درمان گرفتگی بینی بچه ها

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، درمان احتقان یا گرفتگی بینی در بچه ها می تواند به رها شدن از انسداد بینی یاری کند. گرفتگی بینی چنانچه به وقت مناسب مورد رسیدگی قرار نگیرد، می تواند به مسائل خوابی، سردرد، مسائل شنوایی و غیره منجر گردد. در این

درمان گرفتگی بینی بچه ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

درمان احتقان یا گرفتگی بینی در بچه ها می تواند به رها شدن از انسداد بینی یاری کند. گرفتگی بینی چنانچه به وقت مناسب مورد رسیدگی قرار نگیرد، می تواند به مسائل خوابی، سردرد، مسائل شنوایی و غیره منجر شود. در این مورد در ادامه مطلب بخوانید...

احتقان بینی به علت التهاب غشاهای پوششی حفره های بینی و عروق خونی رخ می دهد. این التهاب منجر به انسداد مجاری بینی گشته و به اثبات رسیده که بچه ها را بسیار آزار می دهد. گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی معمولی راه و روش بدن در محافظت و درمان خود می باشد. بعلاوه می تواند به وسیله آلرژی های غذایی و یا آلرژن های (مواد حساسیت زا) محیط اطراف ایجاد شود.

گرفتگی بینی مشکل خیلی جدی و خطرناکی نیست، با این حال، نادیده گرفتن آن می تواند به مسائل دیگری مانند مسائل شنوایی، سردرد، دردهای خفیف صورت و غیره کشیده شود. انسداد بینی در بچه ها به میزان قابل توجهی می تواند به آشفتگی خواب، خروپف و سایر اختلالات خواب منجر شود. بچه های که دچار انسداد بینی ناشی از گشاد شدن بافتهای لنفاوی می باشند، مشاهده شده است که از اختلالات مزمن خواب، همراه با سطوح اکسیژن کاهش یافته و حتی نارسایی قلبی رنج می برند. به منظور جلوگیری از بروز تمام این عوارض شدید، درمان گرفتگی بینی بچه ها بسیار اهمیت دارد.

درمان های خانگی جهت گرفتگی بینی در بچه ها

درمان شماره 1: آب، خواب و استراحت فراوان

در طول احتقان بینی، اجازه دهید کودک استراحت و خواب زیادی داشته باشد. به فرزندتان میزان زیادی آب گرم، سوپ سبزیجات و آب میوه تازه دهید. بسیار اهمیت دارد که کودک خود را مجبور به مصرف میزان زیادی مایعات (بیشتر از معمول) در طول روز نمایید، تا مواد محرک در مجاری بینی تخلیه شوند. کودک ممکن است قادر به نوشیدن میزان زیادی مایعات به یکباره نباشد، بنابراین به طور مداوم مقادیر کوچک مایعات داغ را در طول روز به او بدهید. بدین ترتیب تراکم و گرفتگی ناشی از انسداد بینی هم تمیز خواهد شد. از دادن نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه به فرزند خود خودداری نمایید.

درمان شماره 2: فین کردن

به منظور پاکسازی بینی، از فرزند خود بخواهید به طور پی در پی فین نموده و بینی خود را تمیز کند. بچه ها خردسال ممکن است ندانند که چگونه این کار را انجام دهند. والدین بایستی طریقه این عمل را به آنها بیاموزند. آنها می توانند آن را به وسیله تقلید و کپی کردن از والدین یاد بگیرند. با این حال از آنها بخواهید به آرامی فین نمایند، به این علت که فین کردن با شدت زیاد می تواند موجب درد فراوانی شده و حتی منجر به خونریزی شود.

درمان شماره 3: مکش یاپوار بینی

برای بچه های که قادر به فین کردن نیستند، می توان پوار بینی را پیش از خواب و خوردن غذا استفاده کرد. با این حال این بادکش را به 6-4 مرتبه در روز محدود سازید. فرایند مکش بینی را می توان با استفاده از آب نمک تسهیل کرد. تنها چند قطره آب نمک را در هر سوراخ بینی چکانده و پیش از استفاده از پوار بینی 5 دقیقه صبر نمایید. آنگاه پوار را در سوراخ بینی نموده و سوراخ دیگر بینی را با انگشت تان بفشارید تا مسدود شود و این عمل را تا زمانی که احتیاج است تکرار کنید.

درمان شماره 4: رطوبت ساز و حمام آب گرم

افرادی که در شرایط آب و هوایی خشک زندگی می نمایند، می توانند از یک دستگاه بخور سرد استفاده نموده تا رطوبت هوا را افزایش دهند. بچه ها هم حساسیت بیشتری نسبت به خشکی هوا داشته که این امر می تواند ترشحات بینی کودک را خشک نماید. در نتیجه فکر خوبی خواهد بود که دستگاه بخوری تهیه کنید که بخار سرد در هوا منتشر سازد. این کار خصوصاً برای خردسالان مفید می باشد. گرفتن دوش یا حمام آب گرم هم جهت فروکش نمودن گرفتگی بینی بچه ها مفید خواهد بود، و از این طریق ناراحتی کودک از بین می رود. با این حال حتماً دمای آب را پیش از قرار دادن کودک خود در آن چک کنید.

درمان شماره 5: پاک نمودن مخاط

یکی از متداول ترین درمان های گرفتگی بینی که متخصصان اطفال به شدت مخالف انجام آن می باشند، فرو کردن گوش پاک کن در سوراخ های بینی کودک است. گوش پاک کن خاصیتی دارد که انسداد بینی را بیش از پیش به درون سوراخ های بینی می راند. بجای آن توصیه می شود، مخاط را با دستمال از نوک بینی پاک نمایید. علاوه بر آن هنگامی که اطلاعی از نوع گرفتگی که موجب احتقان بینی شده است، ندارید، برترین کار استفاده نکردن از گوش پاک کن برای این منظور است.

درمان شماره6: تغذیه با شیر مادر

درمان ساده ای که جهت برطرف احتقان بینی نوزادان می توان بکار برد، تا آنجا که امکان دارد تغذیه نوزاد با شیر مادر است. دادن شیر مادر به نوزاد نه تنها مجاری ملتهب شده بینی را آرام می سازد، بلکه به نرم و سست شدن مخاط خشک شده که مجاری بینی را مسدود ساخته اند، هم یاری می نماید. چنانچه تغذیه کودک با شیر مادر سخت باشد، این کار را با استفاده از محلول پدیالیت (Pedialyte) (محلول الکترولیتی خوراکی فراوری شده به وسیله آزمایشگاه ابوت، جهت جایگزین سازی مایعات و مواد معدنی از دست رفته) تکمیل نمایید. پدیالیت از کم شدن آب بدن کودک ممانعت نموده و بعلاوه بلع آن آسان تر است.

درمان شماره 7: خوابیدن به حالت دراز نکشیده

اغلب پدر و مادرها متوجه می شوند که احتقان بینی کودکشان به هنگام دراز کشیدن او، شدیدتر می شود، اما هنگامی که کودک به حالت راست می نشیند به نظر می رسد که این احتقان بهتر می شود. این بدان علت است که احتقان در حالت دراز کشیده بدتر می شود و در حالت نشسته یا ایستاده، راه های هوایی جهت عمل تنفس باز می شوند. سر کودک را در حین خواب بالا نگاه دارید و یا به گونه ای دیگر، اجازه دهید کودک در جایگاه ماشین بخوابد. بالا نگاه داشتن سر، از برگشت مواد زائد به درون گلو ممانعت نموده و سرفه و تهوع کودک را تسکین می دهد.

درمان شماره 8: اکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس خواص ضد احتقانی داشته، که مجاری بینی را التیام داده و تورم را کاهش می دهد. دو تا سه قطره از این روغن را در یک دستمال چکانده و از کودکتان بخواهید در طول روز بخارات آن را استنشاق نماید. برای بچه ها کوچکتر، چند قطره از روغن اوکالیپتوس را روی بالش کودک ریخته، به گونه ای که کودک بخارات اوکالیپتوس را در حین خواب استنشاق نموده و گرفتگی بینی در شب نداشته باشد. می توانید حتی آن را در دستگاه بخور بریزید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که روغن اوکالیپتوس را نبایستی به صورت خوراکی مصرف کرد و یا آن را نبایستی بر روی پوست مالید.

چنانچه فرزند شما هیچ نشانه ای از داشتن مشکل تنفسی و یا کم شدن آب بدن از خود نشان نداد، در این صورت احتیاج به مراجعه به پزشک متخصص اطفال نیست. با این حال چنانچه علی رغم انجام تمام درمان های گرفتگی بینی، فرزندتان هنوز هم دچار اشکال در تنفس است، آنگاه ضروری است که او را نزد پزشک متخصص بچه ها ببرید. چنانچه احتقان بینی بیشتر از 7 روز به طول انجامیده، با پزشک متخصص بچه ها تماس بگیرید. اگر این احتقان ناشی از آلرژی باشد، در این صورت از میان برداشتن آن آلرژن ها (مواد حساسیت زا) از رژیم غذایی و یا محیط اطراف بایستی صورت گیرد.

منبع: راسخون

به "درمان گرفتگی بینی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان گرفتگی بینی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید