بافت نخستین پارچه زربفت خراسان عظیم در تربت &zwnjحیدریه

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از بافت نخستین پارچه زری بافی خراسان عظیم در روستای ملی بسک تربت حیدریه اطلاع داد.

بافت نخستین پارچه زربفت خراسان عظیم در تربت &zwnjحیدریه

علی محمدی اضافه کرد: بعد از ثبت ملی روستای بسک و با هدف تکمیل زنجیره فراوری تا مصرف و جلوگیری از خام فروشی نخ ابریشم احیا، آموزش و فراوری صنایع وابسته به آن ازجمله ابریشم بافی، زری بافی، نوار بافی و سایر دست بافت های سنتی و هنری در دستور کار نهاده شد.

او ادامه داد: این اقدام برای بازگرداندن ارزش اضافه کرده و سودآوری این محصول استراتژیک شهرستان به مردم سخت کوش این منطقه انجام شد.

محمدی توضیح داد: در راستای تحقق این اهداف با همکاری معاونت صنایع دستی خراسان رضوی در تابستان 98 تعدادی از جوانان این روستا به تهران اعزام شدند و زیر نظر پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دوره زری بافی به صورت فشرده به آن ها آموزش داده شد.

او اضافه کرد: پس از انتها دوره آموزشی و استقرار دستگاه زری بافی در خانه صنایع دستی ابریشم بسک با همت هنرمندان جوان این رشته اولین پارچه زری بافی در پاییز 99 بافته شد.

محمدی گفت: با توجه به جذابیت بالای زری بافی و مراحل فراوری پارچه زربفت و اهمیت این رشته و نیز علاقه مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشم و گلابتون، ثبت جهانی این روستا می تواند به جذب فزاینده گردشگران یاری کند و این روستا به عنوان قطب جذب گردشگری خارجی در استان تبدیل شود.

او یادآور شد: پارچه زربفت که از دو محصول ابریشم و طلا تشکیل می شود و وجود هر 2 ماده اولیه در منطقه بایگ مزیت بسیار مناسبی برای مقرون به صرفه بودن فراوری این محصول در شهرستان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پیشینه و قدمت زری بافی در ایران به دوران قبل از اسلام بازمی شود و فن زری بافی در دوران صفویه به اوج خود رسید. برابر اطلاعات تاریخی پارچه های زری در ادوار مختلف تاریخی به قدری موردتوجه بوده که وقتی بازرگانان و تاجران به ایران سفر می کردند بهترین هدیه و سوغات، تهیه قطعه ای از پارچه زری ایران بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بافت نخستین پارچه زربفت خراسان عظیم در تربت &zwnjحیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت نخستین پارچه زربفت خراسان عظیم در تربت &zwnjحیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید