راه بندان در پیاده رو

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: خرید کردن این روزها شکل و شمایل متعددی به خود گرفته است، از خرید و فروش اینترنتی گرفته تا بازار خرید و فروش تلگرامی در فضای مجازی.

راه بندان در پیاده رو

اما دست فروشی نیز در کنار این نوع کاسبی ها کماکان به راه خود ادامه داده است و هنوز بسیاری از مردم ترجیح می دهند خریدهای خود را از کنار خیابان و دست فروشان انجام دهند. البته اوضاع مالی و بازار ایجاب می نماید که مردم از بین انواع خریدها، خرید ارزان تر را انتخاب نمایند. دست فروشی همچنان در جامعه یک شغل کاذب تعریف می گردد و بسیاری از جوانان بیکار را به خود کشانده است. حوالی غروب اگر سری به مسیرهای مصدق یا نوبهار بزنید، بساط های رنگارنگ دست فروشان را خواهید دید.

از لباس های تابستانی گرفته تا وسایل آشپزخانه اینجا عرضه می گردد و به فروش می رسد. شاید قیمت ها کمی با مغازه دارها متفاوت است. مردم نیز استقبال خوبی از بساط های دست فروشان می نمایند. در انتهای شب، بساط کفش فروش ها پهن است. کفش های رنگارنگ کتانی جلوه خاصی به خیابان داده است. این بساط ها دیگر در پیاده روها نیست. دوطرف میدان انقلاب (شهرداری سابق) دست فروشان کفش های رنگارنگ بسیاری را به زیبایی و با نظمی خاص کنار هم چیده اند. ناگفته نماند که این بساط ها نارضایتی های بسیاری نیز به دنبال داشته و دارد، چراکه عرض پیاده روهای شهر در نقاطی چون مصدق و نوبهار به اندازه بساط دست فروشان نیست. از طرفی، جمع آوری و ممانعت از کار دست فروشان در این اوضاع سخت مالی شدنی نیست.

  • قیمت دست فروشان منصفانه است

یکی از مشتریان که در حال خرید شلوار از یک دست فروش است، می گوید: قیمت دست فروشان منصفانه است و حتی پایین تر از قیمت مغازه داران است. وی می افزاید: در جهان دست فروشی به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته شده است و به دنبال این هستند که از این وضعیت درآمدزایی بیشتری نمایند. محمد که دانشجو است، می افزاید: شاید عرض پیاده روهای شهر و استان ما جوابگوی چنین طرح هایی نباشد، اما باید مسئولان از معضلات فرصت بسازند و الگو بگیرند. اجرای چنین طرح هایی علاوه بر رسمیت بخشیدن به شغل کاذبی چون دست فروشی، مزایای دیگر اجتماعی به دنبال دارد، از جمله این که دیگر به این شغل با دید فعلی نگریسته نمی گردد.

  • مزاحمت دست فروشان برای تردد مردم

یکی دیگر از شهروندان معتقد است که دست فروشان برای تردد مردم مزاحمت ایجاد می نمایند. تمام پیاده رو را گرفته اند و این صحیح نیست. زهرا زنگیشه ای ادامه می دهد: شهرداری باید محیط های مناسبی برای دست فروشان مهیا کند که هم آنها کار نمایند و هم پیاده روها بسته نگردد و به این وضعیت نیفتد. وی می افزاید: به هر حال مردم غروب ها برای پیاده روی به همراه خانواده به خیابان می آیند و مصدق یکی از این مقصدهاست. غروب ها ساعت 7 به بعد تمام پیاده روها توسط دست فروشان گرفته می گردد و مردم مجبورند از کنار خیابان تردد نمایند که خطرناک است و جان مردم به خطر می افتد.

خانم زنگیشه ای که 24 سال دارد، اضافه می نماید: هرچند دست فروشان کالاها را با قیمت مناسب به مردم عرضه می نمایند، همه پیاده رو را با بساط خود می گیرند.

  • قدردان شهرداری هستیم

یکی از دست فروشان نیز با بیان این که تنها راه امرار معاش ما دست فروشی است می گوید: ما قدردان کوشش شهرداری هستیم که اجازه داده غروب ها در این خیابان (مصدق) کاسبی کنیم. محمد که سی ساله است، می افزاید: من لیسانس دارم و بیکار هستم. دست فروشی تنها راه من برای کار و پول درآوردن است. وی ادامه می دهد: اگر شهرداری جلو کار ما را بگیرد، مجبوریم در طول روز به صورت غیرقانونی کار کنیم و هنگام آمدن اجراییات پا به فرار بگذاریم که شایسته نیست.

محمد اضافه می نماید: اوضاع مالی و بیکاری باعث شده ما کنار خیابان دست فروشی کنیم. کار دیگری پیدا نمی گردد، وگرنه انجام می دادیم. می دانیم که برای رفت و آمد مردم ایجاد زحمت و سد معبر می کنیم، اما مردم هم ما را مثل فرزند خود بدانند، چون کار دیگری نیست که انجام بدهیم. از شهرداری درخواست می کنیم که ما را حمایت کند که دربه در نشویم. یکی دیگر از دست فروشان که سفره می فروشد، می گوید: اگر دست فروشی نکنیم، کار دیگری نیست که با آن زندگی را بگذرانیم. من باید خرج زن و بچه و اجاره خانه را به وسیله دست فروشی بدهم و راهی جز این نیست.

  • تاسیسات زیرساختی ما انسان محور نیست

رئیس پلیس هدایت و رانندگی کرمانشاه با بیان این که تاسیسات زیرساختی در شهر و استان ما از ابتدا انسان محور نبوده است می گوید: بر اساس قانون، شهرداری وظیفه ساماندهی معابر را بر عهده دارد. در خیابان ها و میدانی چون میدان شهدا، پارک شرقی، نوبهار، مصدق، مسکن و چند نقطه دیگر دست فروش ها معابر را به شدت گرفته اند و برای مردم ایجاد مزاحمت می نمایند. سرهنگ فضل الله شیری می افزاید: تا وقتی نگاه کاسب کارانه و اشتغال زا به معضلات شهری داشته باشیم، مسائل ما نه تنها حل نمی گردد، بلکه بر مسائل شهری افزوده می گردد. نباید به بهانه اشتغال زایی قوانین را برداشت و اختلال ایجاد کرد. وی با اشاره به این که پیاده روهای شهر مملو از دست فروش شده است ادامه می دهد: عرض پیاده روهای شهر کرمانشاه 5/1 متر است.

در گذشته جاده سازی و تاسیسات زیرساختی شهری انسان محور نبوده، بلکه خودرومحور بوده است که کماکان به همان شکل باقی است. این مسئول در بخش دیگر از سخنانش به پروژه مونوریل اشاره می نماید و می گوید: این پروژه از ابتدا تا به امروز چقدر ترافیک ایجاد نموده است؟ طولانی شدن این پروژه نیز مزید بر علت شده است و برای مردم محدودیت ایجاد می نماید. وی ایجاد شهرک مشاغل مزاحم در خارج از شهر را یک ضرورت جدی برای کرمانشاه می داند و می افزاید: نمایشگاه های ماشین، آهن فروشی ها و تعمیرگاه ها برای سبک شدن ترافیک و محدودیت های ترافیکی در شهر نیازمند جابه جایی هستند. رهاسازی و ایمن سازی پیاده راه ها و معابر وظیفه شهرداری است.

منبع: همشهری آنلاین

به "راه بندان در پیاده رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه بندان در پیاده رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید