اصلاح ساختار و ایجاد 500 هزار فرصت شغلی اولویت امسال وزارت صمت

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، خبرگزاری خبرنگاران-معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت در گردهمایی مدیران ارشد این وزارتخانه، اصلاح ساختار را مهم ترین مسئله در پروژه های زیرساختی دانست و گفت: سال گذشته عمده تمرکز وزارتخانه بر اجرای پروژه های زیرساختی و ایجاد ابزارهایی بود که با آن ها بتوان در سال 1401، برنامه های تعریف شده را اجرا کرد.

اصلاح ساختار و ایجاد 500 هزار فرصت شغلی اولویت امسال وزارت صمت

به گزارش شاتا، سید مهدی نیازی ادامه داد: در ساختار تازه، تمام موضوعات مرتبط با هر رشته فعالیت از جمله سرمایه گذاری، برنامه ریزی تولید، بازار تجارت خارجی، قیمت و مسائل مربوط به فناوری و نوآوری در دفاتر مربوط به خود قرار گرفته و دیگر نیازی به مراجعه فعالان مالی به معاونت های مختلف وجود نخواهد داشت.

وی با بیان این که ابتدا مکاتبات بسیار زیادی از سوی استان ها با ستاد وزارتخانه در مورد وجود ابهاماتی در فرآیند اصلاح ساختار، انجام می شد، شرح داد: اکنون این موضوع جا افتاده و دفاتر و استان ها می توانند با هم رابطه کاری و عملیاتی داشته باشد؛ ساختارهای وابسته و ساختارهای ستادی مانند معاونت هماهنگی سازمان توسعه تجارت یا شهرک های صنعتی نیز پشتیبانی کننده فعالیت های دفاتر و استان ها خواهند بود تا بتوان اهداف و برنامه هایی را که برای هر حوزه پشتیبانی در نظر گرفته شده است را اجرایی کرد.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت شرح داد: اهداف کاری امسال با توجه به رویکردهای مورد تأکید وزیر صمت و همچنین موضوعات و اهدافی که دولت برای وزارتخانه در نظر گرفته، ترسیم شده است.

نیازی یادآور شد: اهدافی تعریف شده در حوزه سرمایه گذاری است که به تفکیک شامل سرمایه گذاری ایجادی، توسعه ای و بحث بازسازی و نوسازی است که از محورهای مهم شعار امسال نیز به شمار می رود.

وی تأکید کرد: موضوع سرمایه گذاری یکی از مسائل جدی امسال خواهد بود که هم استان ها و هم دفاتر (به علت پیش بینی شدن بحث سرمایه گذاری در دفاتر در قالب یک گروه)، اهداف بسیار جدی و بلندی در این خصوص خواهند داشت؛ بنابراین لازم است تا انتها فروردین ماه، نظرات استان ها را نیز در مورد اهداف تعریف شده دریافت کرده و آن ها را به صورت دوره ای و ماهانه پایش کنیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت ادامه داد: موضوع بعدی بحث تولید است و یکی از مسائل مهم پیش بینی شده در حوزه تولید، بحث فعال سازی ظرفیت بنگاه ها و احیا طرح های راکد و نیمه راکد است که در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی قرار گرفته است.

نیازی در زمینه تولید، فعال سازی ظرفیت ها و پروژه هایی که در این حوزه تعریف می شود یکی از موضوعات مهم پیش بینی شده برای استان ها است؛ همچنین با توجه به نام گذاری امسال به نام تولید، دانش بیان، اشتغال آفرینی، هر سه زمینه باید مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود.

وی بیان کرد: در زمینه اشتغال، ایجاد 500 هزار فرصت شغلی به تفکیک حوزه صنعت، معدن و خدمات به عنوان یک هدف مهم برای استان ها و دفاتر ترسیم شده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت با اشاره به رشد 140 درصدی بودجه وزارت صمت، گفت: امیدواریم با بودجه خیلی خوبی که امسال در نظر گرفته شده، بتوانیم موضوع سازمان های استانی و همچنی بخشی از فعالیت های وزارت خانه را به صورت ویژه تری دنبال و تأمین کنیم.

نیازی، دفتر برنامه ریزی و پایش را به عنوان یکی از 5 دفتر معاونت هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت معرفی کرد و اضافه کرد: موضوع بودجه، برنامه های کلان، هم افزایی بین اهداف و متغیرهای کلیدی که قرار است دفاتر و استان ها آن را دنبال کنند، از مأموریت های این دفتر به شمار می رود.

وی در ادامه به مأموریت های دفتر محیط کسب وکار معاونت هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت، اشاره کرد و شرح داد: این دفتر تمام مباحث مرتبط به مقررات کسب وکار، مجوزهای کسب وکار، موانع مرتبط با کسب وکار و رفع این موانع را دنبال می کند و همچنین بحث تأمین مالی نیز از دیگر مأموریت های مهم کاری این دفتر است.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت در ادامه به سه پروژه مهم که از پروژه های اصلی وزارتخانه به شمار می فرایند، اشاره کرد و گفت: موضوع اهداف سال؛ تأمین مالی و ساختار پایش پروژه ها، فعالیت ها، اقدامات و شاخص هایی که در راستای اهداف وزارتخانه طراحی شده اند به عنوان ساختار پایه؛ تأمین مالی مبتنی بر تسهیلات زنجیره ای و تأمین مالی زنجیره ای؛ تأمین مالی مانند تسهیلات مبتنی بر فاکتور، تسهیلات تبصره 18 و منابع وزارتخانه از مواردی است که امروز شرح داده خواهد شد.

نیازی با اشاره به بخشنامه ای در مورد لزوم هماهنگی با ستاد برای انجام هرگونه هدف گذاری در استان ها و سازمان های برنامه استانی؛ بیان نمود: توجه به هدف گذاری ها و هماهنگی در این زمینه بسیار مهم است، زیرا ممکن است تعهدی داده شود که زمینه تحقق آن میسر نباشد.

وی در مورد هدف گذاری این که سهمی از فروش هر استان به عنوان الزام صادرات پیش بینی شود نیز شرح داد: متغیر فروش استان به عنوان شاخص نرخ رشد ارزش اضافه کرده در نظر گرفته شده و برای افزایش فروش نیز دو برنامه ویژه طراحی شده که یکی توسعه صادرات و دیگری تحریک تقاضا است.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت ادامه داد: برای اجرای ساختار تازه راه اندازی شده، سال گذشته در ابلاغیه ای از همه استان ها و دفاتر خواسته شده تا فرد معینی را برای این کار معرفی کنند تا بتواند این سیستم را در مجموعه خود راهبری کند.

نیازی یادآور شد: با استقرار کامل این سیستم، دیگر گزارش عملکرد از استان ها خواسته نمی شود، زیرا گزارش عملکرد اتفاقات و اقدامات استان ها، دفاتر و معاونت ها در این سیستم به صورت دوره ای تولید می شود.

وی شرح داد: پیگیری ها از دفتر ریاست جمهوری و دستگاه های نظارتی در مورد ارائه مستمر گزارش های عملکردی تولید شده از طریق این سیستم، نشان از استقبال همه مجموعه به ویژه دفتر ریاست جمهوری از آن دارد.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت اضافه کرد: همچنین این ساختار به صورت برخط در اختیار مجموعه است تا بتوانند عملکرد استان ها و بخش های مختلف وزارتخانه را رصد کنند؛ ضمن این که بخشی از این اطلاعات به صورت عمومی نیز منتشر می شود تا مردم از اتفاقات و عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح ستاد و استان مطلع شوند و مورد نظارت مردم نیز قرار بگیریم.

نیازی از حاضران درخواست کرد که این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند و گفت: اطلاعات مستند و کامل پیشرفت پروژه ها را به صورت دوره ای از متولیان خواهیم خواست و بازخورد عملکردها نیز به خود استان ها و بخش های مختلف وزارت خانه ارائه می شود؛ همچنین در جلسه پایش با حضور وزیر صمت و معاونان ایشان، گزارش مدیران پروژه از طریق این سیستم ارائه می شود.

وی شرح داد: هر استان، معاونت و دفتر می تواند پنل اختصاصی داشته و پروژه های مرتبط با حوزه خود را در سیستم تعریف کند و مقامات ارشد نیز زیر مجموعه خود را با این کار رصد خواهند کرد؛ مدیران کل نیز می توانند برای زیر مجموعه خود این ساختار پروژه محور وزارتخانه را که طراحی شده، پیاده سازی کنند و تمام اقدامات را در قالب پروژه (از نقطه شروع معین، نقطه انتهایی معین و هدف معین) از طریق این مدل و ساختار دنبال کنند

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت گفت: دو بخش دوره های مربی تیم تشکیلاتی نیز برای این کار در استان ها و بانک ها تشکیل و مکاتبات لازم نیز اجرا شده تا هر بانک و هر استان یک کننده به سازمان اداره کل صمت استان معرفی کنند، بنابراین همکاران ما در استان ها باید این شبکه را شکل دهند و این شبکه متصل به شبکه ای است که ما در ستاد ملی طراحی کرده ایم تا این پروژه را با هم راهبری کنیم.

نیازی انجام هماهنگ کارها از نقاط قوت این پروژه برشمرد و بیان کرد: درخواست اصلی ما ایجاد این شبکه و معین کردن کننده بانک ها است؛ ضمن این که مدیر پروژه باید به طور کامل مطلع بوده و در ارتباط با همکاران ما در ستاد باشد تا با توجه به سرعت بالای اجرا در این دو ماه، استان ها از پروژه ها و برنامه هایی که در این حوزه طراحی شده جا نمانند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "اصلاح ساختار و ایجاد 500 هزار فرصت شغلی اولویت امسال وزارت صمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح ساختار و ایجاد 500 هزار فرصت شغلی اولویت امسال وزارت صمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید