دهقانکار: سرنوشت نمایشگاه کتاب پس از عید فطر معین می شود ، برپایی نمایشگاه مجازی یکی از گزینه ها

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، دبیر سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: در صورتی که نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشود قطعا معاونت فرهنگی نه فقط یک روش جایگزین بلکه مجموعه ای از اقدامات را در دست اقدام خواهد داشت که نمایشگاه مجازی هم می تواند یکی از این اقدامات باشد.

دهقانکار: سرنوشت نمایشگاه کتاب پس از عید فطر معین می شود ، برپایی نمایشگاه مجازی یکی از گزینه ها

گروه فرهنگ و هنر وبلاگ ورزشی چلسی: عباس اسماعیل گل

طبق برنامه هرساله و پیش بینی شده سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار بود، اوایل اردیبهشت ماه امسال در مصلی تهران برگزار شود اما ویروس کرونا به عنوان مهمان ناخوانده این روزهای کشورمان جلوی برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی، هنری کشور را گرفت تا یک خلاء بزرگ برای اهالی نشر و علاقه مندان کتاب و کتاب خوانی بوجود آورد که در این میان برخی ها پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بصورت مجازی را مطرح کرده اند که این موضوع با توجه به صرفه جویی در هزینه برپایی فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد معقولی محسوب میشود.

اما اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که برخی رسانه های رسمی کشور و همچنین شبکه های صداوسیما، خبری با عنوان عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 منتشر کردند که این خبر حکایت از عدم قطعی برپا نشدن نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 دارد اما ایوب دهقانکار، دبیر شورای سیاست گذاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که همزمان به عنوان مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران مشغول به فعالیت است در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی وبلاگ ورزشی چلسیضمن رد این خبر گفت: تا این لحظه که بنده با شما صحبت میکنم هیچ تصمیم نهایی برای عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 اتخاذ نشده است.

وی ادامه داد: قرار بر این شد بعد از عید فطر در جلسه ای با حضور تمامی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران و با دعوت از آقای جهانپور(سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) درباره سرنوشت نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 تصمیم گیری شود که بدون شک تمامی اعضای این شورا هیچ تصمیمی را بدون صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ نمی کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در صورتی که نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشود قطعا معاونت فرهنگی نه فقط یک روش جایگزین بلکه مجموعه ای از اقدامات را برای جبران عدم برپایی نمایشگاه در دست اقدام خواهد داشت که نمایشگاه مجازی هم میتواند یکی از این اقدامات باشد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی ارشاد در ادامه به موارد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران در صورت عدم برپایی آن گفت: تا به امروز طرح ها و پیشنهادات متنوع و بسکمک در این خصوص به دستمان رسیده که اغب آنان در خصوص برپایی نمیشگاه کتاب مجازی است که در این باره باید به دونکته مهم اشاره کرد یکی آنکه هیچ طرحی جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نمیشود، یعنی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران قطعا بصورت فیزیکی و همانند روال سابق برگزار خواهد شد که در صوت اینکه امسال بخاطر شرایط کرونایی نتوانیم نمایشگاه را برگزار کنیم ، دوره سی و سوم آن را سال آینده برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: نکته دوم آنکه طرح های برپایی نمایشگاه فضای مجازی در صورت برپایی اصولی وهوشمند قطعا میتواند به رونق شرایط نشر کمک فراوانی کند که در این راستا مطمئن باشید وزارت ارشاد بصورت تک بعدی عمل نخواهد کرد و از همه ظرفیت های جامعه نخبگانی کشور که خارج از مجموعه ارشاد حضور دارند کمک میگیریم که درصورت برپایی نمایشگاه هایی بصورت مجای بهترین و با امکانات ترین این طرح ها مورد استفاده قرار گیرد.

دهقانکار شرح داد: البته تا به امروز هم وزارت ارشاد طرح های مختلفی را برای فروش آنلاین پشت سر گذاشته است اما دلیل نمیشود از ایده ها و طرح های بکر درباره نمایشگاه های مجازی کتاب استقبال نکنیم.

وی در ادامه گفت: بدون شک یکی از گزینه های روی میز وزارت ارشاد برپایی نمایشگاه های کتاب بصورت مجازی است که امیدوارم اتفاق به بهترین شکل ممکن رخ دهد.

دهقانکار در خصوص برپایی نمایشگاه های بزرگی چون بولونیا که امروزه بخاطر شرایط کرونایی بصورت مجازی برگزار میشود گفت: همکاران من به دقت در حال رصد فرایند برپایی نمایشگاه کتاب بولونیا به صورت مجازی هستند که از نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه مجازی برای بهتر شدن نمایشگاه های مجازی و آنلاین کشورمان بهترین بهره را ببریم.

همچنین رئیس موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: دغدغه اصلی معاونت فرهنگی ارشاد، رونق صنعت نشر کشور در کنار ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و رویدادهایی چون نمایشگاه های کتاب برای ما به عنوان ابزار دستیابی به ای ناهداف محسوب میشود و ما از هر ابزاری برای پیشبرد این اهداف مهم استفاده میکنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دهقانکار: سرنوشت نمایشگاه کتاب پس از عید فطر معین می شود ، برپایی نمایشگاه مجازی یکی از گزینه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهقانکار: سرنوشت نمایشگاه کتاب پس از عید فطر معین می شود ، برپایی نمایشگاه مجازی یکی از گزینه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید