سومین رویداد الگو ها و راه چاره های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، سومین رویداد الگو ها و راه حل های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت به همت دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، برگزار و از 3 ایده برتر برگزیده از بین یکصد ایده، تقدیر شد.

سومین رویداد الگو ها و راه چاره های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت برگزار گردید

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ورزشی چلسی، محمدسعید سیف در سومین رویداد الگو ها و راه چاره های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت عنوان نمود: یکی از مهم ترین فعالیت هایی که در سال های اخیر در وزارت علوم پیگیری شده است طرح تحول در همکاری های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با جامعه و صنعت بوده است.

وی اضافه نمود: این طرح با 6 هدف کلان، 8 راهبرد اصلی و 44 اقدام و برنامه و بعلاوه با این منظره که دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه های توسعه پایدار کشور هستند، به دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: از اهداف مهم این طرح می توان به افزایش میانه سالانه 10 درصدی حجم قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت، هم راستایی برنامه ها و تصمیم گیری ها در وزارت عتف و مراکز تابعه با احتیاج ها و اولویت های کشور، هم افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه های اجرایی به منظور شناسایی و برطرف احتیاج ها و چالش ها، ساماندهی و ایجاد ساختار های توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری، اجرای 25 درصد پروژه های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه و مشارکت حداکثری اعضاء هیئت علمی در برطرف احتیاج های صنعت و جامعه اشاره نمود.

سیف در مورد دوره های مهارت افزایی نیز گفت: یکی از وظایف اساسی دانشگاه که می تواند به بهبود عملکرد صنایع مختلف یاری کند، تربیت نیروی انسانی متخصص است که این موضوع به وسیله برگزاری دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی امکان پذیر است.

وی گفت: خوشبختانه در پایش سال جاری تعداد دوره های مهارت افزایی برگزار شده افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس پایش انجام شده در سال 1400، مطابق اطلاعات دریافتی از حدود 80 دانشگاه، تعداد دوره های برگزار شده در پایش سال 1400، 8245 و تعداد شرکت کنندگان در این دوره ها بالغ بر 250 هزار نفر بوده است. تعداد دوره های تخصصی برگزار شده نیز 6 هزار و 253 مورد و تعداد دوره های عمومی برگزار شده 1992 مورد بوده است. بعلاوه میانگین دوره های برگزار شده در این پایش 107 مورد بوده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاکید نمود: با توجه به رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، تخصصی تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب و کار ها بر پایه فناوری، توسعه مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و لزوم توسعه و بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی جهت افزایش اشتغال پذیری دانش آموختگان امری لازم است. به همین منظور وزارت علوم از سال 98 اقدام به حمایت مالی و پشتیبانی از 40 دانشگاه برای ایجاد و راه اندازی مراکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی نموده است.

سیف افزود: طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت زمینه مناسبی را برای ارتقا توانمندی ها و مهارت آنان در جهت کسب دانش بومی و انتقال یافته های پژوهشی به جامعه فراهم می نماید.

به گفته وی یاری به افزایش شناخت اعضای هیات علمی دانشگاه از فضای کار، فراوری و صنعت، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و توسعه همکاری های علمی و پژوهشی بین مراکز آموزشی و واحد های صنعتی و مالی، جهت دهی به تحقیقات دانشگاهی و توسعه دانش ها و فناوری های کاربردی و مورد احتیاج صنایع، دستگاه های اجرایی و بعلاوه شناسایی فناوری های مورد احتیاج و ارائه پیشنهاد جهت تدوین و یا انتقال فناوری به واحد عملیاتی از اهداف مهم این طرح است.

وی بعلاوه اذعان داشت: خوشبختانه در سال گذشته حدود 260 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در این طرح حضور داشته اند که این آمار نسبت به سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است.

سیف در مورد شرایط قرارداد های ارتباط با صنعت و جامعه نیز افزود: آمار های موجود در مورد قرارداد های ارتباط صنایع و دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور خوشبختانه رشد این آمار ها را نشان می دهد. در سال های اخیر تفاهم نامه هایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی امضا و همکاری های خوبی شروع شده است که نتیجه آن واگذاری پروژه های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور بوده است.

وی توضیح داد: بر اساس نتایج به دست آمده، تعداد قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت (در حال انجام) به 8 هزار و 710 قرارداد رسیده است. مبلغ این قرارداد ها نیز به 3،106 میلیارد تومان در سال 1399 رسید که نشان از رشد قابل توجه نسبت به سال های گذشته دارد. بعلاوه تعداد اعضای هیات علمی مجری این قرارداد ها در سال گذشته، 4872 مورد بوده است.

سیف در خاتمه اضافه نمود: در سال ها اخیر رشد کمّی و کیفی دانشگاه ها و مراکز علمی، ضرورت تدوین روش ها و راه چاره های نوین در همکاری متقابل بین دانشگاه ها با جامعه و صنعت را بیش از پیش نمایان نموده است.

بر این اساس، رویداد الگو ها و راه چاره های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت با هدف شناسایی و تقدیر از ایده ها و الگو های نوین در توسعه و تسهیل ارتباط دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی با جامعه و صنعت برگزار هر ساله برگزار می گردد و در این دوره بیش از 100 ایده دریافت و در کمیته های داوری آنالیز شدند که 10 مورد از آنان برای ارائه انتخاب شده و در جلسه تشریح و 3 مورد نیز به عنوان ایده برگزیده انتخاب و از آنان تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سومین رویداد الگو ها و راه چاره های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین رویداد الگو ها و راه چاره های نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید