ناکامی سعودی ها در حمایت از منابع نفتی، تزلزل اقتصاد عربستان

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، شکست و تحقیر عربستان در حفظ و حمایت از تاسیسات نفتی خود با وجود هزینه های نظامی زیاد٬ پیامدهای مالی گسترده ای در این کشور به همراه دارد.

ناکامی سعودی ها در حمایت از منابع نفتی، تزلزل اقتصاد عربستان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ورزشی چلسی به نقل از پایگاه خبری خلیج آنلاین طبق اظهارات مطبوعاتی شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان وزیر انرژی عربستان٬ حملات اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور٬ منجر به توقف فراوری 5.7 میلیون بشکه روغن خام٬ حدود دو میلیارد فوت مکعب گاز٬ 1.3 میلیارد فوت گاز خشک٬ 500 میلیون فوت گاز اتان و نیم میلیون بشکه میعانات گازی شده است.

سه شنبه گذشته٬ وزیر انرژی عربستان پس از اینکه ریاض پیروز شد تا نیمی از حجم فراوریات خود را که در اثر حملات ضد آرامکو دچار خسارت شده بود بازگرداند٬ اظهارکرد که فراوری نفت این کشور در خلال دوهفته به سطح طبیعی خود خواهد رسید.

وی همچنین اشاره نمود که حدود نیمی از فراوریات پس از گذشت سه روز از حمله ها به میزان 2.85 میلیون بشکه از سرگرفته شده است.

یادآوری می گردد که اقتصاد عربستان سعودی که طی سال های اخیر با مسائل زیادی روبه رو شده٬ از خلال این حملات آسیب زیادی دیده و کاملا متزلزل شده است.

البته ریاض خسارت های واقعی و مستقیم آتش سوزی هایی که طی این حملات رخ داد و نیز هزینه خاموش کردن آن ها را اعلام ننموده است؛ اما میزان خسارت هایی که منجر به اختلال در فراوری نیمی از نفت خام این کشور شد٬ با محاسبه قیمت فراوری متوقف شده قابل تخمین است.

ناکامی بزرگترین خریدار اسلحه در برابر سلاح های ساده

به راحتی نمی توان از این حملات که اقتصاد عربستان را به آسانی دچار تزلزل کرد گذشت. این کشور با وجود اینکه سالانه مبالغ زیادی را در معاملات اسلحه هزینه می نماید؛ قادر نیست تا از تاسیسات حساس و حیاتی خود حمایت نموده و جلوی حملات انصارالله را پس از 5 سال از گذشت تجاوزات خود در یمن بگیرد.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد در مارس گذشته گزارشی در مورد تسلیحات در خاورمیانه منتشر کرد. در این گزارش آمده که فروش اسلحه به منطقه در خلال 5 سال گذشته حدود 87 درصد افزایش یافته و درحال حاضر یک سوم تجارت دنیای را به خود اختصاص داده است.

گزارش مذکور اشاره می نماید که عربستان سعودی بین سال های 2014 و 2018 به بزرگترین وارد کننده سلاح در دنیا تبدیل شد.

همچنین طبق اطلاعات این گزارش٬ سعودی ها خرید اسلحه را در 5 سال گذشته تا 192 درصد افزایش داده و از هند که بزرگترین واردکننده سلاح های سنتی به شمار می رود٬ پیشی گرفته است.

همچنین تقاضای عربستان برای تجهیزات نظامی در سال 2015 از کل واردات اتحادیه اروپا در همین سال بیشتر بود.

سایت میدل ایست آی به نقل از پیتر وایزمن محقق موسسه استکهلم نوشت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی٬هواپیماها و خودروهای نظامی به عربستان می فروشند تا در جنگ یمن از آنها استفاده کند.

بودجه نظامی عربستان در سال 2019 حدود 50.9 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

مصطفی عبدالسلام نویسنده و کارشناس امور مالی معتقد است که پیروزیت یمنی ها در حمله اخیرشان ضد تاسیسات نفتی بقیق و خریص٬ سوالات زیادی پیرامون عدم توانایی سعودی ها در حمایت از بخش نفتی آن به وجود آورده است.

عبدالسلام اضافه می نماید که باوجود هزینه 67.6 میلیارد دلاری عربستان برای خرید اسلحه در سال 2018 و بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد٬ زرادخانه بزرگ عربستان از اسلحه و رادارها و سامانه های هشدار و کنترل اولیه٬ در رهگیری حمله های مستمر انصارالله ضد تاسیسات نفتی این کشور ناکام ماند.

وی ادامه داد که چگونه هواپیماهای یمنی در امنیت کامل می توانند وارد آسمان عربستان شده و عمق شرکت آرامکو را که بزرگترین شرکت فراوریکننده نفت دنیا بوده و حکم مرغ تخم طلا را برای سعودی ها دارد٬ مورد هدف قرار دهد.

پیامدهای مالی

مصطفی عبدالسلام نویسنده و کارشناس مالی تصریح می نماید که این ضربه دردناک انصارالله به بخش نفتی عربستان٬ تاثیرات خطرناکی بر اقتصاد این کشور می گذارد.

وی اشاره نمود که این تاثیرات فورا در سقوط قابل توجه بورس عربستان در یکشنبه گذشته خود را نشان داد. این نویسنده خاطرنشان می نماید که اگر حمایت های نهادها و صندوق های دولتی نبود٬ با توقف و نابودی فراوری نفت٬ بورس آن نابود می شد.

عبدالسلام افزود که این حمله ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ثابت کرد که عربستان قادر به حمایت از تاسیسات نفتی خود که مهم ترین بخش اقتصاد و شریان اصلی منابع ارزی به شمار می رود٬ نیست.

وی پیش بینی کرد که این حملات به سرعت ریاض را مجبور می نماید ذخایر عمومی بین المللی و ذخایر ارز خود را که به حدود 500 میلیارد دلار می رسد برای تامین اعتبارات و نیازهای دولت و نیز جنگ یمن از دست بدهد.

این کارشناس مالی افزود که کاهش فراوری نفت در عربستان٬ تاثیرقابل توجهی بر درآمد عمومی دولت گذاشته و به دنبال آن منجر به عمیق تر شدن کسری 35 میلیارد دلاری در بودجه امسال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ناکامی سعودی ها در حمایت از منابع نفتی، تزلزل اقتصاد عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناکامی سعودی ها در حمایت از منابع نفتی، تزلزل اقتصاد عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید