توسعه ابزار های تحریک غیرتهاجمی مغز، زندگی بیماران را بهتر می نماید

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، فعالیت محققان کشور در حوزه ساخت ابزار های تحریک غیرتهاجمی مغز را باید اقدامی نویدبخش برای افزایش کیفیت زندگی بیماران و مطالعه مغز دانست.

توسعه ابزار های تحریک غیرتهاجمی مغز، زندگی بیماران را بهتر می نماید

به گزارش گروه فناوری وبلاگ ورزشی چلسی به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز به صورت دقیق و قابل کنترل توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال برگزاری است. چالشی که با توجه به منابع نیروی انسانی، مراکز تخصصی، مراکز فناوری و زیرساخت های مناسب موجود در کشور هدف گذاری شده است.

مطالعات صورت گرفته در سال های اخیر، تحریک سلول های عصبی مغز با روش های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری، و فراصوتی را به عنوان راهکار هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، درد های مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد نموده است.

محمد حسین مقامی عضوکارگروه ایمپلنت مغزی این ستاد نیز درباره این موضوع معتقد است: با توجه به هزینه مناسب، امکان دسترسی به ایمنی قابل قبول این روش ها، و از همه مهمتر امکان پیاده سازی مدار های مرتبط با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های فنی و مهندسی داخل کشور، می توان به ساخت دستگاه هایی برای تحریک غیرتهاجمی و عمقی مغز مبادرت ورزید و برگزاری این چالش اقدامی در این راستا است.

رقابت میان ایده های برتر

بر اساس این گزارش، شرکت های دانش بنیان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها، مخترعان و گروه های دانشجویی در این چالش که از 15 مهر 98 شروع شده طرح های خود را ارائه نموده اند و پس از آنالیز طرح ها در کمیته داوران، طرح های منتخب مجوز ورود به مراحل بعد را دریافت کردند.

در این میان، 23 طرح در مدالیته های مختلف از شرکت ها و دانشگاه هایی از شهر های تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، بیرجند، و قزوین در مراحل بعد با یکدیگر به رقابت می پردازند.

این چالش در دو مرحله ادامه پیدا می نماید و در مرحله اول، پیشنهاد دهندگان پروپوزال های برگزیده شده توسط کمیته داوران، حداکثر تا 15 دی 98 فرصت دارند مستندات و شبیه سازی رایانه ای ایده خود را مطابق با قواعد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی آماده و جهت ارزیابی ارائه نمایند.

پیاده سازی عملی ایده ها

در خاتمه این مرحله و پس از داوری تخصصی، به 5 تیم برتر در مدالیته الکتریکی که با شایستگی بیشتر از سایر طرح ها نتایج خود به همراه پیشنهاد پیاده سازی فیزیکی طرح مدنظر را ارائه و از آن دفاع نموده باشند، مجوز ورود به مرحله دوم داده خواهد شد تا با استفاده از حمایت مالی ستاد برای پیاده سازی عملی ایده خود و دریافت جایزه نقدی ویژه به رقابت بپردازند.

در مرحله دوم که مربوط به ساخت دستگاه در مدالیته الکتریکی و آزمایش آن اختصاص دارد، برگزیدگان داوری تخصصی مرحله اول، 4 ماه فرصت دارند (حداکثر تا 15اردیبهشت 99) تا ضمن تکمیل مستندات فنی و مالی طرح خود، یک نمونه آزمایشگاهی برای پیاده سازی ایده پیشنهادی خود ارائه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "توسعه ابزار های تحریک غیرتهاجمی مغز، زندگی بیماران را بهتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه ابزار های تحریک غیرتهاجمی مغز، زندگی بیماران را بهتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید