موزه ها قهرمانان را زنده نگه می دارند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، تالار مشاهیر ورزش ایران، پیش از ظهر امروز سه شنبه 3 تیر 99 با حضور دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان افتتاح و از تندیس شش قهرمان ورزشی کشور نیز رونمایی شد.

موزه ها قهرمانان را زنده نگه می دارند

به گزارش خبرنگار وبلاگ ورزشی چلسی، در این مراسم که سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از پیشکسوتان ورزش، تعدادی از قهرمانان ورزشی، رؤسای فدارسیون های مختلف و مردم حضور داشتند، تندیس محمدمهدی یعقوبی، محمدابراهیم سیف پور، امامعلی حبیبی، علی میرزایی، محمود ملاقاسمی و زنده یاد سیامند رحمان همزمان با افتتاح تالار مشاهیر ورزش کشور، رونمایی شد.

بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، قرار است هر ماه از تندیس شش قهرمان ورزشی کشور در این تالار رونمایی گردد که تا فروردین 1400، تعداد تندیس ها در این تالار به 66 تندیس خواهد رسید.

دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم در سخنانی با قدردانی از فعالان و دست اندرکاران احداث موزه ورزش و تالار مشاهیر ورزشی ایران، گفت: از آقای صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و آقای سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان برای این اقدام ارزشمند یعنی افتتاح موزه و تجلیل از چهره های ماندگار ورزشی کشور تشکر و قدردانی می کنم چرا که یک کار ارزشمند به حساب می آید.

او اضافه کرد: در همه جوامع، افرادی بودند که با کوشش و گذشت از خود برای ملت و جامعه افتخارآفرینی کردند. عده ای در صحنه صیانت از کشور جان دادند و ایثارگری کردند تا هم وطن و هم هویت تاریخی کشور بماند.

دکتر مونسان اعلام کرد: عده ای در حوزه ادبیات ماندگار شدند، عده ای در حوزه علم و دانش، عده ای در حوزه هنر نقش آفرینی کردند و ماندگار شدند و عده ای نیز در حوزه ورزش با کوشش و از خودگذشتی خود ماندگار شدند، ضمن این که با قهرمانی خود در عرصه های بین المللی دل ملت را شاد کردند خود نیز به عنوان چهره های قهرمان ورزش کشور شناخته می شوند.

هویت تاریخی ایران در صدر جهان است

او اضافه کرد: کشور ما با هویت تاریخی غنی، در صدر کشورهای جهان است که در تاریخ بشری می درخشد و بزرگترین افتخار ما نیز همین تاریخ غنی است. در این سرزمین مفاخر بسیار زیادی داریم که باید حفظ شوند و یاد و اقدامات ارزشمند آن ها صیانت گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: باید کاری کنیم تا این چهره ها ماندگار شوند. حداقل کاری که می توانیم برای این چهره ها انجام دهیم این است که یاد آن ها را زنده نگهداریم و به نسل های آینده منتقل کنیم. در همه جای جهان بهترین مکان هایی که این وظیفه مهم را انجام داده و این نقش را دارند، موزه ها هستند؛ از این رو به طور حتم موزه یک محل ثابت و صامت نیست بلکه محلی است که جان دارد و بازگو نماینده هویت تاریخی و ارزش های یک جامعه و افراد آن است.

او در ادامه اعلام کرد: در حقیقت موزه ها، محل هایی هستند که بیم و امید در آن وجود دارد و سیر تاریخی و نقش ملت را برای پیشرفت نشان می دهند بنابراین کاملاً تعیین است که موزه ها نباید یک محل ثابت باشند و همیشه باید بروزرسانی شوند.

دکتر مونسان گفت: در همه جای جهان موزه ها اهمیت دارند و خوشبختانه امروز نیز شاهد افتتاح موزه ورزش و تالار مشاهیر ورزش هستیم، با همت این بخش مغفول در کشور ایجاد شده و افتخارآفرینی های زیادی که در حوزه ورزش و در مسابقات مختلف وجود دارد از یادمان نخواهد رفت.

او به کوشش و از خودگذشتی چهره های ورزشی در میادین مختلف اشاره نمود و گفت: هرگز از یادمان نمی رود که بعضی از ورزشکاران با وجود مصدومیت و آسیب دیدگی در میادین ورزشی به خوبی نقش آفرینی کردند و با کوشش های خود دل ملت را شاد کردند. شاید هیچ چیزی به اندازه برنده شدن یک ورزشکار در عرصه های بین المللی مردم را نمی تواند شاد کند.

فعالیت 700 موزه در کشور

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: تعداد موزه های کشور تا چند سال پیش 400 موزه بود اما اکنون به 700 موزه رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که شاهد ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن ها و نیز اقبال جوانان به حوزه موزه داری کشور هستیم.

او اضافه کرد: موزه های مختلف با موضوعات متنوع در کشور داریم که شایسته این مردم عزیز است و این موزه نیز که روایتگر تاریخ ورزش کشور است به افتخارات موزه ای کشور اضافه شده است.

دکتر مونسان گفت: در طول سال های مختلف شاهد فعالیت مدیران پرکوشش در حوزه ورزش نیز بودیم، پیشنهاد من این است که بخشی را در این موزه به کوشش ها و زحمات مدیران حوزه ورزش در ادوار مختلف اختصاص دهیم.

قدردانی وزیر ورزش از همکاری وزارت میراث فرهنگی

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز در این مراسم در سخنانی با قدردانی از کوشش ها و همکاری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای راه اندازی موزه ورزش گفت: اگر همکاری های این وزارتخانه نبود این کار به به نتیجه نمی رسید.

او با اشاره به رونمایی از تندیس قهرمانان ورزشی کشور، ادامه داد: این اقدام ارزشمندی است که می تواند تاریخ ورزش ایران را روایت نموده و در اذهان نگه دارد.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم با قدردانی از کوشش های وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: خوشبختانه قدم بزرگی برداشته شده که می تواند به صیانت از تاریخ ورزش کشور یاری کند و به طور حتم در آینده نیز اسناد و موضوعات جدیدی به این موزه و تالار اضافه خواهد شد.

او به ورزش زورخانه ای به عنوان ورزش اصیل ایرانی اشاره نمود و اضافه کرد: این ورزش ریشه ایرانی دارد و خاستگاه آن در ایرانزمین است، با توجه به اهمیت این ورزش شهرداری تهران آمادگی خود را برای توسعه و تقویت آن اعلام می نماید.

یاری موزه ها به جلوگیری از گسست فرهنگی

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز در سخنانی در این مراسم گفت: امروزه با یک دغدغه مهم به نام گسست فرهنگی روبه رو هستیم و ضرورت دارد تا نسل امروز و نسل های آینده با مفاخر و افتخارات ملی کشور در حوزه های گوناگون آشنا شوند.

او اضافه کرد: این مکان و این تندیس ها می تواند به جلوگیری از گسست فرهنگی یاری کند و باعث آشنایی هرچه بیشتر نسل های آینده با افتخارات حوزه ورزش گردد.

صالحی گفت: یکی از موضوعاتی که در هر جامعه اهمیت دارد، هویت تاریخی آن است. موزه نماد هویت یک ملت است. افرادی که می خواهند با گذشته و هویت تاریخی ورزش ایران آشنا شوند، می توانند به این موزه مراجعه نمایند.

در سرانجام این مراسم، تندیس های شش قهرمان ورزشی کشور با حضور تعدادی از آن ها و نیز اعضای خانواده در محل تالار مشاهیر ورزش ایران رونمایی شد.

منبع: میراث آریا

به "موزه ها قهرمانان را زنده نگه می دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ها قهرمانان را زنده نگه می دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید