رقابت برند های قدرتمند ایرانی در بازار ماکارونی

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، پای ماکارونی یا همان رشته های محبوبی که با آرد گندم فراوری می شوند و نسل جدید به آن می گویند پاستا، اولین بار 86 سال پیش به ایران باز شد، آن هم با نام تجاری لوبل که با دستگاهی ابتدایی و ساده روزی 20 تا 30 کیلو ماکارونی فراوری می کرد.

رقابت برند های قدرتمند ایرانی در بازار ماکارونی

به گزارش روزنامه هفت صبح، فراوریات لوبل صاف می رفت برای مصرف سفارتخانه ها و کنسولگری های خارجی و آن دسته از کسانی که با این مجموعه ها یا خود لوبل در ارتباط بودند، شاید برای همین هم قدیمی تر ها به ماکارونی می گفتند رشته فرنگی! بعد از 10سال کم کم ایتاماکارون و بعد هم پارس ماکارون آغاز به فراوری این رشته های فانتزی کردند.

اما آن ها هم فراوریات محدودی داشتند و خانواده های سطح بالا تا همین 30 سال پیش بیشتر ماکارونی های ترکیه ای مصرف می کردند تا اینکه اولین واحد فراوری صنعتی ماکارونی در سال 1374 آغاز به کار کرد و این رشته های زردرنگ رسما وارد سفره ایرانی ها شدند. حالا شش برند و شرکت صنعتی عظیم در ایران ماکارونی فراوری می نمایند و همواره رقابت شدیدی بین آن ها برای کشیدن بازار به سمت خودشان جریان دارد.

اولین و متنوع ترین

یک روز آقای مهندس نعمت زاده که در آن موقع وزیر صنایع بودند، از دوستان ما که در صنایع آرد فعال بودند دعوت نموده بود و گفته بود: یک روز تعطیل در منزل بودم و همسرم ماکارونی می پخت. ماکارونی که محصول ترکیه بود. به خودم نهیب زدم که من وزیر صنایع یک کشور باشم و ماکارونی نتواند در کشورم فراوری گردد؟ چرا باید از ترکیه ماکارونی وارد کنیم؟

بعد هم با لحن خاص خودشان خطاب به حاضران گفتند یک مرد پیدا نمی گردد که این ماکارونی های وارداتی را از کشور بیرون کند و در داخل کشور ماکارونی فراوری کند؟ این دعوت آقای مهندس نعمت زاده را ما پذیرفتیم و بنیان کار گذاشته شد. این روایت بنیان گذار کارخانه تک از راه اندازی این کارخانه به عنوان اولین واحد صنعتی فراوری انبوه ماکارونی در ایران است. تک ماکارون هنوز هم حضور پرقدرتی در بازار ماکارونی و محصولات مشابه مثل لازانیا دارد.

شرکت فراوریی تک ماکارون، بنا به گفته سایت رسمی خودش در هر ساعت قادر به فراوری حدود 19 تن انواع ماکارونی و لازانیاست. تک ماکارون غیر از اینکه اولین کارخانه فراوری ماکارونی در ایران محسوب می گردد، از نظر تنوع محصول هم کارنامه پر و پیمان تری نسبت به خیلی از برند های دیگر دارد مخصوصا در خصوص سایز ماکارونی های رشته ای، سبد تک ماکارون از همه برند ها پر و پیمان تر است.

مبدع ماکارونی های شکلی

برند مانا را می توان اولین فراوری نماینده ماکارونی هایی دانست که ایرانی ها به شکل و شمایل شان عادت نداشتند مثلا ماکارونی پروانه ای، تا قبل از ورود مانا به این حوزه، فقط زر ماکارون بود که ماکارونی صدفی فراوری می کرد و در بازار ایران فقط دو مدل رشته ای و صدفی دیده می شد.

اما مانا اول ماکارونی پروانه ای را به بازار عرضه کرد و بعد هم سراغ انواع و اقسام شکل ها و فرم ها رفت و توانست دل مشتری ایرانی را که می خواست طعم قدیمی ماکارونی را در شکلی تازه تجربه کند، ببرد. نکته دیگری که عده ای را مشتری پر و پا قرص مانا می نماید لازانیا های نیمه آماده ای است که احتیاج به قرارگرفتن در آب در حال جوش آن هم به مدت10 دقیقه ندارند و با آب گرم و نیمه گرم و در زمانی به مراتب کوتاه تر آماده می شوند.

ادعای پرفروشی و محبوبیت

زر ماکارون شاید قدیمی ترین برند فراوری نماینده ماکارونی نباشد، اما چون با فاصله کمی از تک، کارش را آغاز کرد برای سال ها در کنار رقیب قدیمی اش بازار را در اختیار داشت. حالا این شرکت ادعا می نماید که عظیم ترین صادرنماینده ایرانی انواع ماکارونی است و از نظر میزان فراوری در سکوی اول صنعت ماکارونی ایران واقع شده است.

خلاصه که زر ماکارون برند نامی و محبوبی است و تا به امروز، حضور مقتدرانه ای در بین سایر رقبای وطنی داشته. با مرور بازخورد های کاربران دیجی کالا و نی نی سایت می گردد فهمید که این برند واقعا بین ایرانی ها مخصوصا قدیمی تر های ماکارونی پز؛ صندلی خاصی دارد.

جدید و جمع و جور

سه برند قدیمی ماکارونی سال ها در حوزه فراوری ماکارونی یکه تازی می کردند و به نظر می رسید که بازار چندان تمایل و کششی به تولد یک برند تازه ندارد، اما وقتی برند مک کارش را آغاز کرد چنان هزینه هنگفتی برای تبلیغات خرج کرد که توانست نظر مشتری ها را به خودش جلب نموده و جایش را در بازار پیدا کند، اما در ادامه فراوریات این برند تنوع زیادی پیدا نکردند و در حال حاضر فهرست فراوریات این کارخانه به سه مدل ماکارونی رشته ای و 10 مدل ماکارونی شکلی محدود می گردد در حالی که مثلا تک ماکارون نزدیک به 15 مدل ماکارونی رشته ای و همین تعداد ماکارونی فرمی دارد.

قدیمی و قانع

در راهروی ماکارونی و لازانیای فروشگاه های عظیم که قدم بزنید احتمالا چشمتان به برند رشد هم می خورد، اما توزیع و تنوع مدل های برند رشد در حوزه ماکارونی و لازانیا آنقدر محدود است که نمی توان آن را رقیب چندان جدی برای غول های ماکارونی و لازانیا محسوب کرد. این برند کلا 10 مدل ماکارونی رشته ای و فرمی فراوری می نماید و در هر فروشگاه و سوپرمارکتی هم پیدا نمی گردد.

حضور کم فروغ

بین شرکت های فراوری نماینده ماکارونی کم رنگ تر از رشد هم پیدا می گردد و آن ماکارونی دنیا است. ماکارونی دنیا، محصول شرکت دنیا ستاره آریا را در برخی از فروشگاه ها می توانید پیدا کنید. در بین پاستا های دنیا انواع غنی شده به چشم نمی خورد.

اما در وب سایت ماکارونی دنیا که گفته شده پاستا های غنی شده با املاح، سبزیجات و سبوس گندم قرار است در آینده نزدیک به فراوریات این برند اضافه شوند. جای لازانیا هم در فهرست محصولات دنیا خالی است، اما، درعوض، دنیا را برای خرید نودل به خاطر بسپارید؛ نودل های دنیا در طعم های مختلفی، ازجمله گوشت و مرغ، به بازار عرضه می شوند.

منبع: فرارو

به "رقابت برند های قدرتمند ایرانی در بازار ماکارونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت برند های قدرتمند ایرانی در بازار ماکارونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید