سنگ سماور ؛ عجیب ترین سنگ ایران در علم کوه

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، سنگ سماور یکی از عجیب ترین صخره های ایران است که در علم کوه مازندران قرار گرفته است و یکی از اهداف کوه نوردان و صخره نوردان ایرانی می باشد.

سنگ سماور ؛ عجیب ترین سنگ ایران در علم کوه

جاذبه گردشگری سنگ سماور علم کوه در مازندران

صخره نوردی از جمله رشته های ورزشی پرطرفدار می باشد که در کشور ما نیز به خوبی شناخته شده است که طرفداران این ورزش علاوه بر داشتن مهارت با برخورداری از قوای جسمانی بالا، با هدف حضور در طبیعت و کوهستان آن را به جامعه ورزشی معرفی می نمایند.

یکی از اهدافی که صخره نوردان و کوهنوردان دنبال می نمایند این است که صخره ها و کوه های معروف که در شهر ها وجود دارند را شناسایی می نمایند تا به آنها صعود نمایند سنگ سماور نیز یکی از همین صخره های معروف و جالب ایران است که در استان مازندران وجود دارد.

سنگ سماور علم کوه در مازندران

محل قرار گیری این سنگ در راستا صعود به قله علم کوه از راستا گرده آلمانها می باشد. همانطور که در بخش گردشگری نمناک گفته ایم برای اینکه از این راستا به این قله صعود کنید بایستی کاملاً به قواعد سنگ نوردی آشنایی داشته باشید چرا که در طول راستا پرتگاه های زیادی وجود داشته و همچنین راستا ریزشی می باشد و برای عبور از آن ها باید به تجهیزات حمایتی طناب مجهز بوده و با یاری آن راستا را طی کرد.

علم کوه با 4850 متر ارتفاع نام کوهی در منطقه تخت سلیمان در استان مازندران می باشد بعد از دماوند این قله دومین قله مرتفع ایران محسوب می گردد و به خاطر دیواره ای که در دامنه شمالی آن قرار گرفته است این قله به شهرت رسیده است و همچنین لازم به ذکر است دارای سخت ترین و فنی ترین راستاهای سنگنوردی و دیواره نوردی در ایران به شمار می رود و در کشورمان جایگاهی مانند k2 در دنیا را دارا می باشد.

جاذبه گردشگری سنگ سماور علم کوه

معرفی موقعیت و راستاهای صعود به سنگ سماور علم کوه مازندران

با توجه به ارتباط علم کوه با کوه های اطراف و وجود گرده و دیواره برای رسیدن به آن راستا های متعددی وجود دارد که این راستاها را می توان به دو راستا یکی راستا دیواره نوردی و دیگری راستا کوهپیمایی جنوبی و شمالی تقسیم کرد.

راستا گرده آلمان ها

راستای که با آن آشنا می شوید نیز از رودبارک آغاز شده و با عبور از ونداربن ، جان پناه سرچال ، علمچال گرده آلمان ها دقیقا از طرف شمال به قله علم کوه می رسد. و از بُعد زمانی از راستا سیاسنگ کوتاه تر است اما مستلزم ابزارات فنی می باشد و غالباً با یک شبمانی در جام پناه سرچال همراه است.

راستا جبهه شمالی

این راستا هم نیز از رودبار آغاز می گردد و با گذشتن از ونداربن ، جانپناه سرچال ، علمچال ، گردن سیاسنگ از طرف شرق به قله علم کوه می رسد و جالب است بدانید این راستا یکی از سخت ترین راستا های کوهنوردی در ایران به شمار می رود و معمولاً همراه با یک شبمانی در جانپناه سرچال می باشد.

سنگ سماور علم کوه عجیب ترین صخره ایران

راستا جبهه جنوبی

راستا آغازین جبهه جنوبی از رودبارک آغاز شده و با عبور از ونداربن، حصارچال و تنگ گلو از طرف جنوبی قله علم کوه میرسد این راستا ساده ترین راه راه رسیدن به قله است که معمولاً همراه باشد مانی در دشت حصارچال می باشد.

راستا دیواری شمالی

این دیواره نوردی هم از رودبار می باشد و با عبور از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و دیواره شمالی به قله می رسد که با توجه به تعداد بالای راستاهای دیواره علم بسیار متفاوت تر است سایر راستاها صعود انجام می گیرد.

منبع: نمناک

به "سنگ سماور ؛ عجیب ترین سنگ ایران در علم کوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ سماور ؛ عجیب ترین سنگ ایران در علم کوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید