هرآنچه که باید راجع به واکنش آلرژیک بدانیم

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، واکنش آلرژیک allergic reactions عکس العمل بدن در برابر عامل آلرژی زا می باشد و می تواند در هر مرحله از زندگی فرد رخ دهد. موارد متعددی باعث آلرژی می گردد که از گرده گل تا حساسیت به مواد غذایی و داروهای مختلف را شامل می گردد.

هرآنچه که باید راجع به واکنش آلرژیک بدانیم

واکنش آلرژیک چیست؟

بسیاری از افراد آلرژی دارند که ممکن است علائمی مانند سرفه و عطسه ایجاد کند. واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که سلول های سیستم ایمنی بدن یک ماده خارجی یا ماده آلرژی زا را برای سلامت بدن مضر تشخیص می دهد.

در این شرایط سیستم ایمنی بدن بیش از حد به این مواد حساسیت زا واکنش نشان می دهد و هیستامین فراوری می نماید که همان ماده شیمیایی است که علائم آلرژی مانند التهاب ، عطسه و سرفه را ایجاد می نماید.

واکنش های خفیف آلرژیک را معمولاً می توان با داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه (OTC) درمان کرد. با این حال ، آلرژی های مزمن احتیاج به درمان به وسیله یک متخصص دارند. واکنش های شدید آلرژیک در هر حال ، احتیاج به مراقبت های پزشکی فوری دارند.1

چه عواملی باعث واکنش آلرژیک می گردد؟

پزشکان نمی دانند چرا بعضی از افراد دچار آلرژی می شوند. به نظر می رسد حساسیت در خانواده ها وجود دارد و می تواند ارثی باشد. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده آلرژی دارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به حساسیت هستید.

اگرچه دلایل ایجاد حساسیت مشخص نیست، اما بعضی از مواد وجود دارد که معمولاً باعث واکنش آلرژیک می شوند.

علائم واکنش آلرژیک از خفیف تا شدید فرق دارد. این علائم اغلب به علائم سرماخوردگی شباهت دارند.

افرادی که حساسیت دارند معمولاً به یک یا چند مورد زیر حساسیت دارند:

شوره حیوان خانگی

نیش زنبورها یا نیش حشرات دیگر

غذاهای خاص، از جمله آجیل یا صدف

داروهای خاص مانند پنی سیلین یا آسپرین

گیاهان خاص

گرده یا کپک.2

علائم واکنش آلرژیک چیست؟

علائم واکنش آلرژیک از خفیف تا شدید فرق دارد. این علائم اغلب به علائم سرماخوردگی شباهت دارند. اگر برای اولین بار در معرض آلرژن قرار بگیرید، علائم شما ممکن است خفیف باشد. در صورت تماس مکرر با ماده آلرژی زا این علائم می تواند بدتر گردد.

علائم واکنش آلرژیک خفیف شامل:

کهیر (لکه های قرمز خارش دار روی پوست)

خارش

گرفتگی بینی (معروف به رینیت)

راش

خارش گلو

آبریزش یا خارش چشم

راش و خارش گلو از علائم واکنش آلرژیک خفیف هستند.

علائم واکنش آلرژیک شدید شامل:

گرفتگی شکم یا درد

درد یا گرفتگی در قفسه سینه

اسهال

مشکل بلع

سرگیجه

ترس یا اضطراب

برافروختگی صورت

حالت تهوع یا استفراغ

تپش قلب

تورم صورت، چشم ها یا زبان

ضعف

خس خس سینه

مشکل در تنفس

بیهوشی

واکنش آلرژیک شدید و ناگهانی می تواند ظرف چند ثانیه پس از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا ایجاد گردد. این نوع واکنش آنافیلاکسی نام داشته و منجر به بروز علائم تهدید نماینده حیات، از جمله تورم مجاری تنفسی، عدم توانایی در تنفس و افت ناگهانی و شدید فشار خون می گردد.

اگر این نوع واکنش آلرژیک را تجربه کردید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. بدون درمان، این شرایط در عرض 15 دقیقه منجر به مرگ می گردد.2

تشخیص واکنش آلرژیک

رایج ترین انواع آزمایش های آلرژی عبارتند از:

آزمایشات پوستی

Challenge test

آزمایش خون

در آزمایش پوستی اندازه کمی از آلرژن مشکوک به پوست تزریق می گردد، سپس منتظر می مانند تا مشخص گردد آیا واکنشی اتفاق می افتد یا خیر. علاوه بر تزریق ممکن است ماده آلرژی زا روی پوست به صورت پچ پوستی قرار داده گردد.

آزمایش های پوستی بیشتر برای تشخیص موارد زیر به کار می فرایند:

آلرژی های غذایی (مانند صدف و یا بادام زمینی)

گرده، حساسیت به حشرات و حیوانات

آلرژی به پنی سیلین

آلرژی به زهر (مانند نیش های پشه یا نیش زنبور)

درماتیت تماسی بر اثر آلرژی (ایجاد بثورات پوستی بر اثر دست زدن به یک ماده حساسیت زا)

Challenge test در تشخیص آلرژی غذایی مفید است. در این تست، فرد مواد غذایی آلرژی زا را برای چند هفته از رژیم غذایی خود حدف می نماید و سپس توجه می نماید که بعد از چند هفته و شروع مجدد آن مواد غذایی علائم وی دوباره شروع می گردد یا خیر.

در آزمایش خون پزشک به آنالیز آنتی بادی هایی که در برابر ماده آلرژی زا در بدن فرد ساخته شده است می پردازد. آنتی بادی پروتئینی است که بدن برای مبارزه با مواد مضر فراوری می نماید. از آزمایش خون وقتی استفاده می گردد که آزمایش پوست قابل استفاده نباشد یا غیر ممکن باشد.3

واکنش آلرژیک چگونه درمان می گردد؟

اگر واکنش آلرژیک را تجربه کردید و دلیل را نمی دانید، می توانید برای مشخص دلیل به پزشک مراجعه کنید. اگر حساسیت شناخته شده ای دارید و علائم خفیف است، ممکن است احتیاجی به ویزیت پزشک نباشد.

در بیشتر موارد، آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)، برای کنترل واکنش های حساسیتی خفیف موثر هستند.

در صورت تجربه واکنش شدید، باید فورا با اورژانس تماس گرفت. تنفس فرد را چک نموده، با اورژانس تماس بگیرید و در صورت لزوم CPR انجام دهید.

افرادی که حساسیت شناخته شده دارند اغلب داروهای اضطراری مانند دستگاه تزریق اتوماتیک اپی نفرین (EpiPen) به همراه دارند. اپی نفرین یک داروی نجات دهنده است زیرا مجاری تنفسی را باز نموده و فشار خون را افزایش می دهد. ممکن است فرد برای تجویز دارو به یاری شما احتیاج داشته باشد. اگر فرد بیهوش است، باید:

آن ها را صاف به پشت بخوابانید.

پاهایش را بالا ببرید.

بیمار را با پتو بپوشانید.1

پزشکان متخصص آلرژی درمان های طبیعی زیر را برای درمان واکنش آلرژیک توصیه می نماید

تغییرات رژیم غذایی و استفاده از رژیم کم چربی حاوی کربوهیدرات های پیچیده ، مانند لوبیا ، غلات سبوس دار و سبزیجات ممکن است واکنش های آلرژی را کاهش دهد.
فلاونوئیدها
این مواد شیمیایی گیاهی موجود در مرکبات و توت سیاه ممکن است به عنوان آنتی هیستامین طبیعی عمل نمایند. اینها بعلاوه می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند.
مکمل
روغن بذر کتان ، روی و ویتامین های A ، C و E برای بهبود علائم آلرژی پیشنهاد می گردد.
طب سوزنی
درمان های طب سوزنی ممکن است به بعضی از افراد یاری کند تا علایم بیماری او کاهش یابد.1

چگونه می توان از یک واکنش آلرژیک جلوگیری کرد؟

پس از شناسایی حساسیت خود می توانید:

از قرار گرفتن در معرض آلرژن خودداری کنید.

اگر در معرض آلرژن هستید، از مراقبت های پزشکی لازم اطلاع داشته و در صورت لزوم به کار بگیرید.

داروهای لازم برای درمان آنافیلاکسی را به همراه داشته باشید.

شما ممکن است قادر نباشید تا به طور کامل از واکنش های آلرژیک جلوگیری کنید؛ اما انجام این مراحل می تواند به شما در جلوگیری از واکنش های آلرژیک آینده یاری کند.3

پینوشتها

1.www.salamateaval.com

2.www.darmankade.com

3.www.drdr.ir

منبع: راسخون

به "هرآنچه که باید راجع به واکنش آلرژیک بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به واکنش آلرژیک بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید