روایت داده ها از کتاب و کتابخوانی در ایران؛ عملکرد خبرنگاران در تأمین کتاب برای مردم ایران چگونه است؟

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، به نقل از ماهنامه اندیشه پویا شماره 77؛ جست وجوی کتاب، رتبه دهم جست وجو در پلتفرم خبرنگاران را به خود اختصاص داده و همین جایگاه نسبتا بالا در جدول جست وجوی کالا بهانه ای شده برای انتشار اولین گزارش کتاب در خبرنگاران؛ گزارشی که داده های آن را تحلیل رفتارِ خریداران کتاب در خبرنگاران در سال 1399 و نیمه اول سال 1400 تشکیل می دهد. در گزارش کتاب خبرنگاران به اطلاعات و داده های جزئی و کلی زیادی اشاره شده از جمله این اتفاقِ مجذوب کننده و عجیب که یک کاربرِ ساکن خرم آباد در یک سفارش، 813 عنوان کتاب از خبرنگاران خریده و یا این که دهه شصتی ها تا به امروز بیشترین خریدار کتاب در این پلتفرم بوده اند. میانگین رشد سالانه فروش کتاب از سال 95 تا نیمه اول سال 1400 در پلتفرم خبرنگاران 144 درصد است و تا به امروز بیشتر از چهارمیلیون عنوان کتاب در خبرنگاران به فروش رسیده است. گزارش کتاب خبرنگاران براساس تحلیل داده ها و اطلاعات خودِ پلتفرم تهیه شده و برای کاربردی تر بودن گزارش، یک نظرسنجی هم از کاربرانی که تا به امروز حداقل یک کتاب از دیجی کالا خریده اند انجام گرفته تا عادات و رفتارهای خریداران کتاب از خبرنگاران نیز تکمیل کننده اولین گزارش کتاب این پلتفرم باشد. حدود 4500 نفر در این نظرسنجی که در تابستان 1400 اجرا شده شرکت نموده اند و حالا براساس اطلاعاتِ به دست آمده از این نظرسنجی ما می دانیم که 53 درصد از خریدارانِ کتاب از خبرنگاران به کتاب هایی با موضوع روانشناسی بیشتر از هر موضوع دیگری علاقه دارند. در ادامه بخش های مختلف گزارش کتاب خبرنگاران را مرور می کنیم:

روایت داده ها از کتاب و کتابخوانی در ایران؛ عملکرد خبرنگاران در تأمین کتاب برای مردم ایران چگونه است؟

عدالت اجتماعی در پوشش سراسری کتاب

چالش دسترسی به کتاب در بسیاری از نقاط کشور ما نکته بسیار مهمی است که عموما هنگام بحث در خصوص سرانه مطالعه کتاب نادیده گرفته می گردد. به ازای هر صد هزار نفر، ده کتاب فروشی در کشور وجود دارد. که این نسبت در بعضی استان ها تا سه کتاب فروشی به ازای هر صد هزار نفر نیز کاهش می یابد. در چنین شرایطی است که استفاده از بستر فروش آنلاین اهمیت ویژه ای پیدا می نماید. با روی کارآمدن پلتفرم های خرید اینترنتی کتاب، بخشی از خریداران کتاب جذب این پلتفرم ها شدند. از طرف دیگر فروشگاه های مجازی کتاب مانند فیدیبو، با انتشار نسخه های صوتی در کنار نسخه آنلاین کتاب ها در تسهیل فرهنگ کتابخوانی بدون دسترسی به نسخه فیزیکی گام برداشتند. اما بخش بزرگی از جامعه کتابخوان ایرانی تمایلی به تغییر ذائقه ندارند و همچنان خرید نسخه چاپی کتاب را ترجیح می دهند. وبلاگ ورزشی چلسی، به عنوان یکی از پلتفرم های آنلاین خرید کتاب در کنار هشت هزار کتابفروشی در سراسر ایران آغاز به کار کرد تا به این وسیله شهروندان در مناطقی که دسترسی آسان به کتابفروشی ندارند هم بتوانند به کتاب های مورد احتیاج خود دست پیدا نمایند. کوشش وبلاگ ورزشی چلسی برای فراهم کردن دسترسی همه مردم ایران به خرید آسان کتاب بخشی از مسئولیت اجتماعی وبلاگ ورزشی چلسی در حوزه عدالت اجتماعی است. فروشندگان به بیش از یک میلیون خریدار در 1842 شهر ایران، بدون هیچ محدودیتی حتا در شهرهایی که کتابفروشی ندارند کتاب ارائه می نمایند. عدالت اجتماعی تنها مختص خریداران نیست بلکه فروشندگان، کتاب فروشان و ناشران سرتاسر ایران نیز می توانند از فرصت فروش کتاب با شرایطی عادلانه و بدون هیچ محدودیتی برخوردار شوند.

خانه ای امن برای کسب وکارهای کتاب

وبلاگ ورزشی چلسی در سال 1393 با تغییر شعار خود از آنالیز و خرید کالای دیجیتال به آنالیز، انتخاب و خرید آنلاین با انتخاب گروه کالایی کتاب به عنوان اولین دسته بندی کالایی غیر دیجیتال در وبلاگ ورزشی چلسی پا به عرصه فروش کتاب گذاشت. گروه کتاب وبلاگ ورزشی چلسی در 31 شهریور 1393 با 3770 عنوان کتاب فعال شد و امروز با بیش از 189 هزار عنوان، بخش مهمی از هویت وبلاگ ورزشی چلسی است. وبلاگ ورزشی چلسی در سال 1396 از مدل خرده فروشی تبدیل به مدل بازارگاه (مارکت پلیس) شد، تغییری که نقش وبلاگ ورزشی چلسی را از فروشنده آنلاین کتاب به بستری برای فعالیت فروشندگان کتاب تبدیل کرد. با فراخواندن تأمین نمایندگان حوزه کتاب به همکاری، وبلاگ ورزشی چلسی امروز میزبان بیش از 1500 کسب وکار فعال در حوزه کتاب است و نزدیک به 90درصد سهم فروش کتاب متعلق به ناشران و کتاب فروشی ها است. مقدار فروش کتاب از سال 1395 تا سال 1400 بطور میانه سالی حدود 144درصد رشد داشته است و در ابتدای سال جاری، 1563 فروشنده فعال در وبلاگ ورزشی چلسی نزدیک به چهارمیلیون نسخه کتاب فروخته اند. بسیاری از کسب وکارها در این بستر توانسته اند به حجم و طیف بسیار بیشتری از مخاطبان خدمات رسانی نمایند، هزینه های جانبی را کاهش دهند و بعلاوه محدودیت های جغرافیایی را دیگر مانعی برای کسب وکار خود نبینند.

رفتار مخاطبان

باگذشت بیش از هفت سال از اولین عرضه کتاب در این پلتفرم، وبلاگ ورزشی چلسی با انجام یک پیمایش به آنالیز رفتار مشتریان خود پرداخته است. وبلاگ ورزشی چلسی پرسشنامه ای را برای 100 هزار کاربری که دست کم یک بار از وبلاگ ورزشی چلسی کتاب خریده اند، ارسال کرد که 4452 نفر به این پرسشنامه پاسخ دادند. این پاسخ ها مرجعی معتبر برای تحلیل و آنالیز عادات و رفتار کتابخوانیِ مشتریان وبلاگ ورزشی چلسی شده اند. 56 درصد از پاسخ دهندگان این پیمایش را خانم ها تشکیل داده اند، 44 درصد از پاسخ دهندگان تحصیلاتی در مقطع کارشناسی داشته اند و 40 درصد از پاسخ دهندگان از 31 تا 40 سال سن داشته اند.

در پاسخ به این پرسش که حدودا چند ساعت در هفته مطالعه غیردرسی دارید، 52 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که سه ساعت در هفته مطالعه غیردرسی دارند. 43 درصد این افراد در جواب این پرسش که چه ساعتی از شبانه روز را برای مطالعه انتخاب می کنید، از تمایل شان برای مطالعه در شب گفته اند. این پرسش که چه تعداد از کتاب های کتابخانه تان به کتب غیر درسی اختصاص دارد با این پاسخ روبرو شد که 27 درصد بین 20 تا 30 جلد کتاب غیردرسی در کتابخانه شخصی خود دارند و 3.5 درصد بیش از هزار جلد کتاب غیردرسی در کتابخانه شخصی خود نگهداری می نمایند..

رفتار کاربران در خرید کتاب

  • 39دصد از خریداران کتاب خانم ها و 61درصد آقایان بودند.
  • حدود 40درصد از خریداران کتاب، 31 تا 40 سال سن داشتند.
  • در سال 1399، کتاب دهمین کالای پرجست وجو در وبلاگ ورزشی چلسی بوده است.
  • 19906 جلد کتاب به وسیله یک مشتری در سال 1399 خریده شد.
  • 813 کتاب، بیشترین کتاب خریده شده در یک سفارش بود.
  • در 15 فروردین 1400 بیش از 500 هزار کتاب فروخته شد.

وبلاگ ورزشی چلسی همراهِ فرهنگ و هنر

یکی از مهم ترین فعالیت های وبلاگ ورزشی چلسی در کنار عرضه کتاب برای خریداران و ایجاد محیط شفاف برای فروشندگان مارکت پلیس، همکاری در برگزاری مراسم هایی برای رونمایی کتاب و چاپ اختصاصی بعضی عناوین کتاب بوده است. هدف وبلاگ ورزشی چلسی علاوه بر انجام مسئولیت اجتماعی، حمایت از ناشرین و فعالان حوزه نشر و کتاب و تشویق کسانی بوده است که در این زمینه فعالیت می نمایند.

نظرات کاربران، محفلی دموکراتیک برای کتاب

یکی از بخش های ارزش آفرین در وبلاگ ورزشی چلسی بخش نظرات کاربران است که منبعی ارزشمند از تجربیات و نظرات کاربران در اختیار وبلاگ ورزشی چلسی و سایر کاربران در راستای بهبود تجربه خریدشان محسوب می گردد. نظرات کاربران در بخش کتاب نیز اهمیت به خصوصی دارد و بسیار مورد توجه کاربران است. کتاب 1984 نوشته جورج اورول رتبه یک در تعداد نظر ثبت شده با 2508 نظر را دارد و 91درصد از کاربران خواندن آن را به دیگران توصیه نموده اند.

بعلاوه در دسته بندی موضوعی کتاب ها، دسته روانشناسیِ عامه از نظر آن بخش از مخاطبینی که در نظرسنجی پیمایش کتاب وبلاگ ورزشی چلسی شرکت کردند، محبوب ترین موضوع برای مطالعه برگزیده شده است. با توجه به این موضوع دور از انتظار نبود که طبق گزارش وبلاگ ورزشی چلسی در خصوص پرفروش ترین کتاب ها در سال 1399 تا نیمه 1400،کتاب تخت خوابت را مرتب کن نوشته ژنرال ویلیام اچ مک ریون با فروش 37 هزار و 780 نسخه در ابتدای صف بایستد. کتاب های خودت را به فنا نده و خودت باش دختر هم با فروشی کمتر، در دسته پنج کتاب پرفروش در وبلاگ ورزشی چلسی قرار گرفته اند.

چه کسانی بیشتر کتاب می خرند؟

در این گزارش آمده است که مردان با 61 درصد در خرید کتاب از زنان پیشی گرفته اند و دهه شصتی ها بیشترین خریدار کتاب از میان دیگر گروه های سنی هستند. نگاه به محل اقامت خریداران کتاب هم نشان می دهد که پس از تهران، استا های البرز، گیلان، یزد، مازندران، قم و سمنان بیشترین اقبال را به خرید آنلاین کتاب از وبلاگ ورزشی چلسی نشان داده اند.

راهنمای خرید حرفه ای کتاب

با وجود فروش آنلاین، کتاب ها راحت تر در دسترس افراد قرار می گیرند و علاقه مندان به کتاب با گزینه های بیشتری برای انتخاب روبرو هستند. از طرف دیگر داده ها از استقبال بیشتر به خرید کتاب خبر می دهند و امروزه کتاب نسبت به گذشته سهم بیشتری از سبد خرید مشتریان را به خود اختصاص داده است. اما آنچه که کم تر مورد توجه قرار گرفته انتخاب کتاب مناسب از میان گزینه های مختلف است. ناشر و مترجم شناخته شده، کیفیت چاپ و نوع کاغذ از جمله مواردی است که باید برای خرید کتاب مد نظر قرار داد. بعضی از ناشران با تغییراتی اندک، متن سایر نویسنده ها و مترجمین را بازنویسی و به عنوان نسخه جدیدی از آن کتاب وارد بازار می نمایند. این کار اگرچه غیراخلاقی است اما متاسفانه قانون موثری برای جلوگیری از انتشار این کتاب ها وجود ندارد. این کتاب ها معمولا کیفیت چاپ پایینی دارند و با تخفیف های زیادی در بعضی از کتابفروشی های کشور به فروش می رسند زیرا که عرضه آنها غیرقانونی نیست. وبلاگ ورزشی چلسی به عنوان یک پلتفرم ملزم به رعایت قانون و اخلاق در این زمینه است و بخش بزرگی از فروش کتاب در وبلاگ ورزشی چلسی متعلق به ناشران، مولفان و مترجمان معتبر است. بنابراین توجه به ناشر و مترجم و کیفیت کاغذ و چاپ از جمله مواردی است که برای داشتن خرید خوشایند و آگاهانه از یک کتاب باید مورد توجه کاربران و مخاطبان قرار گیرد.

اطلاعات و داده هایی که در اینجا ارائه شده می تواند هدایت برای دیگر بازیگران بازار، فعالان حوزه کتاب، تحلیلگران و سیاستگذاران فرهنگی و همه علاقه مندان کتاب باشد. وبلاگ ورزشی چلسی امیدوار است که با این مجموعه گزارش ها بتواند قدمی برای بهبود فرهنگ خرید کتاب و شرایط نشر و کتابخوانی در کشور بردارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "روایت داده ها از کتاب و کتابخوانی در ایران؛ عملکرد خبرنگاران در تأمین کتاب برای مردم ایران چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت داده ها از کتاب و کتابخوانی در ایران؛ عملکرد خبرنگاران در تأمین کتاب برای مردم ایران چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید