقه پس از نیمه شب در سال 2013 و آوا دووِرنی برای ساخت فیلم سلما در سال 2015، دیگر زنان کارگردان نامزد گلدن گلوب در طول تمام تاریخ 77 ساله این رویداد بوده اند.

در سال های اخیر با وجود کوشش های سازمان هایی نظیر زنان در سینما، آمار تعداد فیلم های کارگردانی شده توسط زنان کارگردان همچنان پایین باقی ماند، اما این شرایط به یکباره در سال 2019 به صورت چشمگیری رشد کرد.

فیلم منجمد2 که این روز ها بر گیشه سینمای دنیا حکمفرمایی می نماید و در فروش خانگی خود در آمریکا از مرز 300 میلیون دلار گذشته، یکی از دو کارگردانش خانم جنیفر لی است. فیلم جدید کلاهبرداران ساخته لورن اسکافاریا از مرز 100 میلیون دلار گذشته است. همچنین تعداد قابل توجهی از دیگر فیلم ها ساخته زنان هستند که به موفقیت های بزرگی دست یافته اند که از آن میان می توان به فیلم وداع ساخته لولو وانگ، هانی بوی ساخته آلما هارل و کوئین و اسلیم ساخته ملینا ماتسوکاس اشاره نمود.

آلما هارل در توئیتی نوشت: صبح بخیر می گویم به تمام کسانی که احساساتشان را در خصوص من و نبود نامم در میان نامزد های گلدن گلوب سال جاری بیان کردند. من شما را کاملا درک می کنم و همه از اوضاع کنونی مطلع هستیم. من سال جاری در دل ماجرا بودم. این ها مردمان ما نیستند و ما را نمایندگی نمی نمایند. در این سیستم رویداد های جایزه ای به دنبال عدالت نباشید. ما دنیایی نو خواهیم ساخت!

چارلیز ترون نیز می گوید: فقدان نامزد های زن در بخش کارگردانی گلدن گلوب حقیقتا و حقیقتا خنده دار است!

ساز و کار رای گیری گلدن گلوب توسط حدود 100 عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انجام می گردد و آن ها به دلیل تأثیرگذاری بر مسابقه اسکار به عنوان اولین رویداد نمایش بزرگ جوایز تلویزیونی سال شناخته می شوند.

بعضی صاحب نظران تصور می کردند که گرتا گرویگ باید نامزد بخش کارگردانی زن گلدن گلوب می شد. فیلم این کارگردان به جز در بخش کارگردانی در چندین بخش نامزد گلدن گلوب شد از جمله بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای سائِرشه رانِن.

این زن دو سال پیش پنجمین زن اسکار شد که تاکنون نامزد دریافت بهترین کارگردانی برای فیلم کفشدوزک شده بود.

این در حالیست که لورنزو سوریا رئیس جوایز گلدن گلوب پس از نقدها شدید و انعکاس عدم حضور زنان در بین نامزد های بخش کارگردانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، تنها به این جمله بسنده کرد که: ما رای گیری را براساس جنسیت انجام نمی دهیم!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حذف کارگردانان زن از جشنواره گلدن گلوب ، جایزه ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف کارگردانان زن از جشنواره گلدن گلوب ، جایزه ای که در طول 77 سال تنها به یک زن رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید