صالحی: دولت در تدوین برنامه هفتم از جهاد دانشگاهی استفاده کند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: اکنون که در آستانه نگارش برنامه هفتم توسعه هستیم، توصیه می کنم که مسئولان مربوطه حتماً سراغ دوستانی مانند جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه ها و دانشگاههای کشور بروند و این نهادها را در نوشتن برنامه و تامین نیازهای آن دخیل نمایند.

صالحی: دولت در تدوین برنامه هفتم از جهاد دانشگاهی استفاده کند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، علی اکبر صالحی امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی 1400 در جمع وبلاگ ورزشی چلسی اظهار کرد: امروز روزی بسیار مسرور نماینده برای من به عنوان فردی که قریب به 45 سال است در دانشگاه های کشور فعالیت می کنم، بود.

وی اضافه نمود: زمانی که جهاد دانشگاهی تاسیس شد، من رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودم و همکاری خوبی با دوستان مان در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف داشتیم؛ در آن موقع تصور نمی کردم که بعد از گذشت 4 دهه از نمایشگاهی بازدید کنم که در حوزه های مختلف اعم از سلامت، فنی مهندسی و کشاورزی این همه دستاورد داشته باشد، واقعاً باید به همه عزیزانی که از ابتدا تا به امروز در جهاد دانشگاهی فعالیت داشته اند، دست مریزاد گفت.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: کسانی که فعالیت جهاد دانشگاهی را شروع کردند، کسانی بودند که فقط برای اعتلای کشور و پیش بردن فعالیت های علمی کشور و تامین احتیاجهای مردم و برای رضایت خدا قدم به میدان گذاشتند و من این موضوع را شهادت می دهم. من به آقای دکتر طیبی تبریک می گویم و بدون هیچ گونه غلوی افتخار می کنم که این همه اقدامات در جهاد دانشگاهی اجرا شده است. به عنوان فردی که مسئولیت های فنی مختلفی در کشور از جمله ریاست سازمان انرژی اتمی داشتم، می فهمم که در این این نهاد انقلابی به ویژه در حوزه پزشکی چه اقدامات فوق العاده ای اجرا شده است. خداوند آقای کاظمی آشتیانی را رحمت کند، چرا که ایشان در حوزه پزشکی بنیان گذاشتند که ثمرات آن الی الابد خواهد بود و نام نیک ایشان در تاریخ زرین فعالیت های علمی کشور ثبت ابدی است.

صالحی در ادامه گفت: با وجود این همه اقداماتی که اجرا شده است، وقتی که به جامعه می رویم، همچنان کمبودهایی را مشاهده می کنیم؛ این بدان معناست که باید بسیار کار کنیم، اینجاست که دولت باید به یاری عزیزانی مانند جهاد دانشگاهی و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برود؛ چرا که کار پژوهشگاه و دانشگاه تحقیق است و اگر حکومت و دولت به سمت آنها نرود و برای برنامه های مختلفی از جمله برنامه های پنج ساله به سمت دانشگاه ها سفارش کار ندهند، دانشگاه تحقیقی را انجام می دهد که ممکن است مورد احتیاج کشور نباشد.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور اضافه نمود: دولت باید برای برنامه هفتم توسعه به جهاد دانشگاهی و دانشگاه ها بگوید که چه برنامه هایی دارد و از آنها نظر بخواهد و بخواهد که مشارکت نمایند. الان که در آستانه نگارش برنامه هفتم توسعه هستیم، توصیه می کنم که مسئولان مربوطه حتماً سراغ دوستانی مانند جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور بروند و این نهادها را در نوشتن برنامه و تامین احتیاجهای آن دخیل نمایند.

قائم مقام فرهنگستان علوم بعلاوه به بیان توصیه ای به بخش خصوصی پرداخت و گفت: امروز در داخل کشور محصولات بسیاری فراوری می گردد؛ محصولاتی که به وسیله جهاد دانشگاهی و سازمان انرژی اتمی فراوری شده اند، انصافاً برترین استانداردها را رعایت نموده اند؛ چراکه این دو نهاد در پی نفع مالی نیستند. به دوستانی که در بخش خصوصی فعالیت می نمایند، توصیه می کنم که استانداردهای کیفی را رعایت نمایند و به علت اینکه امروز فضایی ایجاد شده تا محصولات فراوری داخل خریداری گردد، سوء استفاده هایی در این خصوص انجام ندهند و فکر ننمایند که در این فضا که فراوریات داخل استفاده می گردد، می توانند محصولات با کیفیت کم فراوری نمایند و بفروشند؛ در این صورت بعد از مدتی اعتماد مردم نسبت به فراوری داخل سلب می گردد. ما باید کاری کنیم که همانطور که برنج و زعفران ایران برترین برندهای جهان هستند، سایر برندهای داخلی نیز به برترین برندها تبدیل شوند.

صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه مسائل فنی نیز ایران صاحب برند است، اظهار کرد: در اخبار می خوانیم که یک سری محصولات کشاورزی صادر کردیم، اما به علت استفاده از کود شیمیایی به جای کودهای با پایه گیاهی، بازگشته است که این حیثیت کشور را خدشه دار می نماید؛ توصیه من به کسانی که در حوزه فراوری اعم از صنعت، کشاورزی و پزشکی کار می نمایند، این است که به گونه ای عمل نمایند تا حساسیت جمهوری اسلامی و استانداردها حفظ گردد و مردم با رغبت از کالای ایرانی استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صالحی: دولت در تدوین برنامه هفتم از جهاد دانشگاهی استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: دولت در تدوین برنامه هفتم از جهاد دانشگاهی استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید