آسیب های تور های فاقد مجوز و قیمت گذاری نامناسب بر صنعت گردشگری

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، یکشنبه هشتم شهریورماه، در حدود ساعت 17:30 با حضور 25-30 نفر از فعالان صنعت گردشگری (حوزه تورهای داخلی و طبیعتگردی)، جلسه ای پیرو آسیب های اجرای تور فاقد مجوز و قیمت گذاری نامناسب در صنعت گردشگری در موسسه آوای ارسباران برگزار گردید. در این جلسه مدیرعامل آوای ارسباران آقای علی شادلو، آقای کریم شادفر مدیرعامل شرکت خبرنگاران و دیگر حاضرین در خصوص این معضلات صحبت کردند.

آسیب های تور های فاقد مجوز و قیمت گذاری نامناسب بر صنعت گردشگری

در ابتدا آقای علی شادلو، مدیرعامل موسسه آوای ارسباران ضمن خوش آمد گویی به میهمانان، هدف از تشکیل چنین جلساتی را در موسسه ارسباران، داشتن دغدغه گردشگری و یاری به حل معضلات طبیعت گردی مطرح کردند.

جلسه پس از معارفه تمام دوستان که متشکل از طیف های مختلف صنعت گردشگری ازجمله راهنمایان، کانتر ها، مؤسسان آژانس ها و مجریان تور بودند به طور کارگاهی آغاز شد.

کریم شادفر، مدیرعامل آژانس آریاناسیر وبلاگ ورزشی چلسی سرفصل های مرتبط و معضلات را با پاورپوینت مطرح کردند و ادامه جلسه پیرو همین صحبت ها و به صورت بحث آزاد و گفتگو دنبال شد.

مدیر عامل وبلاگ ورزشی چلسی با بیان اینکه گردشگری در همه جای جهان به عنوان یک صنعت شناخته شده است صحبت های خود را آغاز کردند. ایشان برای هر صنعت، متولیان و ارگان هایی را معرفی کردند که آنها وظیفه حمایت و بازخواست مشاغل صنف خود را دارا هستند.

وی با بیان اینکه نظارت بر مشاغل خدماتی بسیار دشوارتر از شغل های دیگر است، نقدی بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد کردند که این سازمان در بسیاری از موارد از فعالان گردشگری حمایت نمی نماید.

مدیرعامل ارسباران با تائید حرف های ایشان ادامه دادند که فعالان گردشگری احتیاج به حمایت بیشتر متولیان دارند، هرچند سازمان میراث فرهنگی نیز به نوبه خود گرفتاری ها(عدم تخصیص بودجه کافی) و اولویتهای متعددی دارد که شاید به ان دلایل فرصت کافی برای این بخش از فعالیتهای خویش ندارد.

کریم شادفر اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به برگزاری تور می نمایند را در دسته بندی های زیر تقسیم کرد:

  1. آژانس های مسافرتی (باهدف کسب درامد بلندمدت و گاهی کوتاه مدت)
  2. گروه های فاقد مجوز شخصی یا شرکت های کوچک
  3. کاروان های زیارتی
  4. تورهای زیارتی و سیاحتی خانوادگی
  5. هیئت ها، حسینیه ها و مساجد
  6. واحدهای منابع انسانی ارگان ها و سازمان ها
  7. واحدهای فرهنگی شهرداری = سرای محله
  8. گروه های کوهنوردی
  9. و...

و در ادامه با بیان اینکه گردشگری هر صنعت است و باید سودده باشد، افزود: هدف شرکت های گردشگری: غالباً کسب عایدی از جاذبه های توریستی برای بلندمدت است و تمام کوشش خود را جهت حفاظت از این منابع انجام می دهند زیرا عایدی آن ها از این راه تأمین می گردد.

کریم شادفر با بیان اینکه تورهای فاقد مجوز، به هر طریق ممکن می خواهند کسب عایدی داشته باشند، عدم رعایت اصول و موازین گردشگری در بسیاری از زوایا، بدنام کردن تورهای آژانس های مجوز دار، تخریب زنجیره تأمین نمایندگان (جوامع محلی، اقامت گاه ها، وسایل ایاب و ذهاب)، بدبین کردن مردم به تورها، تغییر در ذائقه مسافران و گردشگران و تخریب محیط زیست را از نتایج این گونه فعالیت ها برشمرد.

وی بعلاوه متذکر شد که همه فعالانی که دارای مجوز نیستند باعث تخریب نیستند و تمام آژانس های مجوزدار نیز همه این موارد را رعایت نمی نمایند.

مدیرعامل وبلاگ ورزشی چلسی بعلاوه گفت: گروه هایی که تحت هر عنوان و بدون آنکه آموزشی دیده باشند اقدام به اجرای تور می نمایند، ظرفیت تحمل یک سایت گردشگری را در نظر نمی گیرند و تنها به فکر سود کوتاه مدت خویش هستند. این امیر باعث می گردد که بسیاری از سایت های طبیعی به سرعت تخریب شوند و این به ضرر مؤسساتی است که از اجرای تور کسب درامد می نمایند.

در نهایت ایشان اشاره کردند که اصلی ترین متضرر معضل یاد شده دو گروه ذیل هستند:

1ـ شرکت های گردشگری دارای مجوز نوپا (قاعدتا شرکتهای قدیمی از این معضل آسیب بسیار کمتری خواهند دید)

2ـ محیط زیست و جاذبه های ایران

این فعال گردشگری در خصوص قسمت دوم بحث های خود که مربوط به قیمت گذاری و آسیب های مقرون به صرفه فروشی بود این چنین بحث خود را ادامه داد: برای محاسبه هزینه یک پکیج گردشگری فاکتورهای مختلفی وجود دارد اما گروه ها و افرادی که مستقل تور اجرا می نمایند حداقل سه فاکتور هزینه سربار شرکت، هزینه سرشکن عوامل اجرایی تور و مالیات های قانونی را محاسبه نمی نمایند، لذا براحتی با قیمت پایین تر به رقابت با شرکتهای قانونی می پردازند. وی دلایلی را که می توان قیمت های تور را کاهش داد چنین برشمرد:

  1. عدم پرداخت پول و دستمزد هر یک از خدمات زنجیره تأمین
  2. استفاده از خدمات فاقد کیفیت: وسایل نقلیه قدیمی، اقامت بی کیفیت، تورلیدر فاقد کارت و...
  3. کاهش قیمت برای حربه های تبلیغاتی و بازاریابی: (اختصاص بخشی از سود و یا هزینه کردن برای تبلیغ برند)
  4. استفاده از امکانات دولتی
  5. استفاده از امکانات شخصی و عدم محاسبه هزینه مربوطه (خودرو شخصی، دستمزد شخص تورلیدر، چادر رایگان و...)

شادفر نتایج این گونه پکیج بستن را مشابه با آسیب هایی دانست که گروه های فاقد مجوز به وجود می آورند و در خصوص اینکه آیا راه چارهی برای معضلات بیان شده هست یا خیر صحبت های خود را با ارائه 7 راه چاره به توضیح زیر خاتمه داد و افزود که این راه چاره ها می تواند بیشتر گردد و باقی دست اندرکاران نیز پیشنهاد های خود را ارائه دهند و به این فهرست اضافه نمایند:

  1. تدوین قوانین حمایتی از شرکت های کارآفرین فعال به وسیله سازمان میراث فرهنگی
  2. در اختیار گرفتن ابزار اجرای قوانین فوق به وسیله ارگان های زیربط
  3. آموزش صحیح و فرهنگ سازی به وسیله ابزارهای موجود دولتی (تلویزیون، رادیو و...)
  4. آموزش به تورلیدرهایی که دوره تورلیدری می گذرانند در خصوص قوانین تدوین شده
  5. حمایت دوجانبه تورلیدر و آژانس از یکدیگر
  6. آموزش دوره ای و بازآموزی مدیران و مدیران فنی آژانس ها
  7. نظارت جدی تر بر عملکرد آژانس های دارای مجوز

در ادامه صحبت ها، آقای شادفر افزودند با همه این توضیحات هر شرکت و یا گروهی مجاز است که محصول خدماتی خود را مقرون به صرفه بفروشد و صرفا به قیمت پایین پکیج مربوطه نباید و نمی توان اعتراضی داشت. چرا که بازار هدف و مشتریان از یک سو و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی دیگر قیمت پکیج را معین می نمایند.

پیرامون این صحبت ها که حدود 45 دقیقه طول کشید دیگر اعضاء، آغاز به بحث، گفتمان و اظهارنظر کردند و برخی نیز راه چاره هایی ارائه دادند.

یکی از اعضا با بیان اینکه آژانس ها در اجرای خودسرانه برخی لیدرها مقصرند گفت: به دلیل اینکه خیلی از آژانس ها حق و حقوق راهنمایان را نمی دهند و آن ها را به دردسر می اندازند، برخی از راهنمایان خود اقدام به اجرای تور می نمایند.

یکی دیگر از راهنمایان بیان داشت که این معضلات قابل حل نیستند زیرا تمامی زنجیره تأمین نمایندگان ازجمله صاحبان اقامتگاه های محلی و رانندگان نیز باید حضور یابند تا به نتایج جامع تری برسیم.

مدیرعامل ارسباران در خصوص اینکه نباید امید خود را از دست دهیم و همیشه دست از کوشش برنداریم گفت: اینکه ما بگوییم این مباحث بی فایده است و از جای دیگری این مسائل باید حل گردد اشتباه است. ما باید از خودمان آغاز کنیم و هرگز تسلیم شرایط موجود نشویم.

یکی از مؤسسان شرکت گردشگری نیز در ادامه بحث افزود: که همه مسائل از شرکت های کوچک نیست و بسیاری پیش آمده که آژانس های بزرگ مجری تور، هزینه های گزافی در خصوص تأمین نمایندگان پرداخت می نمایند و این امر، کار را برای شرکت های کوچک تر که دارای مجوز هم هستند سخت می نماید.

یکی دیگر از فعالان گردشگری با بیان اینکه مقرون به صرفه فروشی، وفاداری مشتری را در پی ندارد افزود: ما نباید نگران مقرون به صرفه فروش ها باشیم زیرا کالای بی کیفیت هیچ گاه وفاداری مشتریان را به همراه ندارد و این گروه ها خودبه خود حذف می شوند.

در این میان بحث استانداردسازی تورها نظارت و بازرسی در سازمان میراث فرهنگی در امور گردشگری به خصوص در فضای مجازی که هیچ کنترلی بر روی آن نیست به عنوان یک پیشنهاد مطرح شد و احتیاج به حضور سازمان متولی بیش از پیش احساس شد.

در ادامه علی شادلو با جهت دهی به بحث ها و بعلاوه مدیریت مباحث، پیشنهاد های دیگر دوستان را یادداشت کرد و با جمع بندی مباحث، از حضور همه دوستداران و دلسوزان این صنعت قدردانی کرد و افزود ما هیچ گاه دست از کوشش برنمی داریم و به سهم خود و در حد توان، تمام نیروی خود را به کار می بریم که گردشگری به جایگاه واقعی خود برسد.

در ادامه با شیرینی و شربت از میهمانان پذیرایی شد و با امید به جلسات و مباحث بعدی از یکدیگر خداحافظی کردند.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ ورزشی چلسی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "آسیب های تور های فاقد مجوز و قیمت گذاری نامناسب بر صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های تور های فاقد مجوز و قیمت گذاری نامناسب بر صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید