فناوری های که سال قبل چشم جهان را خیره کردند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، دنیا هر روزه شاهد پیشرفت های شگرفی در زمینه فناوری های مختلف است و صاحبان این فناوری ها در دسته بندی های متفاوت و در نمایشگاه های مختلف، محصولات خود را در معرض دید عموم می گذارند و به دنیایان معرفی می نمایند. در این گزارش شاهد جذاب ترین فناوری های معرفی شده در سال گذشته خواهیم بود.

فناوری های که سال قبل چشم جهان را خیره کردند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، هر ساله نمایشگاه های فناوری در سراسر جهان برگزار می شوند که بعضی از آنها اعتبار بیشتری دارند و بیشتر در چشم هستند، چرا که شرکت های عظیم فناوری را به خود جذب می نمایند تا در کنار استارتاپ های نوپا از جدیدترین ابداعات خود رونمایی نمایند.

سال گذشته چه از جانب شرکت های مطرح چه از طرف استارتاپ های خلاق، در زمینه های مختلف نظیر خودروهای پرنده، فناوری های دیجیتال، فناوری های مبتنی بر سلامت، فناوری های خودرو و فناوری های داغ این روزها مانند گوشی های هوشمند و واقعیت مجازی و افزوده شاهد فناوری های مبدعانه و جذابی بودیم که به معرفی آنها می پردازیم.

در اینجا به معرفی برترین و جالب ترین فناوری هایی می پردازیم که سال گذشته توجهات را به خود جلب نموده و مورد تحسین قرار گرفتند:

تاکسی پرنده هیوندای و اوبر

دو شرکت هیوندای و اوبر از تاکسی پرنده ای که محصول همکاری آنها است، رونمایی کردند.

تاکسی پرنده اوبر(Uber)، گامی دیگر به واقعیت نزدیک شده است. اوبر و هیوندای(Hyundai) در نمایشگاه CES 2020، از تاکسی پرنده ای رونمایی کرد که پیشتر در خصوص آن صحبت شده بود. این تاکسی پرنده موسوم به اس- ای1(S-A1) قرار است نهایتا در سفرهای اوبر مورد استفاده قرار بگیرد. این تاکسی هوایی تمام الکتریک می تواند به صورت عمودی از زمین بلند گردد و فرود بیاید و تا چهار مسافر را نیز در هر سفر جابه جا کند. سرعت حرکت تاکسی پرنده در هر سفر، به 290 کیلومتر بر ساعت می رسد و می تواند تا 96 کیلوکتر را طی کند. اگرچه نخستین نمونه این تاکسی پرنده فعلا با یک خلبان به نمایش درآمده اما نهایتا قرار است یک وسیله نقلیه خودران باشد.

تبلت مخصوص نابینایان

یکی از نوآوری های رونمایی شده برای افراد نابینا و کم بینا در سال گذشته یک تبلت ساخته شرکت PCT به نام Tactile Pro Braille است. این تبلت به افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، اجازه می دهد تا از این فناوری به روشی استفاده نمایند که هرگز قبل از این امکان پذیر نبوده است.

در اصل، این دستگاه شامل یک صفحه کلید و صفحه نمایش بریل است که به وسیله بلوتوث با دستگاه های هوشمند ارتباط برقرار می نماید. این یاری می نماید تا افراد با اختلال بینایی مانند سایر افراد به اطلاعات دسترسی پیدا نمایند. این تبلت همچنین با زبان های مختلف کار می نماید و همه را به بریل ترجمه می نماید. کاربر دارای اختلال بینایی نیز می تواند به خط بریل تایپ کند و این تبلت، نوشته وی را به زبان مورد نظر وی ترجمه می نماید.

توپ رباتیک سامسونگ

شرکت نامی سامسونگ نیز سال گذشته از ربات هوشمند خود موسوم به بالی(Ballie) رونمایی کرد. این ربات هوشمند نه تنها قادر به یاری به کاربران در انجام امور خانه است بلکه می تواند از خانه آنها نیز محافظت کند. این ربات که ظاهری همانند توپ تنیس دارد می تواند یار بسیار خوبی برای کاربران باشد و همواره به آنها در کار خانه یاری کند.

کنترل دست مصنوعی با ذهن

شرکت BrainCo اخیرا پیروز به توسعه دست مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی شده است که می تواند توسط ذهن کاربر کنترل گردد. این شرکت از دست مصنوعی خود در سال گذشته رونمایی کرد که کاربران را قادر می سازد تا آن را با ذهن خود حرکت دهند.

به گفته مکس نیولون(Max Newlon) رئیس شرکت BrainCo ، این دست به یاری درک و تفسیر امواج مغزی و سیگنال های عضلانی، می تواند حرکات دست واقعی را برای افراد دارای نقص عضو، شبیه سازی کند بنابراین این دست مصنوعی می تواند دریابد کاربر در هر لحظه چه قصدی دارد و سپس کار آنها را تشخیص داده و آن حرکت را در همان لحظه انجام می دهد.

این دست به پنج تا 10 دقیقه زمان احتیاج دارد تا بتواند شش حرکت مختلف را شبیه سازی کند. قیمت این دست مصنوعی 60 هزار دلار است. البته این شرکت هم اکنون در حال انتظار برای دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است. پس از دریافته تاییدیه این شرکت عرضه این محصول را آغاز خواهد نمود.

آفتاب گیر هوشمند خودرو

شرکت بوش یک آفتاب گیر جدید برای خودرو طراحی نموده است که با اینکه با استفاده از فناوری تشخیص چهره جلوی تابش مستقیم نور خورشید را به چشمان راننده می گیرد، اما دید او را مسدود نمی نماید. شرکت بوش(Bosch) پیروز به طراحی آفتاب گیر فوق العاده پیشرفته خودرو شده است که هم می تواند جلوی تابش آفتاب به چشم راننده را بگیرد و هم مانع از دید وی نگردد. این آفتاب گیر موسوم به آفتاب گیر مجازی(Virtual Visor) از یک پنل ال سی دی شفاف و یک دوربین رو در روی راننده ساخته شده است که از نرم افزار تشخیص چهره و ردیابی چهره توسط هوش مصنوعی برای معین تابش خورشید روی چهره راننده استفاده می نماید. این آفتاب گیر با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، دید راننده را تجزیه و تحلیل می نماید و سپس با استفاده از فناوری کریستال مایع بخشی از این آفتاب گیر را که نور خورشید به وسیله آن به چشم راننده می تابد، تاریک می نماید. در حالی که بقیه صفحه نمایش همچنان شفاف باقی می ماند و مانند آفتاب گیرهای سنتی میدان دید راننده را محدود نمی نماید.

کنترل تلویزیون با مغز

شرکت NextMind اخیرا پیروز به توسعه یک هدست شده است که کاربران توسط آن می توانند تنها با تمرکز، کانال تلویزیون و یا شخیصت بازی های ویدیویی خود را تغییر دهند.

یکی از فناوری های در حال افزایش و رونق در سال گذشته، هدست هایی با فناوری رابط مغز و رایانه بودند که طی آن هدست ها مجهز به حسگرهایی هستند که می توانند بر فعالیت های الکتریکی مغز کاربران نظارت داشته و آن را اندازه گیری نمایند.

واسط مغز و رایانه از مجموعه ای از سنسورها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می گردد که فعالیت مغزی فرد را مستقیماً به یک سری سیگنال های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می نماید.

شرکت فناوری فرانسوی NextMind یک هدست مجهز به بلوتوث 399 دلاری توسعه داده است که می تواند به عنوان جایگزینی برای کنترل از راه دور یا گیم پدهای ویدیویی استفاده گردد و به کاربران این امکان را می دهد تا کانال ها یا شخصیت های یک بازی واقعیت مجازی را به سادگی و با تمرکز روی یک شیء روی صفحه، تغییر دهند. هدست مذکور از هشت الکترود برای نظارت بر قشر بینایی کاربر استفاده می نماید.

این شرکت اعلام نموده اکنون در حال همکاری با شرکت های سازنده تلویزیون و بازی های ویدیویی و شرکت های خودروسازی است تا این فناوری را در این سیستم ها نیز تعبیه کند که اگر این اتفاق رخ دهد بسیار جالب خواهد شد چرا که برای مثال رانندگان تنها با تمرکز می توانند دمای خودرو و یا صدای موزیک را تغییر دهند.

پهپاد دوربین دار ضدآب

شرکت PowerVision نیز سال گذشته از پهپاد دوربین دار خود موسوم به PowerEgg X رونمایی کرد.

پهپاد مذکور مجهز به سه دوربین است که دوربین مرکزی آن دوربینی با وضوح 4k است و دو دوربین دیگر نیز شامل یک دوربین سلفی tabletop و یک دوربین دستی هستند.

از نکات جالب این پهپاد می توان به ضد آب بودن آن اشاره نمود که این موضوع آن را قادر به پرواز در باران نیز می سازد.

به گفته این شرکت، پهپاد مذکور می تواند تا بیش از 30 دقیقه پرواز کند و سیستم آن به گونه ای است که به هیچ عنوان با موانع برخورد نخواهد نمود.

دوربین های این پهپاد به دلیل وجود سه گیم بال مکانیکی بسیار محکم هستند و بنابراین هنگام تصویر برداری هیچ اشکالی به وجود نخواهد آمد. قیمت این پهپاد 899 دلار خواهد بود.

چراغ مطالعه هوشمند

شرکت فرانسوی Lexilife یک چراغ هوشمند 549 پوندی توسعه داده است که می تواند مشکل خوانش پریشی در بچه ها را تا حدی کاهش داده و درمان کند.

این شرکت فرانسوی از چراغ مطالعه نوین خود که اختلال خوانش پریشی را درمان می نماید، رونمایی کرد.

سال 2017 پژوهشگران اظهار نموده بودند این بیماری توسط اختلال در الگوی سلول های چشم ایجاد می گردد.

چراغ مطالعه ای که این شرکت توسعه داده Lexilight نام دارد و پالس های نور را به گونه ای تنظیم شده منتشر می نماید و به کاربر اجازه می دهد متون را راحت تر و بهتر بخواند.

به گفته این شرکت چراغ مطالعه مذکور در 90 درصد موارد سبب درمان این اختلال افراد شده است.

گهواره پیشرفته

شرکت 4moms نیز سال گذشته از یک گهواره خواب کودک رونمایی کرد که شبیه ساز نوازش کودک توسط والدین به هنگام خواب است.

این گهواره که mamaRoo نام دارد، در نگاه اول ساده به نظر می رسد ولی پس از مدتی آغاز به تکان خوردن می نماید. زمانی که سبد این گهواره به آرامی به بالا و پایین و پهلوها حرکت می نماید، پایه آن ثابت باقی می ماند. معمولا پنج نوع الگوی مختلف برای تکان دادن بچه ها هنگام خواب وجود دارد که شامل ماشین سواری، کانگورویی، تکان روی پا، تکان گهواره ای و تکان در دستان وجود دارد که این گهواره تمام آنها را شبیه سازی می نماید و هر کدام از آنها دارای پنج سرعت مختلف هستند و در کل 25 حالت تنظیم مختلف دارد.

بازوهای رباتیک سامسونگ در آشپزخانه

یکی دیگر از ابداعات شرکت سامسونگ در سال گذشته، دو بازوی رباتیک بود که می توانند نقش یک سرآشپز را بر عهده بگیرند. بهترین نمونه برای نشان دادن رویکرد سامسونگ در حوزه فناوری رباتیک، محصولی موسوم به بات شف(Bot Chef) است که بازوهای رباتیکی را برای یاری به کاربر به آشپزخانه اضافه می نماید. بات شف که در نمایشگاه فناوری CES 2020 رونمایی شد، بازوهای رباتیکی را شامل می گردد که می توانند کارهای مربوط به آشپزی را انجام دهند و به کاربر در پختن غذا یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فناوری های که سال قبل چشم جهان را خیره کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های که سال قبل چشم جهان را خیره کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید