سیمره در انتظار جهانی شدن

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، رمضان نوری - دره شهر - خبرنگار: دره شهر در جنوب ایلام با داشتن بیش از 150 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی به عنوان قطب باستان شناسی و تاریخی این استان شناخته می گردد. بیشتر آثار تاریخی این شهرستان حکایت از راز و رمزهای تاریخی متعدد دارند.

سیمره در انتظار جهانی شدن

شهر سیمره در شهرستان دره شهر به عنوان مهم ترین اثر تاریخی استان ایلام و بزرگ ترین شهر تاریخی غرب ایران شناخته می گردد. سال هاست این اثر به دلیل اهمیت بسیارش به عنوان یکی از نامزدهای ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است ولی هنوز به این مهم دست نیافته است. این شهر تاریخی مسائل فراوانی در زمینه تملک دارد و اراضی اطراف آن به طور کامل آزادسازی نشده اند. البته تاکنون در آن 9 فصل کاوش صورت گرفته و آثار تاریخی به دست آمده نیز در موزه باستان شناسی دره شهر به عنوان تنها موزه باستان شناسی استان نگهداری می شوند. شهر تاریخی سیمره برای ثبت در فهرست آثار جهانی به توجه مسئولان در زمینه کاوش، مرمت و آزادسازی اراضی احتیاج دارد.

  • روستای رشنو در کنار شهر تاریخی

روستای رشنو 15 سال است از ساخت و ساز محروم شده و باید توسط میراث فرهنگی تملک گردد تا بخشی از اراضی شهر تاریخی سیمره آزاد گردد. یکی از اهالی این روستا در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ورزشی چلسی می گوید: ساکنان روستا نزدیک به 15 سال است در خانه های قدیمی و فرسوده زندگی می نمایند و متاسفانه زندگی مردم تحت تاثیر این شهر تاریخی قرار گرفته است. علی جباری می افزاید: در این روستا یک کار کوچک مثل کندن یه کانال برای لوله کشی هم ممنوع است. در زلزله و سیل طی چند سال اخیر خسارت های فراوانی به خانه های این روستا وارد شده است، ولی اجازه ساخت و ساز در منطقه داده نمی گردد.

  • تملک اراضی؛ احتیاجمند تخصیص اعتبار

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی سیمره نیز در این ارتباط در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ورزشی چلسی می گوید: مشکل تملک اراضی در روستاهای رشنو و بهمن آباد به دلیل هم جواری با عرصه شهر تاریخی متاسفانه هنوز وجود دارد. علی سنایی نژاد ادامه می دهد: درج و انتشار مسائل و مسائل روستا و شهر تاریخی سیمره فقط و فقط به منظور مطلع کردن و اطلاع رسانی به مسئولان و مقامات تراز اول شهرستان و استان و نمایندگان مجلس است تا چاره اندیشی نمایند و با تخصیص اعتبارات تملک، هر سال بخشی از این محوطه تاریخی تملک و آزادسازی گردد و میراث فرهنگی بتواند به رسالت خود که پاسداری از آن و کاوش آثار تاریخی است، عمل کند.

  • مسئولان برای ثبت جهانی یاری نمایند

سنایی نژاد بیان می نماید: وجود این شهر تاریخی یک غنیمت و فرصت استثنایی است که باید قدر آن را دانست تا باعث ترقی و شکوفایی منطقه گردد. وی می گوید: بدون حمایت و سرمایه گذاری و تخصیص اعتبار به این هدف نخواهیم رسید. برنامه ریزی، مطالعات، مشخص زیرساخت ها و تهیه پلان مدیریت شهر تاریخی سیمره صورت گرفته و عملی شدن آن احتیاجمند عزم جدی است. وی می افزاید: همه مسئولان شهرستان و استان - از میراث فرهنگی گرفته تا شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری، فرمانداری، استانداری و نماینده مجلس - باید دغدغه حفظ این اثر ملی را داشته باشند تا ایلام نیز دارای یک اثر ثبت جهانی گردد.

  • راه نزدیک شدن به ثبت جهانی

سنایی نژاد می گوید: شهر تاریخی سیمره از سال 82 که به عنوان پایگاه میراثی شناخته شده تاکنون هیچ اعتباری از استان دریافت نکرده و تنها از اعتبارات ملی و آن هم ناچیز بهره مند شده است. وی ادامه می دهد: این شهر تاریخی را که 60 هکتار عرصه مصوب دارد، بدون تخصیص اعتبار، نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین آلات و... با پیش پا افتاده ترین ابزارها و امکانات نمی توان اداره و نگهداری کرد.

مدیر پایگاه ملی سیمره با اشاره به این که عرصه این شهر تاریخی مسائل فراوانی دارد، اظهار می نماید: این شهر تاریخی باید محصور و رفت و آمد در آن کنترل گردد. وی می افزاید: همچنین زراعت و توسعه زمین های کشاورزی داخل عرصه و حریم آن موجب تخریبش می گردد. بنابراین املاک و خانه های روستاهای رشنو و بهمن آباد باید خریداری و تملک و مسائلشان حل گردد. سنایی نژاد با اشاره به این که این شهر تاریخی قابلیت ثبت جهانی را دارد، می گوید: باید اول مسائل و موانع سر راه این اثر ارزشمند برداشته گردد تا بتوان برای ثبت جهانی آن اقدام کرد.

  • انجام 9 فصل کاوش

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دره شهر نیز در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ورزشی چلسی اظهار می نماید: شهر تاریخی سیمره بزرگ ترین محوطه تاریخی استان ایلام است و 200 هکتار وسعت دارد. مجتبی فرهادی می گوید: قدمت این شهر، طبق مطالعات و کاوش های صورت گرفته، مربوط به قرون اولیه اسلامی است. این شهر تاریخی جزو نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در فهرست آثار ملی به شمار می رود. وی ادامه می دهد: این شهر تاریخی بر اثر وقوع زلزله در سال 334 هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شد و تاکنون 9 فصل کاوش باستان شناسی در آن صورت گرفته است.

  • ساخت راه دسترسی

فرهادی می گوید: گچبری ها، خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشیه شهر از جمله مکان هایی هستند که در کاوش های این شهر کشف شده اند. وی با اشاره به این که هر سال اعتباراتی برای مرمت و ساماندهی شهر تاریخی سیمره هزینه می گردد، می افزاید: امسال یک میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی شهرستان هزینه می گردد که یکی از مهم ترین آنها ساخت راه دسترسی به این شهر تاریخی است. به گفته فرهادی مطالعات پژوهشی، استحکام بخشی، پاک سازی و مسائل حفاظتی شهر تاریخی سیمره از مهم ترین اولویت های میراث فرهنگی در امسال هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "سیمره در انتظار جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمره در انتظار جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید