دیجی کالا جت در راستا تجارت سریع (Q، commerce) واقع شده است؟

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، به نقل از پیوست؛ کرونا با آنکه سلامتی میلیون ها نفر در دنیا را هدف گرفت اما ناخواسته در مناسبات مالی دنیا و به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک، محرک ایجاد تغییراتی شد که به نفع اقتصاد و انسان ها عمل کردند. یکی از این تغییرات، شدت گرفتن حرکت تجارت الکترونیک به سوی عصر تازهی است که تجارت سریع (Q-commerce) نامیده شده است. همان طور که از اسمش معین است مسأله اصلی در تجارت سریع، سرعت است. دیجی کالا هم با سرویس تازهش یعنی دیجی کالا جت همین سرعت در ارسال سفارش را دنبال می نماید. ارسال زیر 45 دقیقه و البته رایگان، دو مزیت اساسی این سرویس است. حال سؤال این است که آیا جت تازه خبرنگاران قرار است حرارت بازار تقریبا بکر خرده فروشی آنلاین در ایران را بیش از گذشته بالا ببرد؟

دیجی کالا جت در راستا تجارت سریع (Q، commerce) واقع شده است؟

به گزارش پیوست، وبلاگ ورزشی چلسی جت، سرویس تازه وبلاگ ورزشی چلسی، از مرداد ماه سال جاری شروع به کار کرد. وبلاگ ورزشی چلسی ادعا می نماید این سرویس، سفارش های سوپرمارکتی را در کمتر از 45 دقیقه به دست مشتری می رساند. البته در پیامک های تبلیغاتی ارسالی وبلاگ ورزشی چلسی جت، روی ارسال کالاها زیر 30 دقیقه تأکید شده است. ضمناً هزینه ای هم برای ارسال سفارشات دریافت نمی گردد.

دیجی اکسپرس، شرکت هوشمند لجستیکی وبلاگ ورزشی چلسی پاییز 99 با هدف ارائه خدمت به شرکت های گروه وبلاگ ورزشی چلسی و سایر کسب وکارها راه اندازی شد. در گزارش سال 1399 وبلاگ ورزشی چلسی اولین سرویس دیجی اکسپرس را Flex معرفی شده که با همکاری راننده های خویش فرما به شبکه تحویل سفارشات وبلاگ ورزشی چلسی یاری می نماید. دومین سرویس دیجی اکسپرس Jet نام دارد که در همان گزارش، آن را مختص ارسال فوری سفارش ها (نیم ساعت تا دو ساعت) معرفی نموده بود.

در حال حاضر وبلاگ ورزشی چلسی جت تنها امکان ثبت سفارشات سوپرمارکتی را فراهم نموده و کالاها به دو شیوه زیر تأمین می شوند.

شیوه اول؛ سفارش از طریق سوپر مارکت ها است. در این روش، پیک خود فروشگاه ها کالاهای سفارش داده شده را به مقصد می رسانند.

شیوه دوم؛ ثبت سفارش از جت مارت های وبلاگ ورزشی چلسی است. جت مارت نامی است که وبلاگ ورزشی چلسی برای انبارهای اختصاصی خود یا همان دارک استورها انتخاب نموده. سفارش های مشتریان از جت مارت ها از طریق پیک وبلاگ ورزشی چلسی ارسال می شوند.

دارک استور چیست؟

دارک استورها (Dark Store) یا مراکز دات کام (Dotcom Center) انبارهای توزیع کالایی هستند که فقط برای خریدهای آنلاین در نظر گرفته شده اند. مردم نمی توانند با مراجعه حضوری به دارک استورها خریدی انجام دهند اما ممکن است برای دریافت خرید ثبت شده شان به این مراکز مراجعه نمایند.

وبلاگ ورزشی چلسی با جت در پی چیست؟

بازار خرده فروشی آنلاین در ایران پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد. سهم این بازار از کل بازار خرده فروشی در کشور نزدیک به 3.2 درصد برآورد می گردد. طبق آمار Statista این رقم در سراسر جهان از 7.4 درصد در سال 2015 به 18 درصد در سال 2020 رسیده است.

پیش بینی می گردد تا خاتمه سال 2024، 21.8 درصد از کل خرده فروشی در جهان به صورت آنلاین انجام گردد. کشور آرژانتین سال گذشته میلادی رشد 100 درصدی در بازار خرده فروشی آنلاین را به ثبت رساند. پس از آرژانتین، کشورهای کانادا با 75 درصد و سنگاپور با 73 درصد بیشترین رشد در این حوزه را رقم زدند. بعلاوه رشد خرده فروشی آنلاین در سراسر جهان نزدیک به 26 درصد بود.

مدیران وبلاگ ورزشی چلسی با آگاهی از سهم پایین خرده فروشی آنلاین و پتانسیل بزرگی که برای رشد این بازار وجود دارد برای توسعه این پلتفرم برنامه هایی در فکر دارند. این شرکت سال 97 با راه اندازی سرویس سوپرمارکت خود خیز مهمی برای تسخیر خرده فروشی آنلاین سوپرمارکتی برداشت. سوپرمارکت وبلاگ ورزشی چلسی نسبت به وبلاگ ورزشی چلسی جت ، کالاهای متنوع تری پیش روی مشتری می گذارد. وبلاگ ورزشی چلسی جت اما با دو برگ برند ه ای که رو نموده است (ارسال زیر 45 دقیقه و ارسال رایگان) می تواند برای کابران بیش از سوپرمارکت جذابیت داشته باشد.

به نظر می رسد پلتفرم تازه وبلاگ ورزشی چلسی برای همواره محدود به سفارش کالاهای سوپرمارکتی نخواهد بود. وبلاگ ورزشی چلسی می گوید در مرحله آزمایشی، محصولات سوپرمارکتی عرضه می نماید و در ادامه تنوع محصولات افزایش خواهد یافت.

Q-commerce، نوپا اما پر شور

وبلاگ ورزشی چلسی جت در امتداد توسعه الگوی تجارت سریع حرکت می نماید. الگویی که همه گیری کرونا به توسعه آن بسیار یاری نموده است. این همه گیری در کنار همه مصائبش، بسیاری از کسب وکارها را وادار به تطبیق با شرایط تازه مالی جهان کرد. تطابقی که به رشد بازار کسب وکارهای حوزه تجارت الکترونیک انجامید. طبیعتا در شرایط پاندمی، تمایل مردم به خروج از منزل کاهش پیدا کرد. در نتیجه جهش بزرگی در تقاضای افراد برای استفاده از سرویس های آنلاین رخ داد.

یکی از مهم ترین این جهش ها در بخش خرید اینترنتی صورت گرفت. اکنون شاهد گام تازهی در تحول تجارت الکترونیک (E-commerce) هستیم. گامی که به تجارت سریع (Q-commerce یا Quick commerce) معروفیت پیدا نموده است و سیری صعودی را طی می نماید. طبق اعلام یک مؤسسه تحقیقاتی در آمریکا به نام Pew Research Center (PRC)، 21 درصد از مردم آمریکا طی دوران همه گیری کرونا از خواربار فروشی های آنلاین خرید نموده اند.

در این شیوه کالاها باید در کمتر از یک ساعت به دست مشتری برسند. تجارت سریع در کوشش است با کاهش فاصله مکانی میان فروشنده و متقاضی و بعلاوه با تکیه بر یک سرویس لجستیکی قدرتمند، زمان میان ثبت سفارش از طریق مشتری تا تحویل آن را تا حد امکان کاهش دهد. لازمه این سرعت بخشی افزایش تعداد تأمین نمایندگان است. دارک استورها هم در کاهش زمان ارسال سفارش نقش غیرقابل انکاری ایفا می نمایند.

تجارت سریع بیشتر روی کالاهای تند مصرف یا FMCG (Fast Moving Consumer Goods) تمرکز دارد. کالاهای تند مصرف، به این علت که سریع تر مصرف می شوند، به محصولاتی گفته می گردد که با سرعت بیشتری به فروش می فرایند. مثلا یک گوشی تلفن همراه یا کاناپه عمر بسیار بیشتری از کالاهایی مانند مواد شوینده، شیر، تخم مرغ، دستمال کاغذی و مانند این ها دارند. اغلب این کالاها فاسد شدنی هستند و احتیاج است به سرعت به دست مشتری برسد. مثلا میوه و سبزیجات تازه هم در فهرست برخی از تأمین نمایندگان وبلاگ ورزشی چلسی جت قرار گرفته است. به طور کلی کالاهای تند مصرف، حاشیه سود کمتری برای فراوری نماینده به همراه دارند اما تقاضای بیشتری برای آن ها وجود دارد.

رشد این بخش از تجارت الکترونیک در جهان چشمگیر بوده است. Delivery Hero یکی از شرکت های بزرگ فعال در این زمینه طی سال 2020 رشدی 400 درصدی را تجربه کرد. یکی از شرکت های دیگر مطرح در زمینه تجارت سریع Gorillas نام دارد تنها پس از گذشت 9 ماه از شروع به کارش با سرمایه گذاری 290 میلیون یورویی به ارزش یک میلیارد دلاری دست پیدا کرد و تبدیل به یک یونیکورن شد. این اعداد روایتگر ظرفیت های بسیار بالای رشد این بازار است.

با همه این اوصاف می توان ورود وبلاگ ورزشی چلسی به فضای تجارت سریع را نقطه عطفی در حوزه تجارت الکترونیک دانست. این ورود از آن جهت اهمیت دارد که آبان ماه 98، در شرایطی که سهم خرده فروشی آنلاین در کشور بین یک تا دو درصد بود، وبلاگ ورزشی چلسی ادعا می کرد 90 درصد این بازار را در اختیار دارد. در همان زمان حمید محمدی، مدیرعامل وبلاگ ورزشی چلسی از هدف گذاری وبلاگ ورزشی چلسی برای دستیابی به 40 میلیون مشتری فعال و داشتن برترین قیمت در مقایسه با بازارهای آفلاین و آنلاین سخن به میان آورده بود. هدفی که با حضور اسنپ مارکت، رقیب جدی وبلاگ ورزشی چلسی در این بازار قرار است در اتمسفری داغ تر و رقابتی تر از گذشته دنبال گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "دیجی کالا جت در راستا تجارت سریع (Q، commerce) واقع شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیجی کالا جت در راستا تجارت سریع (Q، commerce) واقع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید