شهرداری و وزارت نیرو اپراتور فیبرنوری می شوند

به گزارش وبلاگ ورزشی چلسی، وزارت ارتباطات دولت سیزدهم باید موضوع اعطای پروانه اپراتوری فیبرنوری را به شهرداری و وزارت نیرو دنبال کند.

شهرداری و وزارت نیرو اپراتور فیبرنوری می شوند

وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم لایحه همکاری با شهرداری و وزارت نیرو برای کابل کشی فیبرنوری و استفاده از ظرفیت آزاد و اضافی فیبرنوری برای ارائه سرویس های اینترنت را دنبال و موافقت های اولیه را کسب کرد. اما این پروژه به عمر این دولت قد نداد و اکنون در دولت سیزدهم و برای شکسته شدن انحصار مخابرات؛ باید اپراتوری این دو ارگان پیگیری و انجام گردد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین مخابرات هم در اشاره نموده بود که دنبال تفاهم نامه هایی با شهرداری و وزارت نیرو برای استفاده از ظرفیت های کابل کشی فیبرنوری و توسعه شبکه اینترنت ثابت بودند.

علی منتظری، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اعلام می نماید که اعطای پروانه شهرداری و وزارت نیروی از اولویت های رگولاتوری است؛ اما متأسفانه پیگیری انجام این کار به عمر دولت دوازدهم نرسید و باید مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دولت سیزدهم پیگیر واگذاری این پروانه ها باشند. منتظری اعلام می نماید که بعضی اختلاف ها بر سر سهام نهادهایی مانند شهرداری و وزارت نیرو که امکانات مازاد برای توسعه فیبر نوری دارند، باعث شده است اعطای پروانه اپراتوری به شهرداری و وزارت نیرو طولانی گردد.

او گفت: نظر ما این است که سازمان ها یا وزارتخانه هایی که امکانات مازاد برای توسعه فیبر نوری در سطح کشور دارند در پروانه اعطایی 40 درصد سهام داشته باشند. از طرف دیگر برای این پروانه ها شرایط عمده فروشی و مقرراتی دیده ایم که بعضی از دستگاه حاضر نیستند این مقررات را بپذیرند. منتظری تأکید می نماید با بخش هایی همانند شهرداری در حال مذاکره هستند تا اعطای این پروانه نهایی گردد.

منتظری شرح می دهد: پروانه ای که در حال نهایی کردن آن هستیم از جنس عمده فروشی است، یعنی اینکه نهادهایی مانند شهرداری و وزارت نیرو که امکانات مازاد در زمینه فیبر نوری دارند با یاری اپراتورهای اینترنتی شبکه سازی نمایند و در فروش سرویس های اینترنت پرسرعت با هم مشارکت داشته باشند.

در همین زمینه مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اعلام نموده بود که مذاکرات با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیومی متشکل از شهرداری و شرکت های دارنده پروانه FCP رقم خورده است تا بر این اساس توسعه شبکه اینترنت ثابت بر مبنای VDSL در کشور رشد و در کنار آن پروژه شهر هوشمند هم با سرعت بیشتری پیگیری گردد.

منتظری باور دارد که توسعه فیبر نوری باید به وسیله مدیریت واحد شهرداری شکل بگیرد موضوعی که در کشور ما وجود ندارد. آن طور که او شرح می دهد در کشورهای دیگر خود شهرداری ها برای توسعه اینترنت ثابت بر مبنای فیبر بیشتر از خود اپراتورها و رگولاتورها استقبال می نمایند. او باور دارد قبل از ارائه مجوز و پروانه باید یک اراده قوی برای شکل گیری شبکه یکپارچه فیبر نوری در کشور صورت بگیرد، اراده ای که فعلاً در سطح مدیریت شهری در این زمینه دیده نمی گردد.

در ایران، اینترنت ثابت بسیار عقب تر از اینترنت موبایل است. در آخرین گزارش رگولاتوری، تعداد مشترکان اینترنت ثابت حدود 10 میلیون کاربر ذکر شده است که فقط نزدیک به 12 درصد کل کاربران اینترنت ایران را شامل می گردد و نشان می دهد شرایط اینترنت ثابت در ایران بسیار ضعیف است.

انحصار مخابرات در توسعه شبکه های اینترنت ثابت باعث شده در چند سال اخیر، تقریبا همه دولت ها توفیقی در توسعه اینترنت ثابت خانگی نداشته باشند و حالا باید دید در دولت سیزدهم سد توسعه اینترنت VDSL و فیبرنوری شکسته می گردد یا خیر!

منبع: شبکه چی

به "شهرداری و وزارت نیرو اپراتور فیبرنوری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری و وزارت نیرو اپراتور فیبرنوری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید