نخست وزیر مغرب: فقط کشورهای ثروتمند به واکسن مناسب کرونا دسترسی دارند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، نخست وزیر مغرب با دفاع از سیاست دولت خود در خصوص اقدامات به خرید واکسن ویروس کرونا گفت که در شرایط کنونی فقط کشورهای ثروتمند و تولیدکننده به واکسن مناسب دسترسی دارند.

نخست وزیر مغرب: فقط کشورهای ثروتمند به واکسن مناسب کرونا دسترسی دارند

به گزارش امروز (چهارشنبه) رسانه های مغرب، سعدالدین عثمانی در سخنرانی خود در مجلس این کشور با اشاره به اینکه پس از هفته ها امید واهی مبنی بر شروع سریع ایمن سازی (واکسیناسیون) ملی گفت که مغرب با وجود درخواست 65 میلیون دوز واکسن از شرکت انگلیسی آسترازنکا هنوز واکسنی دریافت ننموده و منابع واکسن به کشورهای ثروتمند و فراورینمایندگان آنها می رود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که در مقایسه با حجم زیادی از تقاضا، ظرفیت فراوری واکسن در دنیا محدود است و فراورینمایندگان در حال سرعت بخشیدن به آن برای پاسخگویی به تقاضای دنیای حدود 10 میلیارد دوز هستند و این طبیعی است که کشورهای پیشرفته اولین دوزهای واکسن فراوری شده را برای خود خریداری نمایند و بعضی جهت خرید واکسن با قیمتهایی که بیش از پنج برابر یا بیشتر است، به حدس و گمان متوسل شده اند. این شرایط در نتیجه کمبود دنیای است که بیشتر کشورها از آنها شکایت دارند.

این در حالی است که مقامات مغرب قول داده بودند که یک کمپین ایمن سازی رایگان را که از اواسط ماه دسامبر برنامه ریزی شده بود، برای 25 میلیون نفر از افراد بالای 18 سال اجرا نمایند.

سازمان بهداشت دنیای دوشنبه گذشته هشدار داده بود که دنیا با شکست اخلاقی فاجعه بار در تقسیم واکسن روبرو است و از کشورها و فراورینمایندگان خواست که دوزهای واکسن را عادلانه توزیع نمایند

تا به امروز هیچ کشور آفریقایی نتوانسته برنامه ایمن سازی گسترده را شروع کند، با این وجود مغرب نیز مانند بعضی دیگر از کشورهای آفریقایی در آزمایشات بالینی واکسن سینوفارم چینی شرکت نموده بودند.

پادشاهی مغرب حدود نیم میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا و نزدیک به هشت هزار مورد مرگ را ثبت نموده است، در حالی که صندوق بین المللی پول پیش بینی نموده بود که در سال 2020 اقتصاد این کشور در حدود 7.2 درصد کوچک گردد.

مغرب همچنین اولین مورد ابتلا به ویروس انگلیسی کرونا را ثبت کرد و از دیروز منع رفت و آمد شبانه را به مدت دو هفته در این کشور تمدید کرد.

آفریقای جنوبی که مرزهای زمینی خود را از یک ماه پیش و به منظور پیشگیری از گسترش شیوع کرونا بسته، امیدوار است که نخستین واکسن ها را در ماه فوریه (بهمن و اسفند) تحویل بگیرد و میخواهد 67 درصد جمعیت خود را در سال 2021 واکسینه کند.

آفریقای جنوبی که ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را برعهده دارد، چهارشنبه گذشته در بیانیه ای بیان کرد که این اتحادیه 270 میلیون دوز واکسن ضد کرونا برای قاره آفریقا به دست آورده است. این در حالی است که بیشتر کشورهای این قاره امکانات لازم برای تامین هزینه های ایمن سازی جمعیت خود را ندارند.

35 هزار و 851 نفر در آفریقای جنوبی تا به امروز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند که 384 مورد جدید فوتی ناشی از بیماری کووید-19 نشان از فرایند صعودی ابتلا در این کشور و ضرورت تامین واکسن مورد احتیاج بویژه برای مبتلایان در این منطقه از آفریقا دارد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "نخست وزیر مغرب: فقط کشورهای ثروتمند به واکسن مناسب کرونا دسترسی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر مغرب: فقط کشورهای ثروتمند به واکسن مناسب کرونا دسترسی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید