44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش چهارم)

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، شاید عکاسی در نگاه اول به 4 مرحله گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر محدود گردد. اما دنیای عکاسی مخصوصا عکاسی دیجیتال شامل هزاران ترفند، نکته و ظرافت است که آموختن آن ها احتیاج به سالها تجربه و آزمون و خطا دارد. اما گاهی پس از صحبتی کوتاه با فردی باتجربه، پند هایی دریافت می کنیم که سختی های زیادی را از پیش رویمان بر می دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا 44 ترفند ساده ولی استادانه را از باتجربه ترهای دنیای عکاسی بیاموزیم و عکاسی حرفه ای را برای خودمان ساده تر کنیم.

44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش چهارم)

مقاله مرتبط: 44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول) 44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم) 44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش سوم)

28. تن های میانی را شناسایی کنید

درحالی که نورسنجی با حالت الگو (Pattern, Evaluative یا Matrix) بر طبق بیشترین سطح صحنه کار می نماید، حالت منطقه ای یا نقطه ای (Spot یا Partial) بخشی خاصی را مدنظر قرار می دهد. این موضوع در صحنه های بسیار روشن یا بسیار تیره ارزش زیادی دارد چرا که می توانید نور سنجی را بر روی تن های میانه انجام دهید؛ برای مثال بر روی علف ها یا پیاده رو. مقاله مرتبط: دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش سوم:نوردهی صحیح)

29. کنتراست را محاسبه کنید

علاوه بر نورسنجی بر روی نقطه مورد نظر، با یاری حالت نور دهی نقطه ای می توانید کنتراست صحنه را تخمین بزنید. یک بار با این حالت نور سنجی را بر روی روشن ترین نقطه قرار دهید و یک بار بر روی تیره ترین سایه، تا متوجه شوید تفاوت کنتراست آ نها چند گام است. اگر این اندازه از بازه داینامیک دوربین شما بیشتر است، پس مجبور خواهید بود یا از دست دادن جزئیات در نقطه تیره و روشن را بپذیرید یا با حالت براکتینگ چند عکس بگیرید تا بعدا عکس را به صورت HDR درآورید. مقاله مرتبط: نوردهی بی عیب و نقص

30. با تکنیک HDR عکاسی کنید

برای محاسبه بازه نور برای عکاسی HDR، با یاری نورسنجی نقطه ای زمانی که بر روی حالت تقدم دیافراگم هستید، یک بار اندازه نور روشن ترین نقطه را به دست آورید و یک بار این کار را بر روی تیره ترین نقطه تکرار کنید. حالا بر روی حالت تمام دستی یاM بروید و بر طبق بازه نورسنجی که به دست آورده اید عکس های HDR خود را بگیرید (مترجم- اگر سه عکس می گیرید؛ اولی را برطبق نورسنجی نقاط روشن، دومی را بر طبق حد وسط و سومی با برطبق نورسنجی نقاط تیره تنظیم کنید). سرعت شاتر را هر بار برای هر عکس تغییر دهید.(مترجم- درعکاسی HDR سعی کنید نوردهی را با سرعت شاتر تغییر دهید). حالا عکس های شما می توانند به وسیله نرم افزارهایی از جمله Photomatix ادغام شوند. مقالات مرتبط: تفاوت ویرایش عکس های HDR در دوربین های DSLR و بدون آینه(بخش اول)

31. برای متعادل کردن نور از فیلتر ND استفاده کنید

شما می توانید با استفاده از فیلتر ND آسمان روشن را از نداشتن جزئیات به علت نور زیاد نجات داده و نور این منطقه ها را با سطح زمین در عکاسی منظره ها هماهنگ نمایید. بهتر است مجموعه ای از فیلتر های ND با درجه های مختلف را تهیه کنید تا برای هر نوع شرایط نوری آماده باشید. اگر این فیلتر را ندارید می توانید دوبار، یکی با نور آسمان و یکی با نور زمین عکاسی کنید و سپس آن دو عکس را در نرم افزار های ویرایش عکس تلفیق نمایید. مقاله مرتبط:

  • ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت چهارم)

32. از یک فیلتر ND قوی برای افزایش زمان نوردهی استفاده کنید

اگر می خواهید زمان نوردهی را افزایش دهید، می توانید از یک فیلتر ND با درجه بالا یاری بگیرید اما این فیلتر ها بعلاوه می توانند برای کنترل دیافراگم نیز استفاده شوند. یک فیلتر ND سه گامه می تواند به شما اجازه دهد، دیافراگم را سه گام باز تر کنید تا حتی در شرایط نور شدید نیز تصاویری با عمق میدان کم بگیرید. مقاله مرتبط:

  • 60 ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت هفتم)

33. از پلاریزه کننده ها استفاده کنید

غیر ممکن است بتوانید اثر فیلتر پلاریزه را به صورت دیجیتال به دست بیاورید. همین موضوع این فیلتر را به انتخاب شماره 1 برای عکاسی در محیط های بیرونی جهت خنثی کردن بازتاب های مزاحم و شدت نور آسمان تبدیل می نماید. برای قیمتش خساست نکنید چرا که به قیمت کیفیت عکستان تمام می گردد!

34.سیاه و سفید: در دوربین یا روی رایانه؟

سعی کنید همواره به صورت رنگی عکاسی کنید مگر این که مطمئن باشید می خواهید آن عکس را به صورت سیاه و سفید مستقیما از کارت حافظه دوربین چاپ کنید. برترین کار برای عکاسی سیاه و سفید این است که اول عکس را رنگی بگیرید سپس در نرم افزار های ویرایش آن را به حالت تک رنگ یا Monochrome درآورید چرا که با این کار کنترل بسیار بالاتری بر روی عکس خواهید داشت. اگر می خواهید مستقیما بر روی JPEG سیاه و سفید عکس بگیرید، فیلتر های رنگی قرمز، نارنجی و زرد را از قلم نیاندازید چرا که فضای دراماتیک تری به ابر و آسمان خسته کننده می دهند. بعلاوه فیلتر نارنجی در عکاسی سیاه و سفید پرتره، لکه ها و جوش های صورت را کاهش می دهد.

35. از تراز سفیدی پیش-تنظیم استفاده کنید

در زمان عکاسی JPEG حتما باید رنگ های مناسب را در زمان عکاسی به دست آورید چرا که این فایل در خود دوربین فرآوری می گردد. پس از حالت های پیش فرض تراز سفیدی؛ از جمله ابری، سایه، آفتاب و ... استفاده نمایید و زیاد به حالت اتوماتیک اتکا نکنید. با وجود اینکه حالت اتوماتیک در تراز سفیدی کمی غیرحرفه ای به نظر می رسد، علتی ندارد بر روی فایل RAW چیزی غیر از آن را انتخاب کنید، زیرا می توانید آن را در زمان ویرایش عکس تغییر دهید. مقاله مرتبط: دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش دوم: کاوشی در دوربین)

36. حالت براکت تراز سفیدی را بشناسید

اگر بر روی JPEG عکاسی می کنید، در صورت وجود حالت براکت تراز سفیدی در دوربینتان، آن را امتحان کنید. فایل های JPEG حجم کمی را از کارت حافظه شما می گیرند ولی با براکت تراز سفیدی، در ساعت ها وقتی که در پشت رایانه مجبورید برای تصحیح کمی پخش رنگ صرف کنید، صرفه جویی می گردد. با وبلاگ ورزشی چلسی در بخش پایانی از این سری مقالات نیز همراه باشید. منبع: Digital Camera World عکس کاور: Luke Tscharke

منبع: کجارو

به "44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش چهارم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش چهارم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید