فارس من، امکان برطرف معضل بیکاری به وسیله تجمیع رشته های مرتبط

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید مشترکات رشته های نزدیک به هم و رشته های میان رشته ای دانشگاه ها با هم مورد توجه قرار گیرد و ما باید طوری کار را پیش ببریم که افراد بتوانند برای خود شغلی داشته باشند.

فارس من، امکان برطرف معضل بیکاری به وسیله تجمیع رشته های مرتبط

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ ورزشی چلسی، مخاطبان سامانه فارس من به وسیله این سامانه بیان داشتند که تجمیع رشته های نزدیک به هم می تواند راهکاری برای حل معضل بیکاری باشد. اینکه این ایده تا چه اندازه می تواند صحیح باشد و مؤثر واقع گردد را با اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان در میان گذاشته و نظر آنها را جویا شده ایم که ما را با میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می خوانید:

میرزاده در ابتدا با بیان اینکه باید نسبت به موضوع تجمیع رشته های نزدیک به هم دانشگاهی و تأثیر آن بر کاهش بیکاری، یک اقدام کارشناسی صورت گیرد تا بتوان به طور قطع و یقین در این خصوص صحبت کرد اما به نظر می رسد این سخن، سخنی منطقی باشد، گفت: در بسیاری از نقاط دنیا بحث رشته های میان رشته ای مطرح است، لذا بعید می دانم شغلی را بیابید که صددرصد آن به یک رشته خاصی ارتباط داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در هر رشته ای که تصور کنید اگر فردی کارآفرین باشد قطعاً هر کسی که هنر بیشتری بلد باشد و هر کسی که در حوزه های بیشتری صاحب نظر باشد می تواند پیروز تر عمل کند و ما بیشتر شاهد کارآفرینی در مشاغل آزاد هستیم.

وی اضافه نمود: اگر ما در دوران گذشته کمبود نیروی انسانی داشتیم، جویای کار و افراد بیکار به این اندازه نداشتیم و از طرفی هم کارخانه ها، مؤسسات و دستگاه های مختلف کمبود نیرو داشتند ممکن بود در یک مقطع زمانی به صورت تخصصی اعلام می شد تا نیروهای مدنظر جذب این ارگان ها و دستگاه ها گردد از این رو کمبود نیروی آنها به این شیوه جبران می شد اما اکنون تا زمانی که فرد در یک حوزه خاص، صاحب نظر است و در آن حوزه خاص مازاد نیرو وجود دارد در دستگاه های اجرایی هم احتیاجی به جذب افراد دیده نمی گردد، به نظر می رسد اگر به صورت میان رشته ای باشد و آن فرد در حوزه های مختلف نزدیک به هم، صاحب نظر باشد شاید آن فرد پیروز تر باشد.

میرزاده توضیح داد: شاید 60درصد رشته های نزدیک به هم با هم مشترک باشند و چند واحد درسی درباره موضوع خاصی باعث شده تا گرایش دیگری به وجود آید یا گرایش دیگری مدنظر قرار گیرد که گاهی اوقات همین موضوع، پذیرش را در دستگاه های اجرایی با مشکل روبرو می نماید. بنابراین بنده معتقدم این سخن که تجمیع رشته های نزدیک به هم می تواند راهکاری برای حل معضل بیکاری باشد سخنی منطقی است، باید بیشتر روی آن کار گردد و شاید بتواند ما را از این معضلی که امروز با آن روبرو هستیم نجات دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه باید مشترکات رشته های نزدیک به هم و رشته های میان رشته ای با هم مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: در بحث میان رشته ای نیز ممکن است بحث این باشد که شغلی باشد که به دو تخصص همزمان احتیاج دارد. بنابراین زمانی که ما یک تخصص را که کسب می کنیم در جای دیگر احتیاجمند تخصص بعدی آن هستیم. مانند تخصص الکترونیک و الکتروتکنیک که می توان گفت این دو با هم یک رشته میان رشته ای تلقی گردد. همچنین رشته مکانیک با رشته کامپیوتر به صورت تجمیع شده بگوییم مکاترونیک که تا حدودی شکل میان رشته ای به خود می گیرد.

وی اظهار داشت: صحبت درباره رشته های نزدیک به هم، صحبت در مورد یک شغل خاص نیست و اینگونه نیست که شغلی به هر دو تخصص احتیاج داشته باشد بلکه چون جوانان ما جویای کار هستند در یک رشته به یک تخصص احتیاج دارند و در رشته دیگر به تخصصی نزدیک به همان رشته که تجمیع این دو رشته می تواند به برطرف مشکل بیکاری جامعه ما یاری کند.

میرزاده گفت: بنابراین در بحث رشته های میان رشته ای شاید بحث بازار کار مطرح است بدین معنا که شغلی نیست که فقط به یک تخصص نزدیک به هم احتیاج داشته باشد اما در بحث رشته های نزدیک به هم افراد مطرح هستند که نمی توانند شغلی برای خود داشته باشند و ما باید طوری کار را پیش ببریم که از هر انگشت افراد چند هنر برآید که بتوانند برای خودشان شغلی داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آنچه که اهمیت پیدا می نماید این است که ما امروز از هر کجا آغاز کنیم به نفع ما خواهد بود، توضیح داد: اینکه ما شاخه های مختلف ایجاد کردیم و با چند واحد اندک، یک رشته خاصی تأسیس کردیم و از طرفی هم امکانات دانشگاه به این صورت نیست که بتوان آن رشته را گسترش داد بنابراین امکانات آنها بلااستفاده خواهد ماند. به طور مثال در طول یک ترم فقط 2 ساعت از امکانات کارگاه به دلیل وجود آن رشته استفاده می گردد و اگر ما بتوانیم این موارد را با هم تجمیع کنیم در واقع گامی در راستای برطرف بیکاری جوانان جامعه برداشته ایم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، امکان برطرف معضل بیکاری به وسیله تجمیع رشته های مرتبط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، امکان برطرف معضل بیکاری به وسیله تجمیع رشته های مرتبط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید