دلایل کم آوردن ماشین در سر بالایی و نحوه برطرف آن

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، رانندگی در سربالایی اصلا کار راحتی نیست. به خصوص اگر شیب تندی نیز در جاده باشد و شما بخواهید با دنده دستی یا حتی اتوماتیک در این جهت حرکت کنید. در طول حرکت، موتور و سایر اجزای خودرو سخت درگیر هستند. به همین خاطر موتور باید از قدرت کافی برخوردار باشد تا خودروی شما حرکت نموده و بتوانید این جهت را سپری کنید. در این شرایط اگر قطعه ای معیوب باشد، فشار بیشتری به موتور وارد می گردد. در این مطلب از وبلاگ خبرنگاران قصد داریم تا در خصوص دلیل کم آوردن ماشین در سربالایی صحبت کنیم. بعلاوه بگوییم که چرا این اتفاق میفتد.

دلایل کم آوردن ماشین در سر بالایی و نحوه برطرف آن

11 دلیل کم آوردن ماشین در سر بالایی

تاحالا شده به این موضوع فکر کنید که چرا فقط خودروی شما در راستاهای سربالایی کم می آورد و شما مجبور هستید با دنده سنگین حرکت کنید؟ پیش از صبحت در خصوص دلایل، باید بدانید این مشکل ممکن است برای تمام خودروها پیش آید؛ ولی معمولا وجود قطعه معیوب در خودرو می تواند دلیل کم آوردن ماشین در سربالایی ها باشد. از مهم ترین دلایل می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

1. فیلتر سوخت خراب

دلیل کم آوردن ماشین در سر بالایی، می تواند خرابی فیلتر سوخت باشد. بسیاری از خودروها دارای فیلتر سوختِ خراب، کثیف یا بد هستند. در نتیجه نمی توانند جلوی سرازیر شدن ناخالصی سوخت به داخل موتور را بگیرند و این عامل روی عملکرد موتور تاثیر منفی می گذارد.

معمولا باید هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض یا تعمیر فیلتر سوخت اقدام کنید. در غیر اینصورت ذرات و رسوبات مخزن بنزین یا گاز جمع شده و فیلتر سوخت را مسدود می نماید. درنهایت جریان سوخت محدود شده و خودرو در سر بالایی ها با مشکل روبه رو خواهد شد.

2. دلیل کم آوردن ماشین در سربالایی؛ شل شدن سیم گاز

اگر سیم گاز شل گردد، یعنی ممکن است دریچه گاز ورود به موتور کامل باز نگردد. در نتیجه هوای خوبی نیز وارد سیلندر نمی گردد. این اتفاق می تواند باعث از دست رفتن عملکرد خوب موتور خودرو گردد. برای جلوگیری این مشکل کافی است سیم گاز خودرو را آنالیز نموده تا پس از شناسایی مشکل، آن را رفع کنید.

برای تعمیرات ماشین از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

3. گرفتگی اگزوز؛ دلیل کم آوردن ماشین در سربالایی

در سیستم اگزوز، مبدل کاتالیزوری و صدا خفه کن (برای کاهش صدای درون اگزوز) وجود دارد. اگر هر یک از این قطعات دچار مشکل شوند، موتور عملکرد خود را از دست می دهد. برای کاهش آلودگی و هوای کثیف از محفظه از مبدل کاتالیزوری استفاده می گردد. دلیل کم آوردن ماشین در سر بالایی می تواند گرفتگی مبدل باشد. در صورت گرفتگی اگزوز، هوای کثیف در محفظه می ماند و موتور با مشکل روبه رو می گردد.

قرار گرفتن رسوب در راستا لوله اگزوز از دلایل دیگر محفوظ ماندن هوای کثیف در داخل موتور است. اگر یکی از این فیلتر ها مسدود گردد، موتور قدرت و توانایی خود را برای شتا ب گیری از دست داده یا حتی محدود می گردد. این احتمال وجود دارد که شما در راستا های مسطح بدون مشکل رانندگی کنید، اما در راستا سر بالایی، فشاری زیادی به موتور وارد گردد.

برای رفع مشکل تنها احتیاج است اگزوز را تمیز کنید تا راستا مسدودشده باز شده و هوای کثیف از اگزوز خارج گردد. حتی می توانید نسبت به تعویض این قطعه نیز اقدام کنید. گرفتگی اگزوز اصلا موضوع شوخی برداری نیست و حتی می تواند باعث آتش سوزی گردد. اگر فکر می کنید اگزوز خودروی شما مسدود شده، بهتر است هر چه سریع تر با یک نیروی متخصص مشورت کنید!

4. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا

دلیل کم آوردن ماشین در سر بالایی می تواند به خاطر فیلتر هوای خودرو باشد. در حالت عادی فیلتر اجازه عبور گردوغبار و ناخالصی ها را به داخل موتور نمی دهد. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا می تواند آسیب زیادی به موتور وارد کند.

مطلب پیشنهادی:علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

فیلتر هوا مثل هر قطعه دیگری بعد از مدت زمان کوتاه، دچار خرابی یا فرسودگی می گردد و ممکن است باعث مسدود شدن راستا جریان هوای فیلتر گردد. در نتیجه در این شرایط فشاری بیشتری به موتور وارد خواهد شد. برای رفع این مشکل به آنالیز و تعویض فیلتر هوا احتیاج دارید.

اگر خودروی شما یک فیلتر هوای تمیز و فاقد گرفتگی داشته باشد، می تواند هوای تمیز و بدون ناخالصی را از فیلتر عبور دهد و وارد محفظه کند. در غیر اینصورت موتور خودروتان عملکرد خوبی در سر بالایی ها نخواهد داشت.

5. نشت خلاء

اگر نشتی بد باشد، روی عملکرد اصلی خودرو تاثیر منفی می گذارد و هوای انداز ه گیری نشده وارد منیفولد ورودی می گردد. برای تست نشت خلاء می توانید از تست دود بهره ببرید و کیفیت هوا را بسنجید.

6. کویل های جرقه زنی

ولتاژ پایین باتری به وسیله کویل های احتراق به ولتاژ بالا تبدیل می گردد. احتمالا می دانید به مرور زمان سیم پیچ و سیم های جرقه زنی فرسوده می شوند و عایق خود را از دست می دهند. این اتفاق می تواند باعث ایجاد آتش سوزی ناقص گردد.

7. خرابی شمع های خودرو

یکی از دیگر از اجزایی است که بعد از مدت زمانی استفاده، باید تعویض گردد؛ شمع خودرو است. شمع خودرو جرقه مورداحتیاج در محفظه موتور را تامین می نماید و اگر شمع دچار خرابی گردد، روی عملکرد موتور تاثیر منفی می گذارد؛ چراکه در معرض حرارت قرار گرفته است. اگر نسبت به تعویض آن اقدام نکنید، انفجار در داخل موتور با شدت انجام نمی گردد و در نتیجه، احتراق ناقص صورت گرفته و برق فراوری نخواهد شد.

8. خرابی سوپاپ؛ دلیل کم آوردن ماشین در سربالایی

رینگ پیستون (سوپاپ) در قسمت بالای پیستون قرار گرفته است. دلیل کم آوردن ماشین در سر بالایی می تواند به خاطر فرسودگی سوپاپ ها باشد. در صورتی که سوپاپ با مشکل روبه رو گردد، سوخت و هوا به وسیله منافذ به پایین سیلندر می رسند. درنتیجه جرقه موتور با شتاب انجام نمی گردد. در این زمان برترین کار، تعمیر سوپاپ ها و رفع مشکل گاز نخوردن خودرو در سر بالایی ها است.

مطلب پیشنهادی:جوش آوردن موتور خودرو

9. فشرده سازی سیلندر کم

تراکم بالای سیلندر می تواند باعث ایجاد قدرت بالای موتور خودرو گردد که خودرو برای بالا رفتن از سر بالایی به این قدرت احتیاج دارد. در غیر اینصورت ماشین زمان بالا رفتن از سر بالایی با مشکل روبه رو خواهد بود.

10. گرفتگی انژکتورهای سوخت

آخرین قسمت قبل از محفظه احتراق، انژکتورهای سوخت هستند. این قطعه یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم سوخت است و وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد. معمولا مدت زمان طولانی بدون ایجاد مشکل کار می نماید. البته کیفیت پایین یا استفاده طولانی مدت از آن می تواند باعث گرفتگی سوخت می گردد. در این شرایط فیلتر بنزین توانایی جمع رسوبات باک بنزین را ندارد؛ پس مسدود شده و روی سوخت تاثیر منفی می گذارد.

اگر انژکتور به صورت کامل مسدود گردد، کار آن متوقف شده و هیچ نوع سوختی به محفظه احتراق نمی رسد؛ بنابراین وقتی پدال گاز را فشار می دهید، خودرو با مشکل روبه رو می گردد.

برای تعمیرات ماشین از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

11. شرایط محیطی

اگر هوای بیرون گرم باشد، دمای هوای ورودی خودرو بالاتر می رود. بعلاوه معمولا در هوای گرم سیستم تهیه مطبوع روشن می گردد که می تواند باعث ایجاد فشار روی موتور گردد.

نتیجه گیری

در این مطلب از مجله وبلاگ ورزشی چلسی در خصوص دلیل کم آوردن ماشین در سر بالایی صحبت کردیم. به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که اگر خودرو زمان بالا رفتن از سر بالایی به مشکل برخورد و از سرعت آن کاسته شد، بهتر است پدال گاز را فشار ندهید؛ چراکه فقط آسیب بیشتری به موتور وارد می کنید و سرعت خودرو بیشتر نخواهد شد. حتما هم بعد از گذر از جاده با شیب تند، خودرو خود را به یک متخصص کار بلد نشان دهید تا مشکل موجود را رفع کند. در آخر امیدواریم در این مطلب به پاسخ سوال خود رسیده باشید.

منبع: آچاره

به "دلایل کم آوردن ماشین در سر بالایی و نحوه برطرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل کم آوردن ماشین در سر بالایی و نحوه برطرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید