خبرنگاران پرورش سرخدار

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، سرخدار خود به تنهایی می تواند تمام خانه را زینت بخشد. شاخسار زیبا و نوار مانند گیاه، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. می خواهید خبرنگاران پرورش آن را یاد بگیرید؟

خبرنگاران پرورش سرخدار

بسیاری افراد باور نمی نمایند که بتوان سرخدار را به عنوان گیاه خانگی هم پرورش داد. شاید به خاطر اینکه شاخسار آن بیش از حد باشکوه است! این گیاه پتانسیل این را دادر که جثه ای غول آسا داشته باشد و به هیولایی در داخل خانه تبدیل گردد، چرا که می تواند تا 4.5 متر بلد گردد! البته می توان گیاه را به یاری هرس مناسب در میزان ای قابل کنترل در آورد.

وقتی سرخدار به گل می رود، گل هایی کوچک و قرمز می دهد اما شاید بهتر باشد آنها را سریعا از گیاه بچینید چرا که اندکی سمی هستند. نکته خوب دیگری که در خصوص این گیاه وجود دارد آن است که می توان شاخسار آن را آرایش کرد!

شرایط رشد

- نور

سرخدار به اندازه زیادی نور و حتی آفتاب مستقیم احتیاج دارد. البته آنها را می توان در محیطی با اندکی سایه هم قرار داد، به خصوص در طول ماه های زمستان که رشد کمی دارند.

- آب

خاکی با زهکشی خوب، برای نگهداری سرخدار لازم است. به خصوص در طول زمستان که گیاه بسیار به پوسیدگی ریشه حساس می گردد. پس اگر درست نمی دانید گیاه را چه اندازه آبیاری کنید، بهتر است آن را کم آبیاری کنید تا زیاد.

قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به میزان کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، از طریق میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نگردد.

- دما

گیا به دمایی متعادل تا خنک احتیاج دارد. به خصوص در فصل زمستان، سرخدار می تواند دماهای پایین تر را هم تحمل کند.

- خاک

مخلوط خاکی غنی، سست و با زهکشی خوب، خاکی عالی برای کاشت سرخدار است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. اگر به گیاه به طور مرتب کود بدهید، سرعت رشد آن بیشتر می گردد. در طول زمستان تغذیه سرخدار را کمتر کنید.

تکثیر

سرخدار را می توان از طریق کاشت دانه تکثیر کرد، اما جوانه زنی می تواند حتی تا بیشتر از 24 ماه هم طول بکشد! اگر صبر ایوب ندارید می توانید گیاه را از طریق قلمه ساقه تکثیر کنید که به آسانی هم ریشه می دهند.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه را از گیاه به یاری تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد نو را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است! ممکن است چند هفته طول بکشد تا قلمه ها ریشه بدهند پس شکیبا باشید. گیاهان نو تا زمانی که به خوبی در گلدان شان جاگیر شوند رشد کمی خواهند داشت.

تعویض گلدان

گلدان سرخدار را هر سال در فصل بهار تعویض کنید. برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. بعد از آن گیاه را از گلدان خارج کنید و اندکی از خاک قدیمی چسبیده به ریشه ها را جدا کنید. مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ نوش، تمام انرژی خود را صرف فراوری ریشه برای پر کردن فضای خاک می نماید و انرژی اضافه ای برای رشد برایش باقی نمی ماند.

خاک گیاهان تازه تعویض گلدان شده را از طریق کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می نمایند، کود دهی کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "خبرنگاران پرورش سرخدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرورش سرخدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید