خبرنگاران رهایی از کرونا با فاصله اجتماعی

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، رشت - خبرنگاران - فاصله ...کلمه ای که عموما خیلی مثبت نمی نماید و در فرهنگ ما به معنای دوری و دوری گزینی است، عبارتی که بار منفی آن بیش از مثبتش است اما فاصله ها همیشه بد نیست چنانکه این روزها این واژه تبدیل شده به نقل محافل خبری، بهداشتی، پزشکی، سیاسی و غیره و همه بر فاصله دریافت تاکید دارند فاصله ای فیزیکی که به صورت اشتباه لپی یا سهوی فاصله اجتماعی خوانده می شود.

خبرنگاران رهایی از کرونا با فاصله اجتماعی

اما هر چه هست این روزها کلیدی برای قفلی است که ویروسی به نام کرونا بر جهان زده و خود در میانه این فضا میدان داری می نماید.

این روزها دیگر همه با این کلمه مانوس شده ایم و می دانیم اینک که به اذعان متخصصان و سازمان های بهداشتی و درمانی جهان کرونا میهمانی ماندگار برای ماهها و حتی یکی دو سال آینده است رهایی از چنگال این ویروس جز با رعایت اصل مهم فاصله اجتماعی میسر نیست و نمی توان بی رعایت این فاصله ها از چنگ آن گریخت.

اما ظاهرا هر چه زمان می گذرد حساسیت ها نسبت به این واژه ها چون شیوع، کرونا، فاصله اجتماعی و .. در میان عده ای از مردم که تعدادشان هم اندک نیست کاسته می شود آنچنان که بعد از آرامش و وقفه ای که طی هفته های اخیر آن هم با پشت سر گذراندن آن بحران سخت و عجیب و وهم آور تجربه کردیم این روزها مردم از تب و تاب رعایت این فاصله ها افتاده اند و آنچنان رفتار می کنند که گویی به دوران قبل کرونا بازگشته اند و همه چیز عادی شده است.

هنوز خیلی از روزهای پراضطراب شیوع ویروس کرونا در گیلان دور نشده ایم اما از فاصله اجتماعی و توصیه های بهداشتی رفته رفته دور شده و فاصله گرفته ایم، چند ماه گذشته بود که کرونا آرام و بی سر و صدا آمد بسکمک از هم استانی های ما را مبتلا کرد، جان تعدادی از هموطنانمان را گرفت، روزهای سخت و اوهام برانگیزی که هر لحظه اش ساعتها می گذشت و کادر درمانی زیر بار این فشار در خط مقدم هفته ها قامت افراشته بود و هر یک از ما نسبت به سلامت همدیگر مکلف بودیم به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توجه داشتیم و عمل می کردیم.

در واقع با همین همراهی ها و رعایت توصیه ها بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، کمک به همدیگر و کادر پزشکی بود که توانستیم روزهای اندوه را سپری کنیم و بیماری کرونا در گیلان را به ثبات برسانیم.

اما این روزها بعد از چند هفته با رسیدن به ثبات نسبی و با رفع محدودیت ها و بازگشایی ها، روزهای پر از استرس و آشفتگی کرونا کم کم به فراموشی رفته تا آنجا که در هفته های اخیر برخی ها چنان در کوچه و خیابان و شهرها ودر ارتباطات فردی و اجتماعی رفتار می کنند که گویی دیگر دلیلی برای رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از جمله فاصله گذاری اجتماعی نمی بینند.

حال آنکه این روزها دوباره شاهد اوج گیری اخبار مربوط به افزایش آمار مبتلایان و هشدارهای همه مسئولان از رییس جمهوری تا سایرین هستیم که همه تاکید بر رعایت این فاصله ها و مباحث بهداشتی ضروری و پرهیز از سفرها و غیره دارند و حتی زمزمه های جهانی مبنی بر آغاز موج دوم شیوع این ویروس در حال شکل گیری است.

امری که به اعتقاد متخصصان امر از جمله بیماری های عفونی با جدی دریافت بیماری کرونا و رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیرانه تا حد زیادی قابل مهر است و و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی را تنها راه مهار کرونا و بی توجهی به فاصله اجتماعی و عدم رعایت بهداشت فردی را بیشترین علت ابتلا در روزهای اخیر می دانند.

استفاده از ماسک در مکان های عمومی و در جمع های چند نفره تاکید جدی آنان است چرا که معتقدند عدم رعایت فاصله اجتماعی، بهداشت فردی، خود مراقبتی و ترددهای غیرضرور ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.

فاصله فیزیکی رو به فراموشی

پیاده راه فرهنگی رشت در مرکز این کلانشهر و چند کیلومتر جلوتر بازار بزرگ رشت، مملو از جمعیتی است که طی روزهای اخیر، بین آنها و فاصله فیزیکی، فاصله افتاده اگر چه تعداد اندکی از ماسک و دستکش استفاده نموده اند اما به فاصله فیزیکی اعتقادی ندارند، یکی از شهفرایندان که در حال خرید از دست فروش و بساطی حاشیه این جهت است می گوید : برای خرید آمده ایم، با ماسک نمی توانم صحبت کنم، کرونا تمام شده شرایط استان گیلان خوب است.

یکی دیگر با بیان اینکه هوا خیلی گرم شده و گرما هم کرونا را از بین می برد، گفت: با شیوع ویروس کرونا در گیلان همواره توصیه های بهداشتی را رعایت می کردم، الان هم مجبور بودم برای انجام کاری از منزل خارج شوم، متاسفانه شهر بسیار شلوغ است و فاصله اجتماعی هم رعایت نمی شود.

یکی دیگر با انتقاد از این که برخی فاصله اجتماعی و توصیه های بهداشتی را رعایت نمی کنند و ازدحام زیاد است، خاطر نشان کرد: کسانی که فاصله فیزیکی را رعایت نمی کنند باعث می شوند افراد دیگری که توصیه های بهداشتی را رعایت می کنند، به خطر بیافتند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت چند روز گذشته گفته بود؛ در حال حاضر روزانه 20 تا 25 هزار تست تشخیصی کرونا در کشور انجام می شود و در نتیجه بیماریابی فعال تر شده، اما همچنان در موج اول بیماری ناشی از ویروس کرونا هستیم.

به گفته او، در فروردین ماه روزانه 7 تا 10 هزار تست انجام می شد که عمده موارد اخذ نمونه از افراد بستری در بیمارستان ها بود، در ابتدای خرداد ماه تا هفته اخیر، افزایش موارد رهگیری تماس نزدیک با مبتلایان را شاهد هستیم، ظاهر اعداد افزایش پیدا نموده، اما این به معنی موج جدید بیماری نیست.

کیانوش جهانپور گفته بود: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که همه موارد ابتلا را شناسایی نموده اند. زیرا بخش زیادی از مبتلایان، بدون علامت هستند و شاید هیچ وقت شناسایی نشوند.

وی گفت: با توجه به طولانی شدن فرایند طغیان این بیماری در کشورهای مختلف، بازگشایی ها گریز ناپذیر است، رعایت نکات بهداشت فردی مثل شست و شوی دست ها با آب و صابون و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین اقدام است، هیچ کشوری قادر نیست که برای ماه ها موضوع در خانه ماندن و محدودیت های شدید را دنبال کند، ما هم مانند سایر کشورها وارد مرحله بازگشایی ها شده ایم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: مبتلایان جدید در شهرهای مختلف متفاوت هستند و اگر افراد در منزل بمانند، مواجهه با ویروس کمتر است، وقتی افراد تردد و سفر داشته باشند، خطر ابتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا می کند.

در این شرایط مشاور بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با بیان اینکه در پاییز نیز احتمالا آنفلوانزا و کرونا را با هم خواهیم داشت، گفته است واقعیت موجود نشان می دهد که خیلی نباید روی خاموشی اپیدمی کرونا در تابستان حساب باز کنیم.

محمد آسایی اردکانی با بیان اینکه یکی دو سال آینده با اپیدمی کرونا باید زندگی کنیم و باید خطر آن را جدی بگیریم، بیان داشت: شرایط بیماری کووید 19 و اپیدمی کرونا در ایران به گونه ای است که تعداد بیماران شناسایی شده رو به افزایش است علت اصلی افزایش موارد این بیماری در کشور این است که پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نمی شود گویی مردم فراموش نموده اند که در اپیدمی کرونا هستیم.

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چند روز گذشته بزرگ ترین ترس خود را عادی شدن کرونا برای مردم دانسته بود و گفته که این امر بسیار خطرناک از خود ویروس محسوب می شود.

او اضافه نموده بود : باید بپذیریم که هرکسی از منزل بیرون می رود، باید ماسک داشته باشد، این اجبار زمانی وجود دارد که فرد می خواهد در تجمعات شرکت کند، یعنی اگر کسی در فضای سربسته حضور دارد، باید از ماسک استفاده کند به هیچ وجه نیاز نیست افراد از ماسک N95 یا سه لایه استفاده کنند و حتی اگر از یک پارچه ساده استفاده شود تا از انتقال ویروس جلوگیری کند، کافی است، بنابراین باید همه مردم تشویق شوند تا در منازل خود و با روش های ساده، ماسک درست کنند، حتی یک تکه پارچه هم برای دریافت جلوی دهان و بینی کافی است. تاکید ما استفاده از ماسک در تجمعات است.

بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی؛ بیشترین علت ابتلا به کرونا

متخصص بیماری های عفونی در استان گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به فاصله گذاری اجتماعی بیان داشت: بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی، بیشترین علت ابتلا به کرونا است بنابراین این مهم نشان از اهمیت رعایت فاصله فیزیکی از یکدیگر در جامعه و مراودات است.

دکتر توفیق یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ورزشی چلسی افزود: فاصله گذاری اجتماعی به این معنی است که از تماس نزدیک با افراد در جامعه و محیط های مختلف به صورت فیزیکی خودداری شود و تماس فیزیکی کاهش یابد.

وی مهمترین راه انتقال ویروس کرونا را از طریق قطرات تنفسی و تماس های مستقیم و غیرمستقیم با سطوح عنوان و گفت: قطرات تنفسی فردی که عطسه یا سرفه می نماید، می تواند در حدود یک یا دو متر پخش شود و اگر در چنین شرایطی فرد سرفه یا عطسه کننده آلوده به کرونا باشد می تواند طرف مقابل خود آلوده نموده و از طریق مخاط چشم، دهان و بینی ویروس را منتقل کند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا توسط فرد مبتلا از طریق دست دادن و روبوسی نیز منتقل می شود، خاطر نشان کرد: اگر سطحی که فرد مبتلا به بیماری کرونا دست زده باشد و فرد سالم دیگری با آن تماس داشته باشد می تواند به بیماری مبتلا شود به این دلیل، دست ها باید مکرر هربار به مدت 20 ثانیه با آب و صابون یا مایع دستشویی شسته شود و به چشم، دهان و بینی دست زده نشود.

این متخصص بیماری های عفونی استان گیلان بیان داشت: نکته مهمی که باید بدانیم و به آن توجه کنیم این است که 80 درصد افرادی که مبتلا می شوند، علامت نداشته یا علائم خفیف دارند، 15 درصد افراد دارای علائم متوسط بوده و پنج درصد نیز دچار علائم شدید می شوند.

وی خاطر نشان کرد: خطری که باید هوشیار باشیم اینکه افراد دارای علائم خفیف یا بی علامت ممکن است هیچ احساسی از بیماری خود نداشته و تصور کنند که بیمار نیستند، در چنین شرایطی این افراد بدون علامت در جامعه حضور یافته و می توانند ویروس را دفع و به سایر به ویژه افراد دارای بیماری های زمینه ای شامل قلبی و ریوی، کلیوی مزمن یا نقص ایمنی که مستعد ابتلا به بیماری بوده، منتقل کنند بنابراین فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: هیچ یک از افراد جامعه تا زمانی که به بیماری کرونا مبتلا نشده اند، نسبت به این بیماری ایمنی ندارند، ممکن است هم افراد سالم و هم بیماران دچار بیماری های زمینه ای به کرونا مبتلا شوند، بنابراین همه افراد در جامعه موظف به رعایت توصیه های بهداشتی هستند تا به بیماری مبتلا نشده و در معرض آن قرار نگیرند.

ضرورت توجه به خودقرنطینگی و خارج نشدن از منزل جز در مواقع ضروری

این متخصص بیماری های عفونی خودقرنطینگی را در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: اگر افراد کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند تا بیماری کرونا ریشه کن شود.

وی بیان داشت: برای خارج شدن از منزل در صورت ضرورت حتما باید اصول مهم پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله یک و نیم تا دو متری از یکدیگر مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر یعقوبی خاطر نشان کرد: افراد دارای علائم بیماری کرونا شامل تنگی نفس و تب مداوم بیش از دو یا سه روز حتما باید به پزشک مراجعه کنند و اگر دارای اکسیژن خون پایین بودند در صورت تشخیص پزشک بستری شوند.

وی گفت: اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا نیاز به بستری نداشت حتما باید به قرنطینه خانگی و رعایت توصیه های بهداشتی در منزل برای پیشگیری از انتقال ویروس به سایر اعضای خانواده توجه کند.

وی با تاکید بر اینکه همه ما موظف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستیم، شرح داد: بیمارانی مبتلا به کرونا در بیمارستان رازی رشت داشتیم که می گفتند چند ماه از منزل خارج نشده اند و توصیه های بهداشتی را رعایت می کردند، نکته مهم این جاست که همه اعضای خانواده زمانی که از منزل خارج می شوند باید فاصله گذاری اجتماعی و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند تا ویروس کرونا را به اعضای خانواده خود منتقل نکنند.

ضرورت رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز بر ضرورت رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک در فضای بسته و وسایل حمل و نقل عمومی و شستن مکرر دست ها برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تاکید کرد.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ورزشی چلسی با بیان اینکه عادی سازی زندگی خطرناک است، افزود: از رفتن به مهمانی باید خودداری شود ضمن اینکه حضور در رستوران برای افراد پرخطر بسیار ریسک دارد، مردم تصور نکنند که اکنون شرایط بیماری کرونا در گیلان عادی شده و نسبت به بیماری بی خیال شوند.

وی گفت: بیماری کرونا فعال و در حال انتقال است، مردم روابط اجتماعی را عادی سازی نکنند، این سوء تعبیر که شرایط عادی شده و عادی شدن روابط اجتماعی را داشته باشیم باید از ذهن خارج شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خاطر نشان کرد: افراد بدون علامت که سرپایی هستند اما در خانواده یا اطرافیان با بیماری در تماس بوده اند در حال افزایش است و این مهم نشانگر اینست که رعایت مردم در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا کم شده است.

وی خاطر نشان کرد: بسیار مهم است که افراد پرخطر شامل سالمندان، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، آسم، بیماری مزمن ریوی، افراد خیلی چاق با شاخص توده بدنی 40، بسیار جدی از تماس با افراد جامعه بدون رعایت حفاظت فردی و در محیط های بسته بپرهیزند تا این روزها هم بگذرد .

براساس اخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته 20 خردادماه 175 هزار و 927 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 74 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 8 هزار و 425 نفر رسید.

بر این اساس در 24 ساعت گذشته تا ظهر دیروز (20خرداد) و طبق گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی دو هزار و 95 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، 901مورد بستری و هزار و 194 نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر دریافت موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید19 در کشور به 175 هزار و 927 نفر رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران رهایی از کرونا با فاصله اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رهایی از کرونا با فاصله اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید